Omul care a vazut moartea. O cronică de la omul care a văzut piesa
https://www.ziarulmetropolis.ro/omul-care-a-vazut-moartea-o-cronica-de-la-omul-care-a-vazut-piesa/

CRONICĂ DE TEATRU Despre ce ne vorbeşte Omul care a vazut moartea? Pentru a ne răspunde acestei întrebări, Teatrul Naţional din Bucureşti ne invită să pătrundem în miezul unui spectacol tragi-comic, care se joacă pe scena iluziilor existenţiale – un tărâm dominat de dorinţa de putere şi înavuţire.

Un articol de Teodora Gheorghe|9 octombrie 2013

CRONICĂ DE TEATRU Despre ce ne vorbeşte Omul care a vazut moartea? Pentru a ne răspunde acestei întrebări, Teatrul Naţional din Bucureşti ne invită să pătrundem în miezul unui spectacol tragi-comic, care se joacă pe scena iluziilor existenţiale – un tărâm dominat de dorinţa de putere şi înavuţire.

„Doamne, multe ţi se întâmplă în câţiva ani de viaţă, în prima jumătate a vieţii şi, repede, stearpă, mai trece vremea, în jumătatea a doua!” scria Victor Eftimiu, creatorul acestei drame excepţionale, al cărei ecou străbate decenii de interpretări magistrale (îi voi reaminti pe Florin Zamfirescu şi pe Ştefan Bănică senior, în rolul vagabondului).

Astfel am putea privi desfăşurarea celor două ore de poveste, în pântecul călduros al sălii mici din TNB. Piesa Omul care a vazut moartea începe captivant, ca un mers la trap de-a lungul destinului însemnat al lui Alexandru Filimon (Costel Constantin), care visează să devină primarul oraşului, cu preţul salvării unui om.

Manipulare şi senzualitate, în Omul care a vazut moartea

Mai apoi, spre jumătatea ei, se aleargă la galop către destinaţia imprevizibiliă a vagabondului (Lari Giorgescu), devenit peste noapte un maestru al manipulării.

Dialoguri vii şi poante spumoase, exclamaţii subtile cu subînţeles – iată doar câteva din ingredientele poveştii unde fiecare moare câte puţin şi viaţa este o şaradă tristă. Prestanţa lui Costel Constantin, o alegere remarcabilă, este completată perfect de versatilitatea lui Lari Giorgescu şi de senzualitatea reţinută a Florentinei Ţilea.

Marius Bodochi jonglează cu măştile umane pe care le schimbă aproape imperceptibil, antrenându-şi personajul într-un duel memorabil cu duşmanul său.

omul care a vazut moartea

Lari Giorgescu şi Costel Constantin, în spectacolul Omul care a vazut moartea, de la TNB

Ar părea că avem de-a face cu un comic de situaţie, numai că încurcăturile sunt premeditate şi excelent ţesute în planul acţiunii. Diferenţa dintre aparenţă şi esenţă frapează prin maniera surprinzătoare în care se conturează, atunci când credeai că ai descifrat misterul psihologic al personajelor.

Noi intrigi apar mereu să răstoarne revelaţiile anterioare. Înecatul este când confuz şi disperat, când elocvent şi abil, reuşind să demaşte subterfugiile celorlalţi.

Scenografia realizată de Corina Grămoşteanu se remarcă printr-un decor clasic şi utilizarea unei scene rotative, sugerând două lumi scindate de ipocrizie şi un fals dinamism. Spectatorii trăiesc emoţia mulţimii invizibile care scandează.

Decizia lui papa de a candida la primărie pare a fi în mâinile cetăţenilor, însă, în realitate, ei nu există, fiind simple ecouri ale ambiţiei lui Filimon. Liliacul de la fereastră simbolizează o inocenţă apusă demult. Pe un perete, un ceas cu pendulă anunţă un timp al adevărului – momentul când în tihna familiei Filimon se strecoară un element neaşteptat, menit să răstoarne ordinea prestabilită.

Dan Tudor semnează regia unui spectacol jucat cu pasiune nestăvilită şi umor inteligent. În Omul care a vazut moartea, actorii din generaţia de aur a teatrului nostru se întâlnesc cu tinerele talente, pentru a da savoare uneia dintre cele mai frumoase creaţii din dramaturgia română.

INFO

Teatrul Naţional Bucureşti

Omul care a văzut moartea
de Victor Eftimiu

Data reprezentaţiilor:

– 11 octombrie, ora 20:00
– 12 octombrie, ora 20:00
– 17 octombrie, ora 20:00
– 18 octombrie, ora 20:00

Regia: Dan Tudor
Scenografie: Corina Grămoşteanu
Muzică: Gabriel Basarabescu

Durata spectacolului: 2 ore şi 20 minute
Preţ bilete: 40 lei; 20 lei

Distribuţia:
Alexandru Filimon: Costel Constantin
Raluca Filimon: Ilinca Tomoroveanu
Adela Mărculescu
Domnul Leon: Marius Bodochi
Alice Filimon: Florentina Ţilea
George: Răzvan Oprea
Vagabondul: Lari Giorgescu
Servitoarea: Tatiana Oprea

Rating: ●●●●●

Fotografii din Omul care a vazut moartea: Augustin Bucur, TNB

 

20
/07
/22

În perioada 20-22 iulie, se va desfășura pe coasta dalmată un festival original organizat și girat artistic de celebrul tenor, dirijor și compozitor de origine argentiniană José Cura, cu aportul a numeroși muzicieni români, mai precis Orchestra Metropolitană București și Corul artiștilor Operei Naționale București.

19
/07
/22

Institutul Cultural Român, rețeaua de reprezentanțe și Muzeul Național al Literaturii Române (MNLR), îl aniversează, printr-un proiect online difuzat global, pe celebrul scriitor român Norman Manea, supraviețuitor al Holocaustului, una dintre marile conștiințe ale lumii contemporane, care împlinește venerabila vârstă de 86 de ani.

19
/07
/22

Zilele acestea a plecat spre librăriile din întreaga țară ediția în limba română a romanului Sărutul femeii-păianjen, cea mai cunoscută carte a scriitorului argentinian Manuel Puig, publicată în traducere de Editura Pandora M în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction (traducere de Ilinca Ilian). Romanul a fost ecranizat cu succes în 1985, în regia lui Héctor Babenco, filmul aducându-i un Oscar actorului William Hurt, iar peliculei mai multe nominalizări, inclusiv pentru regie. În 1992, musicalul cu același nume a fost montat pe Broadway, piesa fiind recompensată cu Premiul Tony.

19
/07
/22

Prin anii nouăzeci, a existat o campanie publicitară care se intitula simplu si atrăgător: „Cu balonul în Arizona”. Pentru un copil de clasa a treia dintr-o Românie abia ieșită din comunism, perspectiva unei călători în America, și nu oricum, ci cu balonul, era irezistibilă.

18
/07
/22

Ziarul Metropolis vă oferă o selecție de 22 de imagini de la Art Safari 2022, eveniment care aduce la București expozițiile străine „Picasso, Dalí & Falla. Le tricorne” și „Barbara Klemm. Light and Dark. Photographs from Germany” și ne invită în universul unor artiști români precum Marcel Iancu, Theodor Aman și Irina Dragomir. Până pe 7 august, la Palatul Dacia-România din Strada Lipscani nr. 18-20!

18
/07
/22

Poezia înseamnă viață trăită și mult mai mult decât atât. Dincolo de o armonie și de o știință a cuvintelor, poezia se leagă de orice simțământ omenesc, de orice nuanță a firii noastre. Poetul Teodor Burnar ne invită într-o astfel de lume, unde viața trăită estre portretizată cu realism și unde cuvintele devin purtătoare de emoție într-un labirint lăuntric.