Omul cel bun din Seciuan – testul bunătăţii absolute
https://www.ziarulmetropolis.ro/omul-cel-bun-din-seciuan-testul-bunatatii-absolute/

O punere în scenă a unei piese de Brecht care rămâne fidelă poveştii şi care totodată reuşeşte să fie autentică şi palpitantă pentru spectator este „Omul cel Bun din Seciuan” cu regia semnată de Andrei Șerban la Teatrul Bulandra din Bucureşti.

Un articol de Judy Florescu|19 noiembrie 2014

Dacă o piesă scrisă de Bertolt Brecht poate fi un test pentru întreaga echipă artistică, atunci o punere în scenă a unui text de Brecht este probabil un test de percepție al publicului, care poate reduce totalitatea eforturilor celor din acea echipă la o chestiune de gust. De ce e un test? Pentru că e un spectacol greu de suportat, în sensul în care oferă un flux de emoții felurite. Trăim într-o eră teatrală alternativă în care noul este uneori confundat cu șocantul sau cu amortizorul de emoție. Nimic din ceea ce vedem pe scenă parcă nu ne mai impresionează ca spectatori…

În viziunea lui Andrei Șerban, orașul Seciuan este București, iar ceea ce vedem pe scenă e ilustrarea unei realități dureroase cu care luăm contact zilnic, dar pe care conștient refuzăm să o vedem. Sărăcia îi îndeamnă pe oameni să facă lucruri nechibzuite: furt, înșelătorie, violență sau falsificarea propriilor identități.

Spectacolul lui Andrei Șerban, ca și textul lui Brecht, nu-și propune să ne dea răspunsuri, nu avem parte de maxime intonate ostentativ de marii actori pe care îi regăsim cu bucurie în distribuția aleasă de regizor. Povestea pe care o privim timp de aproape trei ore ne pune doar întrebări, și poate ne face se ne îndoim de puterea calităților naturii umane. Cum poți fii bun cu tine și în același timp cu oamenii din jurul tău rămâne un test al zeilor, aplicat pe durata existenței omului pe Pământ.

Textul lui Brecht tratează teme sociale. În piesă, o prostituată acceptă să-și schimbe viața pentru o sumă de bani, se întâlnește cu un profitor care îi arată afecțiune doar pentru a-și crește propriul prestigiu și pentru a-și finanța visele. Există și o vecină șantajistă care îi are pe toți la mână cu un secret doar de ea cunoscut, dar şi copii care fură sau mănâncă din gunoaie pentru că așa au fost învățați de familiile lor parazit.

Asistăm la o societate în continuă degradare, în care bunătatea umană este supusă la tot felul încercări, în care răutatea are dreptatea sa, oricât de bizar ar suna acest lucru. Și apoi facem o paralelă cu lumea sub a cărei umbrelă socială ne adăpostim. Seciuan e București pentru că tot ce vedem pe scena teatrală vedem și pe stradă, în instituții, în firme, în comportamentul semenilor noștri.

Trăim vremuri în care nu putem distinge de fapt ce e bine și ce e rău în acțiunea umană, pentru că fiecare acțiune nesăbuită are motivația sa, iar orice bună intenție se transformă în frica de a fi rănit. Frica poate să inhibe bunătatea.

Descoperiți „Omul cel bun din Seciuan” în viziunea domnului Andrei Șerban și gândiți-vă dacă vă regăsiți sau nu în situațiile tratate de textul lui Brecht. Ascultați cântecele despre societate, relațiile interumane, relațiile profesionale, relațiile de subordonare și observați temele de natură socială care sunt inserate într-o montare teatrală în care precizia interpretării este poate elementul cheie.

Foto: Mihaela Marin

INFO

Omul cel bun din Seciuan

de Bertolt Brecht
Traducerea și adaptarea: Andrei Șerban și Daniela Dima

Coregrafie și instructaj actoricesc: ANDREI ȘERBAN

Distribuţie:
SHEN TE – Alexandra Fasolă / Ana Ularu
VANG / SHU FU / FEMEIA – Vlad Ivanov
SUN – Cătălin Babliuc / Alexandru Potoceanu
ZEU 1 / DOAMNA IANG – Rodica Mandache
ZEU 2 / DOAMNA SHIN – Manuela Ciucur
ZEU 3 / NEPOTUL – Mirela Gorea
PROPRIETĂREASA – Daniela Nane / Ana Covalciuc
TÂMPLARUL / BĂTRÂNICA – Profira Serafim
POLIŢISTUL / ŞOMERUL – Adrian Ciobanu

FAMILIA:

BĂRBATUL – Marcela Motoc
CUMNATA – Mihai Niţă
BĂIATUL – Silvana Negruţiu
NEPOŢICA – Adela Bengescu
FRATELE – Simona Pop

Scenografia – Iuliana Vâlsan
Muzica – Raul Kusak

Asistenți regie:
Sandra Rasvana Cernat, Ioana Petre, Alexandru Gherman
Coregrafia cântecului al 8lea elefant: Andreea Gavriliu
Regizor Tehnic: Mihaela Oance
Sunet: Vlad Stan

18
/02
/20

În perioada 6 – 8 martie 2020, la Muzeul Național de Artă Contemporană (MNAC), se va desfășura o ultimă serie de evenimente adresate pre-adolescenților și profesioniștilor din domeniul educației culturale: ateliere de tip performance deschise publicului și o masă rotundă pentru speciaști din cultură și educație, reunite sub conceptul NESPUS – spectacol participativ de educație sentimentală pentru copii între 9 și 13 ani.

18
/02
/20

„Matilda și groparii“ de Stela Giurgeanu, declarată „Piesa anului 2018” la Gala Premiilor UNITER, a avut premiera oficială sâmbătă, 15 februarie 2020, la Sala Atelier a Teatrului Național I.L. Caragiale București. Vă prezentăm un interviu cu Stela Giurgeanu, publicat în caietul program al spectacolului.

18
/02
/20

CRONICĂ DE FILM Chiar dacă titlul său trimite, în primul rând, la teribilul incendiu din 2015, documentarul „colectiv” (2019), regizat de Alexander Nanau, urmărește mai degrabă efectele tragediei asupra societății. Este o alegere ambițioasă, dar nu lipsită nici de riscuri.

17
/02
/20

„Călătoria fantastică a Maronei” (r. Anca Damian), „La Gomera” (r. Corneliu Porumboiu), „Monștri.” (r. Marius Olteanu), „Parking” (r. Tudor Giurgiu) și „Touch Me Not” (r. Adina Pintilie) intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj. Câștigătorii vor fi anunțați în cadrul Galei Premiilor Gopo, care va avea loc marți, 24 martie, la Teatrul Național I.L. Caragiale din București.

17
/02
/20

Sâmbătă, 28 martie 2020, începând cu ora 19.00, pe scena Sălii Mari a Ateneului Român (Str. Benjamin Franklin nr. 3), Asociația pentru Muzică, Artă și Cultură și Asociația Help Autism, cu sprijinul Kaufland România, în parteneriat cu Filarmonica George Enescu, Centrul Infoeuropa din cadrul Ministerului Afacerilor Externe, Tarom, Floria și Wagner Arte Frumoase și Povești, organizează cu ocazia celei de-a VII-a ediții a proiectului “SUFLET ÎN CULORI”, concertul extraordinar EMOCIÓN!.

17
/02
/20

Timp de două săptămâni, realizatorii și protagoniștii filmului ”colectiv” se vor întâlni cu publicul din Cluj, Sibiu, Timișoara, Craiova, Sfântu Gheorghe, Brașov, București, Iași, Galați, Constanța, Piatra Neamț și Bacău

16
/02
/20

Pe 12 februarie s-au împlinit 126 de ani de la nașterea uneia dintre scriitoarele cele mai cunoscute ale României interbelice. Purtând un pseudonim pe care l-a dezagreat dar care a consacrat-o, Otilia Cazimir a fost o feministă a vremii ei, dar și iubita discretă a unui alt mare poet.

16
/02
/20

Gala Stelelor Baletului Rus va aduce la București pe 9 martie un spectacol în care vor evolua câțiva dintre cei mai importanți balerini de la Teatrul Balșoi din Moscova și de la Mariinsky Sankt Petersburg.

15
/02
/20

Spectacolul „Revizorul” de N.V. Gogol, în regia lui Petru Vutcărău, va avea premiera pe 18 și 19 februarie, de la ora 19.00, la Sala Mare a Teatrului „Regina Maria” din Oradea.

15
/02
/20

Joi, 20 februarie, de la ora 19.00, la Sala Radio, Luiza Zan – una dintre cele mai apreciate voci ale momentului în jazz-ul românesc – propune publicului un concert în ritm de swing, sub titlul „Dragobete’s Wings”, alături de Big Band-ul Radio și Jazzpar Trio (Gaspar Almos, Gaspar Csaba, Vitalyos Lehel).

14
/02
/20

Ediția cu numărul opt a Romanian Design Week va avea loc în perioada 15-24 mai, la București. Având ca temă SCHIMBAREA*CHANGE, RDW 2020 propune un exercițiu de regândire și redesenare a rolului designului într-o lume în schimbare.

Page 1 of 85912345...102030...Last »