„Omulețul roșu” de Doina Ruști, reeditat la Roma după 10 ani de la succesul primei traduceri
https://www.ziarulmetropolis.ro/omuletul-rosu-de-doina-rusti-reeditat-la-roma-dupa-10-ani-de-la-succesul-primei-traduceri/

Doina Ruşti este unul dintre cei mai traduşi şi apreciaţi scriitorii români. Cel mai recent succes peste hotare al prozatoarei este reeditarea volumului „Omuleţul roşu”.

Un articol de Liliana Matei|11 aprilie 2021

Acesta a fost tradus și a apărut inițial în Italia în anul 2012, la Nikita Editore, din Florența, cu sprijinul Institutului Cultural Român, care derulează programe specifice (TPS, din cadrul Centrului Cărții). Cartea a fost preluată la începutul acestui an, la aproape un deceniu, de Sandro Teti Editore din Roma, în traducerea profesorului Roberto Merlo. Lansarea în librăriile din Italia va avea loc la 22 aprilie 2021 și va fi transmisă online. Evenimentul este remarcabil deoarece rareori se întâmplă ca literatura română să fie reeditată.

„Am decis să publicăm în Italia cartea «Omulețul roșu» de Doina Ruști, pentru că mi-a plăcut foarte mult când am avut șansa să o citesc în traducerea foarte bună a profesorului italian Roberto Merlo. Acesta este primul motiv. Al doilea este dat de dorința de a promova în țara mea literatură română contemporană. Recent, am publicat o carte cu scurte povestiri despre perioada Nicolae Ceaușescu, semnate de 17 scriitori români”, declară Sandro Teti, directorul editurii din Roma, care-i poartă numele. „Sunt foarte fericit să public romanul doamnei Doina Ruști. Doina este o scriitoare extraordinară, cu un simț al umorului fantastic și foarte cunoscută în multe țări”, conchide reprezentantul Sandro Teti Editore, una dintre editurile de referință din Italia.

Menținerea operei Doinei Ruști pe piața editorială din Italia se bazează și pe ecourile extrem de favorabile semnate de specialiști, apărute în publicații italiene consacrate. Prima ediție a „Omulețului roșu” a beneficiat de elogii în paginile cotidienelor „La Stampa”, „Il Venerdì di Repubblica”, „Il Libero” sau „Il Cittadino”.

Reeditarea romanului „L’omino rosso” de Doina Ruști va fi marcată și de un eveniment organizat de Accademia di Romania in Roma, reprezentanță ICR în Italia, la data de 21 aprilie, în cadrul căruia va avea loc o discuție despre carte. La eveniment vor participa Doina Ruști, prof. Roberto Merlo (traducătorul romanului), Sandro Teti, profesori și reprezentanți ai Accademiei.

Trailer de carte:  https://www.youtube.com/watch?v=wXejio2X5D4.

„Omulețul roșu” a apărut în 2004, la Editura Vremea, fiind reeditat în 2012 într-un proiect coordonat de Mediafax. În momentul de față se află în curs de apariție la Editura Litera.

„Povestea Laurei, personajul principal din «Omulețul roșu», este o aventură în lumea virtuală, explorând tărâmul corupt al visului digital. Orașe enigmatice populate cu pasaje secrete și mesaje indescifrabile, căderi amețitoare în întuneric, căutări suprarenale și zboruri eterice, creaturi monstruoase sau curioase, peisaje străine și tulburătoare, o fetiță, nenăscută încă, care face minuni, o procesiune de pantofi animați, cărări periculoase și o casă albă – toate acestea și multe altele sunt alazarul, pur sentiment al uluirii, un univers halucinat, convulsiv, absurd și o lume coerentă și reală, așa cum doar fantezia înseși poate să fie, o țară a minunilor, electronică, bizară și imprevizibilă, în care Laura se aventurează fermecată și obstinată ca o telematică Alice”, notează profesorul Roberto Merlo, scriitor și traducătorul cărții.

Doina Ruști, prozatoare apreciată pentru forța epică, pentru originalitatea și erudiția romanelor sale, a scris  Trilogia Fanariotă, compusă din „Homeric” (2019), „Mâța Vinerii” (2017) și „Manuscrisul fanariot” (2015), dar și alte romane de succes, cu miză socială puternică: „Fantoma din moară” (2„008), „Lizoanca” (2009), „Zogru” (2006) etc. Cel mai recent roman al său este „Paturi oculte” (2020).

Traduse în numeroase limbi de circulație, inclusiv în chineză, scrierile sale s-au bucurat de exegeze și de recenzii laudative în numeroase publicații internaționale. Printre altele, a primit Premiul pentru Proză al Uniunii Scriitorilor din România/2008 și Premiul Ion Creangă, al Academiei Române/2009.

Doina Ruști coordonează colecția Biblioteca de Proză Contemporană, la Editura Litera, este scenaristă și ține cursuri de scriere creativă la Universitatea din București.

22
/05
/22

„Se estimează că un procent cuprins între 62 și 70% din populația generală se îndoiește într-un moment sau altul din carieră de legitimitatea statutului sau succesului”, afirma psiholoaga cliniciană Pauline Rose Clance în prima parte a anilor `80, când a început să studieze sindromul impostorului.

19
/05
/22

Asociația Bloc Zero a lansat primul număr al revistei de bandă desenată documentară POC!

10
/05
/22

După doi ani (2020 şi 2021), în care Premiile au fost acordate online și transmise în direct pe pagina de Facebook a revistei (cu laureaţii şi membrii juriului intervenind doar în faţa camerelor video), după ce, din motive de pandemie, Premiile au fost amînate din primăvară în toamnă, anul acesta revista noastră va acorda, din nou, Premiile Observator cultural la Teatrul Odeon, marţi, 17 mai, de la ora 19.00.

10
/05
/22

Salonul Internațional de Carte Bookfest, cel mai important salon de carte din România şi singurul eveniment al industriei editoriale care a reuşit să capete o dimensiune internaţională marcantă, revine în peisajul evenimentelor culturale din capitală după trei ani de absență pandemică. Peste 100.000 de vizitatori sunt așteptați la ediția din acest an a Bookfest, în perioada 1-5 iunie, în Pavilionul B2 al Complexului Expozițional Romexpo.

18
/04
/22

Cea mai recentă carte a scriitoarei Elena Ferrante, Invențiile ocazionale, a fost publicată recent în traducere la Editura Pandora M, în cadrul colecției Anansi. World Fiction. Este vorba despre un volum de eseuri care le oferă cititorilor o perspectivă asupra lumii interioare a autoarei și a identității sale de scriitoare, texte însoțite de o serie de ilustrații ingenioase semnate de Andrea Ucini – un tur de forță vizuală.