One World Romania: Despre justiție, activism și ce e „diferit”
https://www.ziarulmetropolis.ro/one-world-romania-despre-justitie-activism-si-ce-e-diferit/

Între 15 şi 24 martie are loc la Bucureşti cea de-a 12-a ediţie a Festivalului Internaţional de Documentar şi Drepturile Omului One World Romania. Selecţia de filme – realizată de Andrei Rus şi Vanina Vignal – cuprinde trei secţiuni care au devenit deja tradiţionale: ele sunt dedicate justiţiei, activiştilor şi persoanelor cu dizabilităţi.

Un articol de Petre Ivan|27 februarie 2019

Secțiunea „Forme de justiție” conține cinci filme europene și un documentar brazilian. Spectatorii vor putea afla povestea demiterii primului președinte femeie al Braziliei, Dilma Rousseff, vor cunoaște cinci bărbați condamnați pentru pedofilie într-o închisoare atipică din Corsica și se vor plimba printr-unul dintre cele mai vechi și renumite tribunaluri din Paris, aflând istoricul, utilitatea și elucidând misterul fiecărui colțișor al acestuia.

Unul dintre filmele reprezentative ale secțiunii este „Procesul” („The Trial”), cel mai recent documentar al regizorului Sergei Loznitsa, alcătuit exclusiv din materiale de arhivă care explorează conceptul de justiție ca spectacol prin intermediul unuia dintre primele procese staliniste din anii ’30 intentat împotriva unor economiști acuzați că plănuiau o lovitură de stat împotriva guvernului sovietic.

În secțiunea intitulată „Noi posibilități”, One World Romania adunat poveștile mai multor activiști care luptă pentru a apăra drepturile lor și pe ale comunităților din care fac parte, dar și pentru a pune o fundație mai bună și mai corectă lumii contemporane. În documentarele prezentate în martie, ei luptă pentru a salva o pădure din Paraguay de exploatarea corporațiilor protejate de guverne corupte, se alătură cu idealism revoluționar rebelilor din Douma, Siria, trăind alături de ei zi de zi și încercând să probeze în ce măsură arta poate avea un rol în reconstrucția unei țări distruse de război, sau luptă, în Congo, pentru democratizarea unei țări al cărei președinte amână cu anii organizarea de noi alegeri și își tratează cetățenii protestatari cu gloanțe.

Unul dintre filmele importante ale secțiunii este „Separarea” („La Grieta”), regizat de Yrene Yague Herrero și Alberto Garcia Ortiz. Documentarul prezintă lupta unor familii istoric marginalizate din Spania de a rămâne în locuințele sociale închiriate de la stat. Această luptă capătă noi valențe și semnificații din momentul în care aceștia descoperă puterea comunității de a se organiza și de a acționa pentru a apăra drepturile membrilor săi.

Secțiunea „O altă realitate” ne va purta în familiile și în universurile unor persoane cu diferite dizabilități mentale, în încercarea de a demonta prejudecăți, de a învăța să îi descoperim în adevărata lor complexitate și de a constata cât de important este pentru cei din jur că există, chiar dacă modul în care își reprezintă realitatea este atât de diferit de al celorlalți.

De exemplu, „Ce nebunie” („Quelle folie”), documentarul lui Diego Governatori, ni-l prezintă pe Aurelien, care suferă de sindromul Asperger, o tulburare din spectrul autist ce se caracterizează prin dificultăţi semnificative în interacţiunea socială şi în comunicarea nonverbală. Realizatorul ne pune față în față cu el, pe toată durata filmului, forțându-ne să reflectăm la tot felul de lucruri, unul dintre cele mai importante fiind chestionarea conceptelor de „normalitate” și de „boală”.

07
/02
/20

Victor Morozov studiază în prezent teoria de cinema în Franţa şi Irlanda. Recent, alături de colegi din SUA, Franţa, Chile, Nigeria şi Madagascar, a participat la programul dedicat tinerilor critici al Festivalului de Film de la Rotterdam, de unde ne-a trimis o primă relatare, despre trei lungmetraje asiatice.

06
/02
/20

Dacă credeai că mai știi câte ceva despre cinematografia mondială a momentului, o participare la Festivalul de la Rotterdam îți dă peste cap cam toate cunoștințele – un program cu sute de filme neconvenționale, majoritatea realizate de regizori la început de drum, iar o bună parte dintre ele, forme hibrid de limbaj cinematografic.

02
/02
/20

CRONICĂ DE FILM Regizat de Marius Th. Barna și cu un comentariu scris de Bogdan Ficeac, documentarul „Nostalgia dictaturii” (2020), disponibil în câteva proiecții răzlețe, este o colecție de truisme despre comunism, a cărei concluzie ar putea fi banalitatea că „s-au făcut și lucruri bune, dar au fost și lucruri rele”.

30
/01
/20

CRONICĂ DE FILM În „Uncut Gems” (2019), fraţii Benny şi Josh Safdie transformă prin stilul lor inconfundabil subiectul banal al încurcăturilor unui bijutier newyorkez (Adam Sandler) într-o experienţă hipnotică, într-un film despre viaţa trăită mereu la limită.

30
/01
/20

„colectiv” spune povestea primului an de după incendiul din clubul cu același nume și urmărește cu egal interes autorități și jurnaliști, într-o interacțiune permanentă de căutare și expunere a adevărului. Este un film despre sistem versus oameni, despre adevăr versus manipulare, despre interes personal versus interes public, despre curaj și responsabilitate individuală.

30
/01
/20

În luna februarie, cinefilii români vor putea urmări “Little Women” / “Fiicele doctorului March”, producție Sony Pictures distinsă cu șase nominalizări la premiile Oscar, inclusiv pentru Cel mai bun film, Cel mai bun scenariu adaptat, Cea mai bună actriță principală și Cea mai bună actriță secundară.

30
/01
/20

Parazit/ Parasite, filmul fenomen al cineastului coreean Bong Joon-Ho, scrie istorie la Oscar, devenind prima producție din Coreea de Sud nominalizată atât la categoria Cel mai bun film străin, cât și la categoria Cel mai bun film. A doborât recorduri de box-office în întreaga lume, a câștigat Palme d’Or la Cannes 2019, iar din 31 ianuarie rulează în 26 de cinematografe Cinema City din întreaga țară, în cadrul unui eveniment dedicat Oscarurilor.

24
/01
/20

CRONICĂ DE FILM Regizat de Sam Mendes, "1917" (2019) este în primul rând o demonstraţie de virtuozitate tehnică. Un film care trivializează tragedia teribilă a războiului şi o transformă într-o cursă contracronometru cu obstacole, ca un joc pe calculator. Spectaculos, dar sărac în idei.

Pagina 20 din 276« Prima...10...1819202122...304050...Ultima »