Oniric în alb și negru
https://www.ziarulmetropolis.ro/oniric-in-alb-si-negru/

Francezul Fabien Ghernati expune pentru prima oară în România. Expoziţia de la Bucureşti propune zece lucrări pe hârtie, în cerneală, pentru că artistul, arhitect francez, desenează ghidându-se după motto-ul „Azi cerneală, mâine mituri”.

Un articol de Liliana Matei|2 februarie 2022

Joi, 3 februarie 2022, orele 17:00 se deschide la ARTHUB / Grădina ARTHUB, strada Budișteanu nr.10, expoziția „Onirique Black and White”, Fabien Ghernati.

„Visul are multiple roluri și nu există o poziție unanim recunoscută și acceptată de oamenii de știință în ceea ce privește rolul său, unii cred că ne ajută memoria, că ne antrenează reflexele de supraviețuire, că funcționează ca remediu terapeutic sau ca sursă de inspirație. Undeva la intersecția tuturor acestor lucruri se plasează lucrările lui Fabien Ghernati, care amestecă suprarealist amintiri și simboluri în nouă portrete și un detaliu care declanșează această serie: un bărbat poate fi Frumoasa din pădurea adormită, serafim, mag, titan sau orice altceva din imaginarul nostru colectiv”, spune Daniel Kozak, curator și inițiatorul proiectului wiehie.org. „Este și o evadare din real, dar și o propunere de modele și valori pentru reprezentanții unei comunități aproape invizibile până în 1989 și marginalizate până acum în România.”

Liniile lui Ghernati sunt ferme, formele se decupează clar, dar ideile țin de un interpretabil care are de-a face mai degrabă cu suprarealismul. Este o grafică foarte alb negru, într-un registru magic, cu forme care vin din videogames, tarot-zodiac-ocultism, dar și de o erotică queer subtilă și puternică. Desenele lui Ghernati sunt provocatoare nu pentru erotismul lor, ci pentru asocierile pe care le propun.

Fabien Ghernati este primul artist care a răspuns invitației de a participa în proiectul wiehie.org – WE’RE HERE the Project în 2020, era deci firesc să fie și primul artist invitat cu o expoziție solo în seria de dialoguri vizuale pe care le propune proiectul în 2022.

15
/01
/24

Teatrul Maghiar de Stat Cluj își ia cu tristețe rămas bun de la actorul András Csíky, laureat al premiilor Kossuth și Jászai Mari, distins cu Premiul UNITER pentru întreaga activitate, care s-a stins din viață în data de 13 ianuarie 2024, la vârsta de 94 de ani

12
/01
/24

Proiectul „Narațiuni ale națiunii”, produs de PostModernism Museum cu ocazia Zilei Culturii Naționale 2024, abordează valorile naționale într-o perspectivă multidisciplinară, prin teme dedicate unor genuri și mijloace de exprimare atractive: bandă desenată, muzică rock și folk, literatură, arte vizuale, istoria artei, în care reprezentările naționale sunt înțelese ca valori democratice, dimensiune europeană, influențe creative specifice unui spațiu de spiritualitate și limbaj comun.

12
/01
/24

Luna ianuarie aduce în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă două noi vernisaje: acumulare.colecție 3, expoziția-colecție de lucrări dăruite de prieteni artiști a co-fondatorului Celulei de Artă, Daniel Loagăr, la spațiul-vitrină din B-dul Carol nr. 53 și experimental I, expoziția de fotografie experimentală a artistului vizual Marius Adrian, la Pop Up Window de la Galeria Kulterra (str. Știrbey Vodă nr. 104 – 106).

12
/01
/24

Scrisoarea trimisă de către scriitorul Mircea Damian din închisoare, jurnalul intim al unei doamne de la curtea regală, un jurnal de front din cel de-al Doilea Război Mondial, catrenul dedicat de Lucian Blaga uneia dintre muzele sale și ultima scrisoare trimisă de Ion Antonescu către soție s-au numărat printre cele mai discutate obiecte de colecție licitate la finalul anului trecut.

11
/01
/24

Institutul Cultural Român anunță lansarea ediției din 2024 a Programului CANTEMIR*, program de finanțare pentru proiecte culturale destinate mediului internațional. ICR va acorda finanțare nerambursabilă pentru inițiative culturale din domeniile arte vizuale (arte plastice, arte decorative, știință/cercetare și arhitectură, design, noile media, fotografie, performance) și artele spectacolului (teatru, muzică, dans).