„Ora spaniolă” și „Copilul și vrăjile” în regia lui Tompa Gábor, la Bucharest Opera Festival, pe 26 iunie
https://www.ziarulmetropolis.ro/ora-spaniola-si-copilul-si-vrajile-in-regia-lui-tompa-gabor-la-bucharest-opera-festival-pe-26-iunie/

Un spectacol de operă extraordinar în regia lui Tompa Gábor aduce pentru prima dată în faţa publicului bucureştean compania Operei Maghiare din Cluj-Napoca, invitată în cadrul Bucharest Opera Festival pe 26 iunie, ora 19:00, pe scena Operei bucureştene, într-o apariţie inedită, pentru prima dată în capitală după turneul istoric din anul… 1860, la spectacolele căruia în sală s-a aflat însuşi domnitorul Alexandru Ioan Cuza.

Un articol de Petre Ivan|10 iunie 2022

Seara, în regia semnată de Tompa Gábor şi conducerea muzicală a lui György Selmeczi, aduce pe scenă două opere rar auzite la noi, „Ora spaniolă” și „Copilul și vrăjile” de Maurice Ravel, a căror premieră pe țară a avut loc în anul 2018.

Fiind singurul teatru muzical în limba maghiară din țara noastră, mai mult, singura instituție de operă din lume a unei minorități, Opera Maghiară prezintă spectacole din toate genurile muzicale – operă, operetă sau musical –, pentru a satisface gusturile unui public divers. Cu acest spirit și din această serie de creații valoroase fac parte și cele două titluri mai puțin cunoscute, „Ora spaniolă” și „Copilul și vrăjile” de Maurice Ravel. Gábor Tompa, regizorul și György Selmeczi, dirijorul spectacolelor, sunt ambii absolvenți ilustri ai școlii de artă bucureștene. Parcursul lor profesional, succesele înregistrate în lume sunt o dovadă incontestabilă a calității mediului capitalei, totodată garantând și calitatea reprezentațiilor selecționate în acest festival. Este o onoare pentru creatorii spectacolului și pentru toată compania Operei Maghiare din Cluj să prezinte cele două opere mai puțin cunoscute, dar cu o mare valoare artistică „Ora spaniolă” și „Copilul și vrăjile” de Maurice Ravel pentru prima oară în București.

Bucharest Opera Festival se va desfășura în perioada 24 iunie – 2 iulie pe scena Operei Naționale București. Festivalul are potenţialul de a deveni un eveniment anual şi va oferi publicului bucureştean ocazia de a cunoaşte performanţele în domeniu ale tuturor instituţiilor naţionale de profil aflate în subordinea Ministerului Culturii, cărora li se alătură ca invitaţi, de această dată, Opera Română Craiova şi Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Maria Bieşu” din Chişinău.

Publicul este așteptat, la încheierea stagiunii centenare, cu o desfășurare de forțe ce va include 9 spectacole de operă, operetă şi balet programate în 9 seri consecutive, aducând în prim plan 9 orchestre, 7 coruri mixte, 1 cor de copii, 2 companii de balet, zeci de soliști și dirijori de top ai scenei muzicale actuale, în total aproape 1500 de muzicieni, balerini şi personal artistic şi tehnic prezenți pe scenă, în fosă şi în culise pentru un regal artistic fără precedent.

Bilete pe http://tickets.operanb.ro/ și de la Casa de Bilete a Operei Naționale București.

„Am încercat o acoladă a celor două opere imaginându-le ca fantasma sau visul aceluiași copil. Un vis exagerat despre mama care îl tratează cu poate prea multă strictețe și prea puțină răbdare atunci când nu își face temele. Apar remușcările, un fenomen extrem de sensibil, pentru că pedeapsa duce la apariția unor inhibiții pe termen lung și poate răni sufletul de copil. Avem așadar o fantasmă cu jucăriile stricate care se trezesc la viață și se revoltă, apare pe urmă natura ca personaj și, firește, tema libertății. La urma urmei îmi doresc ca mama și copilul să se regăsească la sfârșit. Solista care o interpretează pe Concepcion în „Ora spaniolă” joacă și rolul mamei din „Copilul și vrăjile”. „Ora spaniolă” prezintă o complicată relație amoroasă á la Feydeau, cu o serie de intrigi și neînțelegeri prezentate cu umor, în stil comic (…) Iar copilul parcă visează toate acestea ca să se ,,răzbune” pe mama lui. Astfel am legat cele două capodopere, prezentându-le ca visurile, viziunile aceluiași copil.” – Gábor Tompa, regizor

„Trebuie să mărturisesc că Opera Maghiară din Cluj s-a angajat la o inițiativă de nivel european. Repertoriul Operei încorporează o nouă calitate, o nouă atitudine, caracterizată de o interpretare autentică, flexibilă și extrem de adâncă a materialului. Cred că Opera a trecut la un nou nivel. Doresc ca trupa să își continue activitatea la acest nivel și în viitor. Din punct de vedere muzicologic ne așteaptă un eveniment de importanță majoră. Este esențial ca imaginea noastră asupra literaturii de operă a secolului XX. să fie una autentică și completă și să nu credem nicidecum că după Puccini nu s-a mai scris operă. Să nu uităm că nu Ravel are nevoie de interesul nostru, ci memoria noastră lacunară în domeniul istoriei artei are nevoie ca Ravel să sosească în viața noastră și să ne împărtășească arta sa nemaipomenită.„ – György Selmeczi, dirijor

„Ora spaniolă” are la bază piesa lui Franc Nohain, piesă ce a avut premiera la 28 octombrie 1904, pe scena Teatrului Odeon din Paris. Ravel începe munca la operă la începutul anului 1907, premiera mondială având loc patru ani mai târziu, la 19 mai 1911, pe scena Operei Comice Paris. Acțiunea este plasată în Spania secolului al XVIII-lea, în centrul atenției aflându-se cinci personaje, toate în căutarea fericirii. Un deziderat la care se ajunge greu, să recunoaștem. Și chiar dacă hazul este cel care dă tonul, trebuie menționat faptul că „Ora spaniolă” este o operă bufă foarte greu de pus în scenă.

Personal consider „Copilul și vrăjile” / „L’Enfant et les Sortilèges” o operă pentru toate vârstele. Iar asta deoarece în acțiunea celor șapte personaje ne regăsim cu toții. Este copilăria noastră, sunt visele noastre, sunt isprăvile noastre dacă vreți, pentru care am fost sau nu pedepsiți. Copilul lui Ravel este unul neastâmpărat, este unul răsfățat, este și unul pedepsit, dar și unul iubit (momente de neuitat sunt „Bébé a été sage?”, „Ding, ding, ding, ding”, „Oh! Ma belle tasse chinoise”, „Nos blessures”, „Danse des rainettes”, „Il est bon, l’enfant, il est sage”). Colette a scris libretul în numai opt zile, oferind un text extrem de ofertant, ceea ce face din „Copilul și vrăjile” o operă mult mai atractivă. Să ne bucurăm că aceste două opere sunt puse în scenă la Opera Maghiară din Cluj. Un pas important spre cunoașterea lor, spre mai buna cunoaștere și receptare a lui Maurice Ravel în general. Sunt două opere de văzut, de cunoscut și de aplaudat. Pentru că în „Ora spaniolă” și „Copilul și vrăjile”, cheia succesului este în mâinile artiștilor.” – Demostene Șofron

DISTRIBUȚIA:
MAURICE RAVEL

L’HEURE ESPAGNOLE

DISTRIBUȚIA:
Concepcion – Covacinschi Yolanda
Torquemada – Bardon Tony
Ramiro – Peti Tamás Ottó
Gonzalve – Pataki Adorján
Don Inigo Gomez – Laczkó Vass Róbert

L’ENFANT ET LES SORTILÈGES

DISTRIBUȚIA:
Maman – Covacinschi Yolanda
L’Enfant – Veress Orsolya
Le fauteuil; L’arbre – Sándor Árpád
La bergere; Une chouette; Une pastourelle – Pataki Enikő
L’horloge – Peti Tamás Ottó
La théiere – Szabó Levente
La tasse chinoise; La libellulle – Székely Zsejke
Le feu – Kolcsár Katalin
La princesse – Antal Livia
Le petit vieillard; La rainette – Rétyi Zsombor
La chatte; L écureuil – Hary Judit
La chauve-souris – Barabás Zsuzsa
Le rossignol – Vigh Ibolya
Le chat; Un patre – Laczkó Vass Róbert

Cu participarea corului și orchestrei Operei Maghiare și a Corului Maghiar de Copii din Cluj

Scenografia și costumele: Carmencita Brojboiu
Concertmaestru: Barabás Sándor, Ferenczi Endre
Maestru de cor: Kulcsár Szabolcs
Pregătirea muzicală a Corului de Copii – Kálló Krisztián
Corepetitor: Incze G. Katalin, Horváth Zoltán
Coregraf: Jakab Melinda
Regia tehnică: Lőrincz Norbert
Sufleur: Kostyák Júlia
Light design: Maier Sándor
Pirotehnică: Ledniczky Béla
Asistent regizor: Venczel Péter

Dirijor: Selmeczi György
Regia: Tompa Gábor

13
/03
/24

Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în prestigioase săli de concerte ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein – Viena sau Sala Ceaikovski – Moscova, apreciatul violonist Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu pe care are privilegiul de a interpreta, și un program dedicat integral lui Mozart definesc un eveniment de neratat la Sala Radio.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.

27
/02
/24

Turneul SoNoRo Conac ajunge în 2024 la ediția a XII-a, intitulată „L’heure bleue” – un titlu inspirat de acel interval de timp în care finalul de zi se pregătește să facă loc înserării, apoi nopții. „Ora albastră” va fi – din perspectiva SoNoRo – un spațiu de visare și un răstimp în care muzica se materializează, trece dincolo de contururi și prinde viață în mod desăvârșit, în unele dintre cele mai frumoase edificii din țara noastră.