„Oslo, 31 August” – proiecția filmului și lansarea studiului critic semnat de Ionuț Mareș
https://www.ziarulmetropolis.ro/oslo-31-august-proiectia-filmului-si-lansarea-studiului-critic-semnat-de-ionut-mares/

Filmul Oslo, 31 August, în regia lui Joachim Trier, va fi proiectat în cadrul unui eveniment special care marchează lansarea unui nou studiu critic, scris de Ionuţ Mareş şi editat de Societatea Culturală NexT, în parteneriat cu editura LiterNet.

Un articol de Petre Ivan|18 mai 2017

Studiul critic este primul dintr-o serie de texte care își propune să documenteze și să analizeze capodopere ale cinemaului european contemporan, venind să completeze seria deja existentă de studii critice dedicate cinematografului românesc.

Evenimentul este organizat în cadrul programului de educație cinematografică Education a l’image, ajuns la al 9-lea an de activitate.

Proiecția va avea loc luni 29 mai, de la ora 19:00, la Cinema Elvira Popescu ( bd. Dacia, nr. 77). Intrarea este liberă. La final, publicul prezent este invitat la un dialog cu autorul studiului, criticul de film Ionuț Mareș, și Andrei Gorzo, redactorul șef al colecției de studii critice editate de Societatea Culturală NexT în cadrul programului Education à l’image.

Oslo 31 AugustDrama norvegiană ”Oslo, 31 August” a avut premiera în 2011 în cadrul secțiunii Un Certain Regard, la Festivalul de Film de la Cannes. Filmul este inspirat din celebrul roman al lui Pierre Drieu La Rochelle, ”Le Feu Follet” și îl are în centru pe  Anders, un bărbat de 34 de ani, care își va termina curând tratamentul într-un centru de reabilitare izolat. Unul din pașii programului îl duce în oraș pentru a susține un interviu de angajare, dar Anders profită de ocazie pentru a rătăci pe străzi și a se întâlni cu prieteni vechi. Bântuit de toate oportunitățile pe care le-a irosit, Anders va înfrunta până la sfârșitul zilei și târziu în noapte, fantomele greșelilor din trecut. Oare va găsi posibilitatea unui nou început?

Un număr de 150 de broșuri va fi distribuit gratuit spectatorilor, urmând ca materialul să fie disponibil și în format electronic pe site-ul editurii LiterNet.

Ionuț Mareș: „Este un film pe care l-am apreciat tot mai mult cu fiecare vizionare şi pe măsură ce l-am deconstruit cadru cu cadru. Se remarcă prin libertatea formală, prin acuitatea studiului de personaj. Tratează fără sentimentalism – dar cu empatie şi cu delicateţe – teme grave, universale, într-un limbaj cinematografic modern. Toate aceste calităţi îl fac  demn de a fi văzut şi analizat în cadrul programului Education a l’image. Dovadă sunt şi impresia puternică asupra elevilor şi interesul lor de a-l discuta.”

Filmul ”Oslo, 31 August” este proiectat pentru elevii care participă anul acesta la programul Éducation à l’image, începând cu 10 mai. Până pe 30 mai 2017, vor fi organizate aproximativ 12 proiecții ale filmului în București. În cadrul programului au  avut loc până acum 20 de proiecții la care au participat deja peste 1000 de  elevi de la liceele din București.

Éducation à l’image este un program destinat elevilor de liceu, care îşi propune să-i familiarizeze pe aceştia cu filmele de autor şi cinematografia ca artă, cu vizionarea filmelor la cinema, să le ofere instrumente de bază pentru interpretarea limbajului specific (atât din punct de vedere artistic, cât şi tehnic), transformându-i, astfel, din consumatori pasivi în spectatori activi.

Din 2009 și până acum, peste 6000 de elevi au putut viziona atât filme româneşti (A fost sau n-a fost, California Dreamin’, Moartea domnului Lăzărescu, È pericoloso sporgersi), cât şi filme străine, regizate de autori ca Jean-Luc Godard, François Truffaut sau Stanley Kubrick. Discuţiile au fost moderate de critici de film precum Andrei Gorzo, Andrei Rus, Iulia Blaga, Cristina Corciovescu, Magda Mihăilescu, Dana Duma, Ileana Bîrsan, sau de cineaşti, precum Liviu Mărghidan, Iulia Rugină, Cătălin Cristuţiu sau Tudor Cristian Jurgiu.

Éducation à l’image este un proiect iniţiat de Ambasada Franţei în România şi organizat de Societatea Culturală NexT, în parteneriat cu Institutul Francez din București, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei și Uniunii Cineaștilor din România.

Foto: Oslo 31 August – Societatea Culturală NexT

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.

01
/11
/21

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.

31
/10
/21

Nu se poate spune că regizorul Gaspar Noé a avut vreodată o viziune luminoasă asupra vieţii. Dimpotrivă – cinema-ul său s-a inspirat întotdeauna din cele mai tulburătoare pulsiuni umane, pe care le-a transformat într-un combustibil extrem de inflamabil. Însă „Vortex”, prezentat anul acesta la Cannes în afara competiţiei, este probabil cel mai întunecat film al său, oricât de ciudat ar suna asta.

30
/10
/21

Întâmplarea a făcut să văd în aceeaşi zi de la „Les Films de Cannes a Bucarest” două titluri din Rusia, ambele incluse în secţiunea Un Certain Regard a ediţiei din acest an a evenimentului de pe Croazetă - „Unclenching the Fists”, de Kira Kovalenko, şi House Arest”, de Aleksei Gherman Jr.

29
/10
/21

CRONICĂ DE FILM În a doua parte a relatărilor despre Festivalul „Les Films de Cannes a Bucarest” vă propunem să descoperiţi filmul câştigător al Premiului Juriului pe Croazetă, fascinantul „Memoria” al thailandezului Apichatpong Weerasethakul.