„Otto Barbarul”. Suferință ★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/otto-barbarul-suferinta-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Selectat în competiţia Festivalului de la Sarajevo, „Otto Barbarul” (2020) este debutul în regia de lungmetraj al Ruxandrei Ghiţescu. Un film promiţător despre suferinţa unui adolescent după sinuciderea iubitei sale. Şi o autoare în căutarea propriei voci.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 august 2020

După mai mulți ani în care a lucrat pe platouri la diferite filme românești ca „script supervisor” și a scris și regizat câteva scurtmetraje în diferite registre, Ruxandra Ghițescu debutează în lungmetraj cu „Otto Barbarul” (2020).

Premisa nu este originală – în centrul poveștii se află un adolescent punker din București, în clasa a 12-a, Otto (jucat cu forță și convingere de Marc Titieni), surprins într-un moment de rebeliune (în special față de părinți, interpretați de Adrian Titieni, tatăl real al lui Marc Titieni, și Mihaela Sîrbu) și de suferință după sinuciderea iubitei sale (Ioana Bugarin, în rolul unei tinere deopotrivă luminoase și tragice).

Povestea se desfășoară pe parcursul câtorva zile după acest incident, iar firul narativ urmărește traseul emoțional al lui Otto în încercarea de a trece peste dramă şi peste apăsarea unei presupuse vinovăţii.

Vârtejul interior pe care tânărul protagonist îl trăiește loveşte, uneori nemilos, în cei din jurul său. Însă Ruxandra Ghițescu încearcă un echilibru, vag forţat: deși e dur cu părinții, cu o colegă atrasă de el (Ana Radu) și, cel puțin la început, cu asistentul social care anchetează cazul (Iulian Postelnicu), dar şi cu alte persoane care îi ies în cale, Otto se simte apropiat și e mai empatic cu bunicul său în vârstă și cu probleme (regretatul Constantin Drăgănescu) și mai ales cu mama suferindă a iubitei sale (Ioana Flora).

Miza filmului pare a fi tocmai a ne face părtași la această zbatere – de la opacitatea din debut a personajului, la o eliberare și o împăcare de etapă în final. Iar pentru asta Ruxandra Ghițescu apelează la o regie curajoasă, care aruncă în plan secund caracterul clasic-convențional al scenariului și unele stridențe în dialoguri și care desprinde filmul de debuturile româneşti din ultimii ani, în majoritate lipsite de strălucire şi, mai ales, de îndrăzneală.

Ruxandra Ghițescu se îndepărtează ușor de convenția realistă uzată a planului-secvență în care spectatorului i se cere să observe din afară şi de la distanţă personaje care nu își exteriorizează sentimentele.

Camera este mereu aproape de Otto și îi reflectă în permanenţă tulburarea (filmându-l când din faţă, când din spate, pentru a-i împrumuta mai uşor perspectiva), lumina şi culorile (mult albastru, dar şi roşu şi negru) sunt uneori asumat artificiale şi contribuie la atmosferă, decorurile au elemente-simbol care comunică informaţii despre lumea lui Otto (de pildă, graffiti), iar decupajul e de multe ori unul alert, cu tăieturi bruşte câteodată în acelaşi cadru şi cu false racorduri pe mişcare sau pe câte un gest de acţiune între scene, care induc o senzaţie de disconfort.

Mai mult, fluxul cronologic este întrerupt de fragmente de înregistrări video cu iubita dispărută a lui Otto, la care tânărul se uită în efortul de a prelungi amintirea fetei şi care ne oferă acces la trecutul lor împreună. Realizate în estetica filmărilor personale, de amatori, imaginile, care ne relevă o tânără la început senină şi misterioasă, dar apoi cu tot mai multe momente de melancolie şi de anxietate, ajută la înţelegerea stării de acum lui Otto şi explică motivele vertijului său. Filmul devine astfel şi o emoţionantă poveste de dragoste neîmplinită.

Fără a fi un film inovator sau deschizător de drumuri în cinematografia română, „Otto Barbarul” are o energie şi o prospeţime binevenite, care anunţă o voce regizorală promiţătoare.

22
/11
/24

După un maraton de 7 zile de evenimente speciale în București, Cluj, Iași, Tulcea, Piatra Neamț, Brăila și Constanța, pelicula Moromeții 3 se lansează azi oficial în cinematografele din întreaga țară. Începând de azi filmul va putea fi văzut în 88 de săli de cinema din 47 de orașe din România. Programul complet poate fi consultat pe site-ul oficial al distribuitorului și va fi updatat săptămânal. 

13
/11
/24

ETERN, o poveste de dragoste pusă la încercare de o amenințare care ar putea însemna sfârșitul lumii, navighează interacțiunea dintre schimbările climatice, alegerile umane și consecințele lor, creând o narațiune bogată în simbolism care cucerește publicul.

04
/11
/24

Miercuri, 6 noiembrie, de la ora 18.30, la Cinema Elvire Popesco are loc deschiderea oficială a celei de-a XI-a ediții a UrbanEye Film Festival București, evenimentul anual care promovează, prin intermediul filmului, dialogul despre oraș și viața urbană și creează un cadru de întâlnire pentru cei preocupați de aceste subiecte.

20
/10
/24

Asociația PATRUPETREI anunță un eveniment special de proiecție a filmelor documentare realizate de elevi ai Școlii Gimnaziale nr. 14 „Sfântul Bartolomeu” (proiectul Focus Plus), respectiv ai Școlii Gimnaziale nr. 31 „Triaj” (proiectul Focus Plus 31), la Centrul Cultural Reduta, duminică 20 octombrie, începând de la ora 15:00, cu intrarea liberă.

15
/10
/24

Timișoara se pregătește să găzduiască din nou Festivalul Taifas, un eveniment dedicat filmului și culturii balcanice! Între 15 și 20 octombrie 2024, ne așteaptă o săptămână de filme, muzică, poezie și mâncare balcanică, toate reunite sub tema libertății. De la proiecții premiate la festivaluri internaționale, până la evenimente culturale și petreceri animate, Taifas promite să aducă împreună oameni de toate vârstele.

07
/10
/24

Săptămâna aceasta începe KINOdiseea - Festivalul internațional de film pentru publicul tânăr, ajuns la ediția cu numărul 16. Între 9 și 13 octombrie, la Sala Gloria și Cinema Muzeul Țăranului din București, publicul va putea descoperi o selecție remarcabilă de filme educative, recunoscute și premiate la festivaluri prestigioase precum Annecy, BUFF Malmö sau Locarno Kids.

07
/10
/24

Un nou film românesc de impact, despre un subiect major și necesar, se lansează în cinematografele din țară pe 11 octombrie. „Clara”, lungmetrajul românesc regizat de Sabin Dorohoi, spune povestea milioanelor de români care sunt nevoiți să plece în străinătate pentru a asigura familiilor lor un trai mai bun.