Our Sunhi. Cu simplitate despre lucruri grave
https://www.ziarulmetropolis.ro/our-sunhi-cu-simplitate-despre-lucruri-grave/

CRONICĂ DE FILM „Our Sunhi”, penultimul film al prolificului regizor sud-coreean Hong Sang-soo, un răsfăţat al marilor festivaluri, a fost premiat în 2013 la Locarno pentru regie şi a fost inclus recent de revista franceză Cahiers du Cinema în topul pe 2014.

Un articol de Ionuţ Mareş|25 ianuarie 2015

Regizor prolific, cu cel puțin un film pe an, sud-coreeanul Hong Sang-soo face parte din galeria cineaștilor nelipsiți din selecția marilor festivaluri. Nominalizate sau premiate la Berlin, Cannes sau Veneția, filmele sale își fac loc de fiecare dată în topurile de final de an ale criticilor (dar mai puțin în atenția distribuitorilor). Stilul său l-a inspirat inclusiv pe Corneliu Porumboiu, al cărui „Când se lasă seara sau Metabolism” (2013) seamănă foarte mult cu filmele sud-coreeanului.

Penultimul film al lui Hong Sang-soo, „Our Sunhi”, nu face excepție și, după ce a fost premiat în 2013 la Locarno pentru regie, a fost inclus recent de revista franceză Cahiers du Cinema în topul pe 2014 (pe poziția a 10-a).

„Our Sunhi” („U ri Sunhi” în original) își are povestea plasată pe parcursul câtorva zile de toamnă, când soarele și-a pierdut din forță, dar continuă să le inspire speranță personajelor. Sunhi este o absolventă de Film care vrea să-și prelungească studiile în SUA și care s-a temut până acum să-și înceapă cariera de regizoare.

Ea este protagonista – o tânără lipsită de încredere în sine și cu sentimente schimbătoare – în jurul căreia gravitează și de care par a se atașa cele trei personaje masculine pe care Hong Sang-soo (autor și al propriilor scenarii) le folosește pentru a etala, fără nicio urmă de demonstrație, trei tipologii de bărbați aflați în momente de criză și pentru care (re)întâlnirea cu fata poate însemna agățarea de viață.

Unul este un tânăr regizor, fostul iubit al lui Sunhi, care a realizat un film despre relația lor și, după ce o reîntâlnește pe fată, pare a-și dori reluarea legăturii. Al doilea este un fost profesor, cu câțiva ani mai mare decât Sunhi, la care ea apelează pentru a-i cere o scrisoare de recomandare necesară pentru studiile din SUA. Al treilea este o cunoștință a celorlalți doi, un alt fost profesor, aflat în depresie și cu probleme în relația cu soția.

Recunoscut pentru stilul său simplu, Hong Sang-soo își construiește filmul aproape numai din cadre-secvență în care două personaje discută, în special în jurul unei mese (de bar, restaurant sau cafenea). Dialogurile sunt esențiale la cineastul sud-coreean, care filmează aproape întotdeauna cronologic și cu replicile oferite actorilor în dimineața fiecărei zile de turnare. Pentru că Hong Sang-soo evită psihologizările, felul de a fi al personajelor și problemele lor interioare ies încetul cu încetul la suprafață cu ajutorul dialogurilor.

Însă dramele celor trei bărbați singuri și labili emoțional sunt mai degrabă sugerate, lăsate să-și facă loc treptat de sub stratul de umor bine temperat (și uneori aproape imperceptibil) cu care Hong Sang-soo își ornează fiecare scenă. Personajele, inclusiv Sunshi, alunecă mereu în ridicol, ajutate de băutura pe care o consumă atunci când se întâlnesc. Tocmai în astfel de momente, care ating deseori absurdul, răbufnește adevărata lor stare, fragilitatea lor.

Hong Sang-soo nu stăruie însă pe sentimentalism, pentru că orice tentație într-o direcție prea serioasă, prea profundă, este imediat blocată fie printr-o simplă tăietură de montaj, fie prin repetarea unei aceleiași melodii nostalgice și lejere. Pentru a întări nonșalanța cu care tratează teme, totuși, grave, Hong Sang-soo nu ezită să spargă monotonia cadrelor fixe cu câte un zoom neașteptat, care pare a atrage atenția că personajele discută lucruri esențiale, când de fapt nu se întâmplă nimic spectaculos, nimic ieșit din banalitatea existenței de zi cu zi.

INFO

Our Sunhi (Coreea de Sud, 2013)

Regia: Sang-soo Hong

Cu: Lee Sun Gyun, Jae-yeong Jeong, Yu-mi Jeong

Rating: ●●●●○

Foto din Our Sunhi – captură film



07
/07
/20

PREVIEW Două cinecluburi în aer liber - F-SIDES şi CINEVARA - le oferă cinefililor din Bucureşti şansa să vadă filme realizate de femei şi filme din patrimoniul cinematografiei.

07
/07
/20

Mai bogată ca niciodată în premiere, selecția de filme românești de la cea de-a 19-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania cuprinde un număr record de 21 de lungmetraje și 16 scurtmetraje, care vor fi proiectate, în prezența realizatorilor, între 31 iulie și 9 august, la Cluj-Napoca.

05
/07
/20

CRONICĂ DE FILM Scris și regizat de Nicolas Bedos, „La Belle Époque” (2019), prezentat anul trecut la Cannes în afara competiției și programat să deschidă ediția amânată din acest a TIFF-ului clujean, este o comedie tipic franceză cu vedete. Eternul subiect al cuplurilor în criză este ambalat puțin diferit, însă fără nimic memorabil.

04
/07
/20

S-a deschis Grădina cu Filme – Cinema & More: film românesc, documentare despre mari coregrafi, muzicieni sau creatori de modă, concerte, teatru, spectacole de improvizație și dezbateri, într-un program special în aer liber.

01
/07
/20

O incursiune în lumea lui Ingmar Bergman, creionată de scriitoarea norvegiană Linn Ullmann, fiica regizorului, în romanul „Neliniște”, publicat în 2015 și apărut recent și în limba română, la Editura Polirom.

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

Pagina 1 din 26412345...102030...Ultima »