Palatul post-industrial al memoriei lui Mircea Dragomirescu – „Through the halls: Republica” @ Pleshoo Contemporary
https://www.ziarulmetropolis.ro/palatul-post-industrial-al-memoriei-lui-mircea-dragomirescu-through-the-halls-republica-pleshoo-contemporary/

Miercuri, 29 octombrie 2014, de la ora 19.30, Mircea Dragomirescu invită publicul într-o incursiune în memoria sa exteriorizată în imagini, în prima lui expoziţie personală găzduită de Pleshoo Contemporary.

Un articol de Ştefania Dumbravă|28 octombrie 2014

Mircea Dragomirescu – expoziţie / Construită parțial din realitățile trăite și parțial din modul în care aceste realități sunt trăite și simțite, memoria este pentru orice ființă umană un edificiu amestecat de obiectivitate și subiectivitate. Conceptul și practica „palatului memoriei” se bazează tocmai pe această arhitectură simultan rațională și afectivă.

În cazul unui artist, această sumă de amintiri este filtrată de o conștiință modelatoare care transformă amintirile în pretexte pentru a reconstrui lumea conform propriului program. Palatul memoriei prin care se plimbă retrospectiv Dragomirescu este, în acest caz, construit din halele ruinate ale fostelor fabrici din zona Republica, reper exemplar al Bucureștiului post-industrial.

Detaliul biografic că pictorul și-a desfășurat pentru o vreme activitatea în acest spațiu este însă neesențial pentru aprecierea filtrului prin care acesta trece realitatea pentru a o transforma în ceva ce-i aparține, iar tentația de a identifica în fiecare formă și siluetă sursa lor concretă trebuie, la modul ideal, respinsă ca un joc facil. Ceea ce contează finalmente mai mult decât sursele realității de la care pornește Dragomirescu în interpretarea lumii sunt rezultatele acestei transformări, formulele care abstractizează și modifică respectiva realitate, împingând-o demonstrativ dincolo de limitele figurativului.

Dragomirescu se plimbă mental prin universul post-industrial în ruină, așa cum i-a rămas întipărit în memorie, și recuperează fragmente disparate ale amintirilor pentru a le recompune după regulile sale deja știute, ale unui anti-estetism hotărât. Rezultatele nu sunt colaje alcătuite din flashback-uri ale unuia sau altuia dintreMircea Dragomirescu colțurile spațiului abandonat și decadent, ci imagini profund subiective în care artistul caută să regăsească atmosfera acelui spațiu și sentimentul propriei prezențe în el.

Neinteresat de simpla reconstituire, Dragomirescu însumează pe pânze tușe neoexpresioniste care subminează forma până când se apropie de senzația trăită din spatele ei, pe care o fixează definitiv. Fiecare tablă ruginită sau indicator acoperit de straturi cojite de vopsea, fiecare sticlă goală de Coca Cola, veche de două decenii, care zace împreună cu restul obiectelor expulzate din circuitul utilității adunate inevitabil într-un asemenea decor sinistru, fiecare baie de ulei transformată în magnet pentru praf din halele părăsite se regăsește undeva în țesătura subterană a lucrărilor lui Dragomirescu, dar asta nu înseamnă că ele sunt imediat recognoscibile ca atare. La fel sunt absorbite și prezențele umane sau animale care locuiesc spațiul.

Ele formează un fundal a cărui identitate se pierde sub griul rânced al uleiului îmbibat de praf și sub brunul ruginei, peste care pete de culoare proaspătă marchează voința artistului într-un univers pe care și-l apropriază. La fel ca în cazul unei palete de pictură folosită timp îndelungat, acest tip de exteriorizare a experienței subiective face din lucrările lui Dragomirescu veritabile jurnale stratificate și codificate ale călătoriei printr-o lume asumată nu ca model, ci ca permanent punct de pornire.

Foto: Mircea Dragomirescu, „Through the halls: Republica” –  Pleshoo Contemporary



28
/05
/18

Strada Mătăsari este cunoscută în capitală ca fiind strada unde prostituatele ieșeau „la lucru” pe înserat. Ideea festivalului Femei pe Mătăsari, fondat de Iulian Văcărean, a fost să facă această stradă cunoscută pentru lucruri mult mai pozitive, să invite femei și bărbați, organizații, să-și prezinte ideile și să le dea oamenilor ceva creativ în schimbul unei imagini de „strada unde totul este pierdut”.

25
/05
/18

Artistul român Hamid-Nicola Katrib își va împărtăși una dintre viziunile sale asupra artei moderne într-un cadru urban, părăsit și uitat de timp, care va anima locația într-o viziune suprarealistă plină de emoții. Amprenta artistului, atent conturată în Big Bang - vernisajul pe care îl pregătește pentru data de 7 iunie 2018, se va reflecta în 11 tablouri suprarealiste pictate de acesta în ulei, însă vedeta serii va fi instalația denumită „The End”.

24
/05
/18

Pe durata Festivalului Internaţional de Film Transilvania (25 mai - 3 iunie), Ziarul Metropolis vă va ține la curent cu cele mai importante evenimente de la Cluj.

22
/05
/18

Între 20 și 29 aprilie, la hub-ul cultural POINT a avut loc NOVA, festival de noi tehnologii în artele performative. La invitația POINT, peste 30 de creatori și artiști români și internaționali au ținut workshopuri, conferințe, performance-uri.

18
/05
/18

Se împlinesc, astăzi, 630 de ani de la sfinţirea Mănăstirii Cozia, construită pe vremea lui Mircea cel Bătrân, la îndemnul Sfântului Cuvios Nicodim de la Tismana, duhovnic al lui Mircea „întru cele Dumnezeieşti”. La Mănăstirea Cozia a luat fiinţă prima şcoală de copişti şi caligrafi din Ţara Românească şi tot acolo a trăit şi primul imnograf român, Filotei, mare logofăt al Țării Românești.

17
/05
/18

Joi, 17 iunie, în ziua Înălțării Domnului, România va sărbători și Ziua Eroilor. Cu această ocazie, vor fi organizate 172 de evenimente-sincron în diferite comunități (sate, comune, orașe, consilii județene, școli, licee, muzee, biblioteci, universități, asociații culturale și sociale, teatre, mănăstiri) din România și din Republica Moldova, având ca scop omagierea eroilor veterani și a foștilor deținuți politici, care au contribuit prin sacrificiul lor la crearea și menținerea României pentru noi, cei de astăzi, și pentru generațiile următoare.

16
/05
/18

În seara de 19 mai, cu ocazia celei de-a 14-a ediţii a evenimentului "Noaptea Muzeelor", publicul din întreaga ţară va avea posibilitatea de a vizita aproximativ 180 de muzee şi de a beneficia de pe urma unor activităţi culturale şi curatoriale propuse de peste 40 de prieteni ai muzeelor.

15
/05
/18

One Night Gallery, cea mai inovatoare galerie de artă vizuală din România, se extinde pentru cea de-a cincea ediție cu o expoziție intinerantă în care arta vine mai aproape de spectatori, într-o experienţă multisenzorială care foloseşte realitatea virtuală, realitatea augmentată și videomappingul. Pe data de 19 mai, Samsung aduce One Night Gallery la Teatrul Odeon, iar lucrările artistei Raluca Băraru vor transforma spațiul din Calea Victoriei 40, pentru o noapte, într-o scenă care se va remarca printr-un ludic noir, specific personajelor create de ea.

12
/05
/18

Muzeul Național de Artă al României, Muzeul Colecțiilor de Artă în colaborare cu Federaţia Română a Asociaţiilor, Centrelor şi Cluburilor UNESCO vă invită la vernisajul expoziției „Pictori comentaţi de Petre Oprea”, deschisă în perioadă 15 mai – 13 iunie la Muzeul Colecțiilor de Artă.

11
/05
/18

"După ce am fotografiat timp de doi ani distrugerea arhitecturală din epoca Ceaușescu, am decis să relatez fotografic viața de zi cu zi a oamenilor.", spunea, în urmă cu 5 ani, într-un reportaj BBC Andrei Pandele, fotograful (şi arhitectul) care a surprins, începând din 1970, România în vremea opresiunii comuniste.

08
/05
/18

Se împlinesc, astăzi, 115 ani de la moartea unuia dintre cei mai talentaţi, influenţi şi interesanţi artişti ai secolului al XIX-lea. În primăvara anului 2015, tabloul său “Nafea Faa Ipoipo?" ("Când te vei căsători?"), realizat în anul 1892, devenea cea mai scumpă operă de artă din istorie, după ce era achiziționat pentru suma de 300 de milioane de dolari. Recordul lui Gauguin a rezistat doar un an și jumătate, până în noiembrie 2017, când “Salvator Mundi”, pictura atribuită lui Leonardo da Vinci, era cumpărată cu 450,3 milioane de dolari.