Palma roz a umorului
https://www.ziarulmetropolis.ro/palma-roz-a-umorului/

“Radikal”, la Green Hours. O amuzantă, serioasă, frumoasă pledoarie adusă libertăţii omului de a râde în faţa extremismului de orice fel.

Un articol de Andrei Crăciun|2 Martie 2016

Se întâmplă la Green Hours, care și-a făcut un destin din avangardă, un spectacol special până și pentru piața românească de teatru, pe care o știm cum e, sărăcuța – jumătate prea curajoasă, jumătate prea conservatoare.

Se întâmplă “Radikal”, un spectacol care își propune să aplice extremismului lovitura fatală a bășcăliei, teribila palmă roz a umorului. În  “Radikal” (bun textul domnului Sever Bârzan, bună e și regia Dorei Bârzan), un grupuscul de tineri cochetează – într-o anexă gospodărească – cu nazismul, în Bucureștiul timpului prezent.

Bezmeticii aceștia s-au anturat cu un lider (în rolul liderului, Ștefan Huluba e așa cum l-am consemnat deja prin cronici: un fanatic al teatrului bun) care îi învață cum să se comporte corect politic din perspectivă nazistă. Cum să-și ducă uniforma, cum să-și îngrijească bocancii și maioul (pe care un accident îl decade înspre rozul panterelor din desenele animate), cum să salute, pe cine să urască, cum să citească o carte de istorie, cum să salute un drapel, cum să jignească un evreu (o evreică, de fapt), cum să agreseze un țigan (o țigancă, de fapt), cum să-ți dresezi conform obediența.

Iată, deci, București 2016, la teatru: nazismul (și, ca subspecie, legionarismul) este caricaturizat, într-un epilog târziu, și încă extrem de necesar, la Chaplin. Se râde bine de personajul lui Huluba crezându-se un nou ales al istoriei. E o glumă totul, dar e o glumă din care putem încă învăța.

O notă bună, excelentă chiar, li se cuvine și celorlalți actori: Bogdan Costea, Eduard Cârlan, Mihai Munteniță, Iulia Verdeș și Olivia Niță – mai ales ea. La „Radikal” se râde bine, spuneam, se râde minunat, se râde tinerește, se râde sănătos.

“Radikal” are tușele groase și așa se și cuvine să le aibă. Extremismul trebuie caricaturizat, pe cât posibil zilnic. Dacă există vreo cale, una singură, să marginalizezi un fenomen înainte să devină nebunie de masă, atunci acea cale este să râzi de el, să râzi de el până la exorcizarea oricărei posibilități de demon.

12733560_1517122268589130_3885939343270605169_n

Sunt și înduioșători uneori bezmeticii ăștia de pe scenă, acești tineri fără direcție care cochetează cu legitimarea printr-o ideologie radicală, au și ei necazuri pe la casele lor, au istorii personale, au un fel de scuze pentru viețile lor trucate. Dar! Dar nicio clipă nu ieșim, în corpul spectacolului, din convenția comediei, și acesta este – repet, căci e nevoie – cel mai bun tratament cu care se mai poate trata fie și începutul de demență politică.

Mergeți, mergeți să vedeți “Radikal”, trăim un timp în care ne putem permite luxul de a râde pe săturate de rătăcirile sceleraților. Să nu uităm, însă, niciodată să nu uităm că – pentru ca râsul să fie posibil – avem atâta nevoie de libertate, de toată libertatea.

19
/02
/19

SĂ NU UCIZI, filmul co-regizat de Gabi Virginia Șarga și Cătălin Rotaru și inspirat de scandalul media care a cutremurat sistemul sanitar din România acum câțiva ani, va avea pe 1 martie premiera în cinematografele din 29 de orașe din țară.

19
/02
/19

Se joacă la Green Hours spectacolul „Această Sonia” – un one-woman show cu Letiția Vlădescu, scris și regizat de Lia Bugnar.

18
/02
/19

Unul dintre cei mai mari dirijori români, CRISTIAN MANDEAL – care se bucură de peste 45 de ani de activitate, în care a dirijat sute de concerte pe 4 continente, în 35 de ţări – și tânărul violoncelist român ȘTEFAN CAZACU (25 de ani), care cântă pe un violoncel creat în urmă cu 101 ani, la Torino (Italia), de către lutierul Georg Ullman – își dau întâlnire pe scena Sălii Radio, într-un concert extraordinar prezentat vineri, 22 februarie (19.00), alături de ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO.

17
/02
/19

CRONICĂ DE FILM În „Marele Dictator” (1940), Chaplin îl parodia pe Hitler. Scena jocului macabru cu globul pământesc folosit ca balon a devenit cult. Un portret sarcastic al unui om diabolic care influenţează întreaga lume face şi regizorul Adam McKay în „Vice”, o satiră la adresa fostului vicepreşedinte american Dick Cheney.

14
/02
/19

Actorul George Ivașcu, directorul Teatrului Metropolis din București, împlinește 51 de ani, pe 15 februarie. Șase artiști care au un impact uriaș asupra repertoriului teatrului: directorul de scenă Victor Ioan Frunză, scenografa Adriana Grand, regizoarea Chris Simion-Mercurian, actrița, regizoarea și dramaturgul Lia Bugnar, actorul și regizorul Emanuel Pârvu și dramaturgul și regizorul Mimi Brănescu, povestesc câteva întâmplări cu George Ivașcu.

Page 1 of 77712345...102030...Last »