Pandemia și arta
https://www.ziarulmetropolis.ro/pandemia-si-arta/

Arta Muzeul Naţional al Hărţilor şi Cărţii Vechi vă invită să vizitaţi, până pe 20 februarie 2022, expoziţia temporară semnată de Silvia Trăistaru, intitulată „Istoria unei zile/ Istoria unei zile pe timp de pandemie – The Story of a Day/ The Story of a Day During the Pandemic”, proiect curatoriat de Ioana Marinescu.

Un articol de Liliana Matei|3 ianuarie 2022

Artista expune o serie de lucrări realizate în perioada 2019-2020, în care compară traseul unei zile normale cu cel din perioada martie-mai 2020, când aplicarea restricțiilor pandemice a dus la restrângerea posibilității zilnice de deplasare.

Expoziţia este deschisă în perioada 16 decembrie 2021–20 februarie 2022, la sediul muzeului din Strada Londra nr. 39, București. Programul de vizitare este de miercuri până duminică, între orele 10:00  și 18:00.

Încă din titlul expoziției, artista anunță legătura dintre distanța pe care o parcurge într-o zi și urma pe care aceasta o lasă, o hartă personală, impregnată de propria experiență, pe care o transpune într-o formă grafică. Expoziția compară două tipuri de zile care generează două tipuri de hărți: distanța parcursă într-o perioadă normală, în care Silvia poate să exploreze toate căile pe care și le dorește versus traseul simplificat la sânge al perioadei martie-mai 2020, când începutul pandemiei limitează și controlează drumurile și deplasările. Diferențele se observă cu ochiul liber: forme geometrice complexe și armonioase, care acoperă în unele cazuri zeci de km, diferite localități și adrese, în comparație cu mici triunghiuri, deplasări de acasă, până la magazinul din imediata proximitate, și înapoi. Artista suprapune cercetarea artistică și forma cartografică pe propriul interes pentru documentare și rememorare a gesturilor și demersurilor personale.

Proiectul a început în 2019, în timpul unei călătorii ample prin Germania, în care artista a observat că aplicația Google Maps continua să îi înregistreze drumurile, chiar și atunci când nu era conectată la internet. Surprinsă și inițial iritată de invadarea intimității, Silvia Trăistaru  a folosit această situație aparent intruzivă în propriul avantaj. A păstrat opțiunea de înregistrare din aplicație și a început să analizeze conștient traseul călătoriilor sale prin diferite orașe din Germania. Mai târziu, proiectul a continuat să crească și s-a extins și la deplasările cotidiene prin București, Viena, sau în alte locuri. Începutul pandemiei și instaurarea carantinei au părut o amenințare și o limitare la adresa proiectului, dar artista a știut să fructifice și această situație. Datorită interesului artistic, a continuat să observe noua situație, chiar dacă forma rutelor devenea din ce în ce mai simplă. În unele zile nici nu s-a deplasat, iar foile ei au rămas complet goale, martori ai limitării liberei circulații și ai frustrării care venea cu pierderea unor beneficii de care nici nu eram conștienți că le avem.

„În anul 2019, m-am folosit de hărțile oferite de Google Maps Timeline pentru a crea un set de lucrări. Am făcut desenele ca o formă de protest întrucât Google înregistrase în aplicația lor atât de multe date despre drumurile mele. Am fost contrariată de faptul că mă simțeam monitorizată dar am hotărât să folosesc baza de date pe care Google o avea despre locurile unde am fost. Ulterior, după ce am descoperit că pot dezactiva acest serviciu, am decis să îl păstrez datorită utilității lui ca mecanism mnemonic”, explică Silvia Trăistaru.

Proiectul este de amploare, el însumând deja 100 de lucrări, dar artista continuă să îl dezvolte. Din acestea, un corpus de lucrări va putea fi văzut la MNHCV. Începând cu 2020, o parte dintre lucrări au fost expuse într-o serie de expoziții de grup: PANDEMIC LOOP DISORDER, curator: Magdalena Pelmuș; asistent curator: Lina Țărmure. Camera K’ARTE, Târgu Mureș; PANDEMIC LOOP DISORDER, curator: Magdalena Pelmuș; asistent curator: Lina Țărmure, Diptych Art Space, București; Perspectiva series, OKNA Espaco Cultural,  Porto, Portugalia; Behind The Times, organizator: Solo Show, curatoriată de Abby Lloyd și Alyssa Davis Gallery, New York; Social Isolation, Rattha Gallery, Santiago, Chile, PandemicArt, (expoziție și catalog), TehnoArte, Timișoara.

Silvia Trăistaru (n. 1979) este artist vizual și restaurator independent. Din 2002, după ce a absolvit Universitatea Națională de Arte București, a început să lucreze în propriul atelier, unde îmbină propriile proiecte de pictură, desen, fotografie, precum și proiecte de conservare de artă. Este interesată în mod special de observarea directă a naturii și de comunicarea interspecii.

Ioana Marinescu (n. 1988) este istoric de artă, curator și doctorand la Universitatea Națională de Arte București, interesată de biografia artistică și cercetarea artistică. A lucrat aproape 14 ani la Galeria H’art, una dintre primele galerii private de artă contemporană deschise în România. Interesele ei combină istoria și teoria artei cu practica concretă de a lucra cu artiști activi pe scena contemporană. În prezent se ocupă de site-ul de artă www.thereart.ro

Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi (MNHCV) din Bucureşti este printre puținele instituţii culturale cu acest specific din lume. MNHCV își propune ca, prin grija pentru patrimoniu și interpretarea lui, prin activități destinate specialiștilor și comunităţii, să devină o instituție relevantă pentru public și pentru cultură, promovând cercetarea, interactivitatea, educația pe tot parcursul vieții, dialogul şi angajarea creativă.

11
/03
/24

Artiștii selectați vor lucra timp de două luni la proiectelor lor, fiind găzduiți în Casa Albastră din satul Șona (jud. Brașov), casă restaurată în 2011 de către Fundația Ștefan Câlția. Proiect co-finanțat de AFCN, Șona AIR abordează modelul rezidențelor individuale, se adresează artiștilor din domenii culturale diverse, atât din România cât și internaționali, și susține […]

07
/03
/24

Pe 8 martie va avea loc primul eveniment al primăverii organizat de Celula de Artă, vernisajul expoziției „Călătoriile Spiritului”, semnată de artista Sorana Scortea. Evenimentul va avea loc începând cu ora 19:00 iar lucrările vor putea fi văzute până pe 7 aprilie, în vitrina Pop Up de la Kulterra Gallery, pe strada Știrbei Vodă nr. 104-106.

05
/03
/24

Pe data de 5 martie se dă startul unui nou apel deschis în cadrul proiectului Share, Tag or Dye, inițiat și coordonat de către Asociația Fotografică Allkimik, în parteneriat cu Asociația Culturală Marginal. Această inițiativă oferă artiștilor din întreaga lume oportunitatea de a-și împărtăși creațiile și de a se implica într-o experiență colectivă de artă

01
/03
/24

Scena Digitală, platforma online de teatru, film, muzică și dans a Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu (TNRS) vine cu o surpriză pentru public în luna martie. Iubitorii de teatru vor putea urmări online trei spectacole de excepție din cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu: „Arta de a povesti” de Alexis Michalik, „O catedrală plină cu orgi” – spectacolul de deschidere al FITS și „FAUST: tribut”.

01
/03
/24

Teatrul de Balet Sibiu prezintă sâmbătă, 2 martie, începând cu orele 19:00, spectacolul de teatru-dans „Despre noi/About Us”. Regia și scenariul poartă semnătura lui Beatrice Rancea, coregrafia Dragoș Roșu și Beatrice Rancea, interpretează Teatrul de Balet Sibiu, cu participarea actorilor Naționalului bucureștean Iuliana Moise și Claudiu Bleonț.

29
/02
/24

Teatrul Masca și grupul de creație sonoră „Immersonic” vă invită la sediul din Bd. Uverturii Nr. 14, la primul eveniment din seria de „sinestesis live / incursiuni în sinele total”, o întâlnire de creație spontană între scriitori (poeți și prozatori) activi pe scena literară românească și artiști sau performeri din domeniul sunetului.

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

22
/02
/24

„Invit tinerii să vadă ceva rar, deosebit - prima expoziție organizată în România despre imaginea samuraiului văzută de cei mai importanți artiști japonezi din perioadele Edo și Meiji”, a spus avocatul George Șerban, colecționar de stampe japoneze, la vernisajul expoziției „Samurai. Legendele Japoniei”, care a avut loc pe 21 februarie, la Muzeul Brukenthal din Sibiu, cu sprijinul JTI.