Pantomima – între pasiune și efervescența spectacolului
https://www.ziarulmetropolis.ro/pantomima-intre-pasiune-si-efervescenta-spectacolului/

Cultura de performanţă este o necesitate a unei societăţi ce-şi defineşte elitele, unele dintre ele înzestrate cu har de geniu, ne spunea filosoful Constantin Noica. Pentru a atinge proporţiile unui astfel de ideal avem nevoie de antrenament, de identificare, de permanentă interogare şi explorare a ceea ce numim generic talent. Autosuficienţa vine dintr-o plafonare a acestei culturi de performanţă care se transformă în una de mentenanţă.

Un articol de Alexandru Filimon|14 Noiembrie 2018

Creionam și exploram la rândul meu aceste gânduri în timp ce decodificam jocul actoricesc al lui Alexandru Pribeagu care caută cu înverșunare ingenuuă să se suprindă pe sine. Nu-i ajungea mediocritatea ce uneori se instalează, pe nepusă masă, la toți actorii ca urmare a rutinei de zi cu zi, a unei munci istovitoare pe altarul creației. Nu caută să-și trișeze trăirea artistică. Deși biografia sa este impresionantă pentru vârsta pe care o are, o biografie conturată în spațiul cultural francez, Alexandru Pribeagu este un căutător ce în timp își poate așterne destinul pe unul din cearceafurile elitei românești. Poate îl ajutăm să ajungă acolo promițându-i că nu vom trișa la rândul nostru crezul său artistic.

Alexandru Pribeagu

”Pantomima este încă o nișă în peisajul artistic românesc”

Urmărindu-l cu atenție pe scenă și în timpul creației din spatele cortinei, am  înțeles că pantomima este una dintre cele mai sublime arte, în care corporalitatea se împletește desăvârșit cu arta dansului, în care mimica și gestica nasc simțuri dincolo de limita realului. Alexandru Pribeagu, actor și mim a povestit despre pasiunea sa pentru arta sublimului, a povestit atât prin tăcere cât și prin cuvinte, acolo unde emoțiile înlocuiesc cuvintele, dar și despre viziunea și locul pantomimei în cultura românească de astăzi.

În candoarea unei liniști molipsitoare, Alexandru povestește: ”Am ales să mă întorc în București după anii petrecuți la Paris deoarece am crezut, și cred în continuare, că Bucureștiul reprezintă un spațiu cultural ofertant, în plină efervescență artistică și care începe să aibă din ce în ce mai multă deschidere către public. Îmi doresc să aduc în fața publicului o exprimare nouă și inedită inspirată din curentul de teatru polonez si francez”.

Candoarea lui se extinde și în cuvinte, vocabule simple pe care le îngroașă actoricește pentru a-și exprima bucuria de a fi actor, astăzi, într-o României ce are șansă să se descopere cultural și să-și redescopere valorile răsfirate în peisajul artistic cotidian.

”Prin munca mea ca actor-mim și prin teatru corporal mă gândesc că aș putea și eu sa fiu unul din cei care contribuie la difuzarea acestei arte care ne este mai puțin cunoscută ca manifestare scenică, dar care ne vorbește și ne atinge în esență ca oameni. Pantomima este încă o nișă în peisajul artistic românesc, chiar daca are câțiva reprezentanți valoroși pe care îi admir personal, cum ar fi Dan Puric sau Mihai Mălaimare. Una dintre caracteristicile mimei ca limbaj si curent artistic este versatilitatea și facilitatea cu care se îmbină cu mai toate formele de spectacole vivante: circ, teatru, teatru vizual, dans, etc… ” a explicat Alexandru Pribeagu.

Alexandru Pribeagu

”Cred că ideea de a pleca singur la 18 ani la Paris pentru a deveni actor a fost determinantă”

Alege un zâmbet larg să-mi ofere când pronunță cuvântul teatru: ”Am ales teatrul pentru că mi-a plăcut, de mic copil am avut experiențe plăcute care m-au făcut să îndrăgesc acest univers. Pasiunea pentru pantomimă o aveam înca din liceu, dar ea a devenit conștientă și am putut să o dezvolt atunci când am întalnit-o pe Ella Jaroszewicz, profesoara de la care am învățat un nou limbaj: Teatrul corporal prin tehnica de pantomimă. „Pe langa cultura cuvântului există si cultura gestului” spunea Antonin Artaud. Cred în gest și cred că limbajul corporal ne înlesnește o comunicare mai directă dar la fel de profundă ca cea verbală. Gestul reprezintă esența mișcării și a corporalității noastre în raport cu lumea exterioară. Suntem ceea ce facem, și modul cum facem ne definește”.

Alexandru Pribeagu si Alexandra

Experiența pariaziană-sorboneză și-a lăsat amprenta, artistic vorbind asupra ”personajulu” – Alexandru Pribeagu. ”Am avut ocazia ca după liceu să merg la facultate în Franța unde am fost acceptat la Sorbona. Cred că ideea de a pleca singur la 18 ani la Paris pentru a deveni actor a fost determinantă. Cei 8 ani petrecuți la Paris, și mai ales la academia europeană de teatru corporal Magenia, mi-au deschis orizonturile și mi-au prilejuit întâlniri care m-au marcat și ajutat să îmi fac un drum în meseria asta”, își amintește acesta.

Dacă vorbim despre spații culturale precum Franța și România este dificil de complex să le comparăm în termeni de atmosferă culturală, fie dintr-o sorginte distinctă, fie dintr-o evoluție și ramificație formal nepredictibilă. Cultura rămâne spațială, fluidă, schimbătoare în registrul creației autentice.

 ”Franța, istoric vorbind este prin excelență protectoarea teatrului și a artelor vivante. Cultura teatrului în Franța este legată strâns de emanciparea societății. România este o țară cu o istorie tânără, condensată si plină de zbucium cultural, dar care luptă în continuare pentru a defini și a menține acest spațiu teatral viu”, concluzionează artistul.

Despre Alexandru Pribeagu

Alexandru Pribeagu este un  actor și artist-mim. A început să joace de foarte tânăr în trupa de teatru a liceului Francez din București. A studiat la Paris la Universitatea Sorbonne-Nouvelle, Universitatea Vincennes Saint-Denis și la Academia Europeană de Teatru Corporal Magenia. Pentru a-și perfecționa tehnica de joc a participat la mai multe stagii Actor Studio și Grotowski. În 2017 a început un Master de Art-Terapie în cadrul Universitatii Naționale de Artă Teatrală și

Alexandru Pribeagu, Foto Adi Tudose

Cinematografică (UNATC).

Alexandru a urcat pe scenele pariziene în multe spectacole alături de trupa de teatru Le Collectif du K (Le songe du réverbère, Rob et Mime), cu trupa Magenia (Le mime fait un tabac, La goitte d’eau, etc..), cu teatrul Le vent se lève, Theatre 12, Theatre du Gymnase, Mairie de Paris, și cu alte proiecte personale. Întors în România, după aproape zece ani petrecuți la Paris, a creat asociația și compania de teatru Imaginabil. Alexandru joacă și în seriale de televiziune, scurt metraje independente, videoclipuri și reclame.

Pe lângă meseria de actor, Alexandru predă teatrul și pantomimă. A început să predea în mai multe școli și centre culturale din Paris unde a susținut cursuri atât pentru copii cât și pentru adulți. Începând din 2011 a devenit asistentul Ellei Jarosewicz, începând astfel să formeze profesioniști din domeniul spectacolului și artelor vizuale.

Întors în România Alexandru colaborează cu mai multe instituții și școli printre care Liceul Francez Anna de Noailles, Fundația Calea Victoriei, Ministerul Educației și al Învățământului, dar şi în producții ale Operei naționale, Teatru de Operetă, Opera comică…

Foto: Alexandru Pribeagu – Centrul Cultural și de Tineret pentru UNESCO Nicolae Bălcescu



24
/05
/19

Pe 7, 8 și 9 iunie de la ora 19:00, Happy Cinema București prezintă un film documentar dedicat artistului Paul Gauguin, care a lăsat totul pentru a-și urma inspirația primitivă ce l-a influențat să reinventeze pictura occidentală.

24
/05
/19

Joi 22 mai, ARCUB a găzduit conferința de presă premergătoare unuia dintre cele mai importante evenimente culturale din România și din Europa de Est: Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS), care anul acesta va include 540 de evenimente din 73 de țări, 3.300 de artiști și 75 de spații de joc. Motto-ul FITS 2019 este „Arta de a dărui”.

24
/05
/19

S-au împlinit, zlele trecute, 27 de ani de la premiera filmului (cu un succes fenomenal) „Basic Instinct“, una dintre cele mai controversate pelicule din istoria cinematografiei din cauza violenţei groteşti şi a sexualităţii explicite.

23
/05
/19

Cartea „Cronica unui negustor de sânge” (traducere din chineză și note de Luminița Bălan) a fost publicată la Editura Humanitas Fiction.

23
/05
/19

Un moment unic pentru cultura europeană! Pe 25 mai 2019, publicul român poate asista, în direct, la o dublă aniversare excepţională: Opera de Stat de Viena – Wiener Staatsoper – își sărbătorește cei 150 de ani de la inaugurare cu o nouă versiune a lucrării lui Richard Strauss, „Die Frau ohne Schatten / Femeia fără umbră“, creaţie centenară în acest an.

23
/05
/19

Luni, 27 mai, începând cu ora 11,00 și marţi, 28 mai 2019, începând cu ora 11,00, Teatrul „Stela Popescu” anunţă casting pentru proiectul MĂTRĂGUNA, adaptare după Niccolo Machiavelli, în regia lui Alexander Hausvater, la sediul Teatrului – Palatul Național al Copiilor, Sala Studio.

23
/05
/19

Artmark Historical Estate, singura companie de consultanță imobiliară din Româniaspecializată în promovarea și tranzacționarea de proprietăți istorice și artistice, a lansat noulcatalog, ediția Primăvară 2019. Catalogul cuprinde peste 40 de proprietăți istorice șicontemporane și o insulă din Delta Dunării. Cel mai scump imobil este un palat de peste 10 milioane de euro.

22
/05
/19

Opera Națională București prezintă duminică, 26 mai 2019, începând cu ora 18:30 spectacolul „Nuntalui Figaro” de Wolfgang Amadeus Mozart. Regia poartă semnatura lui Alexander Rădulescu, scenografia a fost realizată de către Adriana Urmuzescu, maestru de cor Daniel Jinga, asistent de regie Ştefan Neagrău. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Ciprian Teodorașcu.

22
/05
/19

Teatrul Țăndărică vă invită în data de 24 mai 2019, ora 19:00 la premiera spectacolului ”Apolodor” (inspirat de versurile lui Gellu Naum) în regia Silviei Roman, proiect câștigător al concursului, SALT, platforma care susține artiștii emergenți din domeniul teatrului de animație și vizual, prin realizarea și producția de la idee la spectacol a proiectelor propuse.

21
/05
/19

La Cercul Militar din București se joacă un spectacol despre Viața cea de dincolo de machiajele pe care i le aplicăm zi de zi (oră de oră?..) în realitatea virtuală. Comedia HAȘTEG face ca noi toți: construiește imaginea vieții impecabile, dar o pune și față în față cu tragicomediile reale din spatele ei.

Page 1 of 79712345...102030...Last »