Patru cineaști invitați la Les Films de Cannes à Bucarest
https://www.ziarulmetropolis.ro/patru-cineasti-invitati-la-les-films-de-cannes-a-bucarest/

Marta Bergman şi Guillaume Nicloux – printre invitaţii Les Films de Cannes à Bucarest. Singura prezenţă ‘românească’ cu un lungmetraj în ediţia 2018 a festivalului de la Cannes a fost Marta Bergman, regizoare născută în România, prezentă în secţiunea ACID cu filmul Seule à mon mariage, un lungmetraj belgian filmat parţial în România, cu actriţa Alina Șerban în rolul principal.

Un articol de Petre Ivan|9 octombrie 2018

Marta Bergman s-a născut în București,mutându-se în copilărie în Belgia. După încheierea studiilor (Institut Supérieur des Arts din Bruxelles) a revenit în România împreună cu un prieten –Stephane Karo – care a devenitmanager al tarafului din Clejani –pe care l-a însoțit într-o documentare despre muzica țigănească.

Călătoria a generat primul ei documentar – Clejani (2005), după care au urmat încă două, centrate tot pe personaje din cultura romă. Ultimul, Un jour mon prince viendra, povestea a trei fete în căutarea unor soți occidentali, este cel care a lansat ideea scenariului pentru primul lungmetraj de ficțiune al regizoarei.

Marta Bergman (photo Marie Hélène Boutin)

Seule à mon mariage este „povestea emancipării unei tinere femei rome, o femeie care caută libertatea”, povestea regizoarea într-un interviu pentru Cineuropa. Protagonista este Alina Șerban, tânăra actriță româncă de etnie romă, pe care regizoarea a văzut-o într-o piesă de teatru și i-a oferit rolul pe loc. Clejaniul a rămas prezent în film, muzica este semnată de Vlaicu Golcea iar vioara care se aude e mânuită de Caliu, unul dintre membrii marcanți ai tarafului.

Seule à mon mariage va fi proiectat sâmbătă,27 octombrie, la sala Cinema Muzeul Țăranului, de la ora 19:30, în prezența Martei Bergman și a Alinei Șerban.Singură la nunta mea / Seule à mon mariage este cea de-a treia colaborare dintre Frakas Productions şi Hi Film Productions (Ada Solomon) și va intra în cinematografe pe 2 noiembrie, distribuit de microFILM.

Jean-Bernard Marlin

Născut în Marsilia, Jean-Bernard Marlin a studiat imaginea de film la ENS Louis Lumière, din Paris. Shéhérazade, filmul său de debut,este născut dintr-un fapt divers citit într-un ziar: iubirea dintre un proxenet și o tânără prostituată, într-un cartier sărac al orașului său natal.

Regizorul și-a dorit de la bun început să filmeze în locații reale, cu interpreți neprofesioniști care să fie cât mai apropiați de personajele care au inspirat povestea. După o perioadă de documentare pe străzile Marsiliei, au urmat scrierea scenariului și opt luni intense de casting în școli și centre sociale. „Am văzut aproape toți tinerii din Marsilia, din toate cartierele”, povestea regizorul într-un interviu la Cannes.

Pe Dylan Robert, protagonistul, regizorul l-a găsit printre tinerii proaspăt ieșiți din închisoare, iar Kenza Fortas, actrița principală, a fost descoperită într-o tabără de romi. Regizorul a rescris dialogurile împreună cu ei înainte de filmare, iar ce a ieșit este „o mostră impecabilă de cinema-verité”, conformCineuropa, o poveste dinamică și emoționantă.

Zsofia Silagy

La Cannes, înconjurați de presă și public, protagoniștii au trăit intens cea mai surprinzătoare experiență a vieții lor, în condițiile în care Dylan a primit o învoire de la centrul social unde era consemnat pentru a participa la festival iar Kenza și-a adus întreaga familie și prietenii să o vadă pășind pe covorul roșu.

Pentru cei doi, filmarea și participarea la festival au fost, fără îndoială, o experiență cu potențialul de a le schimba destinele – un deziderat pe care și filmul pare că și-l propune.

Shéhérazade va fi proiectat la Cinema Elvire Popesco, vineri 19 octombrie, la ora 17:30,în prezența regizorului, care va rămâne la final pentru o discuție cu publicul.

În urmă cu un an, lumea festivalieră a fost luată prin surprindere de apariția unei regizoare maghiare puțin cunoscute, Ildikó Enyedi, recompensată la Berlin cu Ursul de Aur pentru On Body and Soul.Zsófia Szilágyi a preluat stindardul și a țintit la fel de sus. Asistenta lui Enyedi la On Body and Soul,Szilágyi și-a încheiat la timp primul film – One Day– pentru a fi selectată la Cannes, în secțiunea Semaine de la Critique.

Guillaume Nicloux

One Day a pornit de la scrisorile unei prietene, în care aceasta detalia experiența ei de a fi mamă de copii mici. „Un thriller matrimonial”, așa își numește regizoarea filmul în care povestește o zi din viața unei femei care jonglează, într-o cursă parcă contra-cronometru, cu atribuțiile ei de mamă, femeie, femeie de carieră și soție. Filmul a câștigat premiul criticii FIPRESCIpentru cel mai bun film din secțiunea sa.

One Dayva fi proiectat sâmbătă, 20 octombrie, la cinema Elvire Popesco, de la ora 20:30, în prezența regizoarei, care va rămâne la final pentru o discuție cu publicul.

Al patrulea film bazat pe o întâmplăre reală la care regizorul va fi prezent este Les Confins du monde, de Guillaume Nicloux, proiectat miercuri, 24 octombrie de la ora 20:00, la Cinema Elvire Popesco.

Regizorul și scriitorul francezGuillaume Niclouxa intrat în lumea filmului la 22 de ani, cu scurtmetrajul La Piste aux étoiles, filmat pe 16mm, în alb negru, de Raoul Coutard, directorul de imagine al lui Jean-Luc Godard.Colaborarea a continuat pentru primele trei filme ale regizorului, care apoi și-a clădit o operă densă și unică, explorând toate genurile, de la filme experimentale, până la o trilogie noir, comedii, film politic sau dramă.

Al 16-lea film al său, Les Confins du monde,a avut premiera la Cannes în Quinzaine des Réalisateurs și s-a născut din colaborarea și prietenia regizorului cu operatorul Raoul Coutard care, după cea petrecut 11 ani ca fotograf de război în Vietnam, a dezvoltat o adevărată pasiune pentru cultura și oamenii locului și i-a împărtășit regizorului din experiențele sale.

Filmat chiar în nordul Vietnamului, încondiții dificile de temperatură și umezeală, timp de șapte săptămâni, Les Confins du monde spune povestea unui tânăr soldat francez însetat de răzbunare după ce și-a pierdut fratele.

Toate filmele sunt proiectate în versiune originală, cu subtitrare în limba română. Filmele subtitrate suplimentar și în alte limbi vor fi indicate ca atare pe site și în catalogul festivalului.

Biletele și rezervările, inclusiv cele pentru proiecțiile cu intrare liberă, suntdisponibile online prin Eventbook.ro și la casele de bilete ale cinematografelor.

Foto: Films de Cannes , Seule à mon mariage – filmedefestival.ro

16
/05
/14

Cea de-a 67-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes (14 - 25 mai) este una a exceselor, conform afirmă editorii de la AFP, care au publicat o serie de date şi de cifre, pentru a argumenta această afirmaţie.

15
/05
/14

CRONICĂ DE FILM Era inevitabil ca un monstru spectaculos vizual precum Godzilla să fie adaptat la 3D. Numai că, în aparenta dorinţă de a livra ceva memorabil, realizatorii par să fi pierdut simţul măsurii, oferind un Godzilla gigantesc pentru standardele modelului, însă umbrit de două creaturi nuclearofage cu apucături exterminatoare.

15
/05
/14

Ziarul Metropolis şi MediaPro Distribution te trimit la cinema! Participă la concurs şi poţi câştiga 3 invitaţii duble pentru filmul „#selfie”, la Cinema City Sun Plaza din Bucureşti.

15
/05
/14

Filmul "Grace of Monaco", cu Nicole Kidman, a fost proiectat în deschiderea Festivalului de la Cannes, în afara competiţiei oficiale, şi a fost primit cu râsete, ironii şi critici de jurnaliştii din presa de specialitate, prezenţi la proiecţia care a avut loc miercuri.

14
/05
/14

10 actori talentați din teatrele din România vor avea parte de expunere, de întâlniri cu publicul, presa și specialiștii din industria filmului la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie), în cea de-a treia ediție a programului 10 pentru FILM.

13
/05
/14

Cu ocazia celei de 67-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Cannes (14 – 25 mai 2014), TV5MONDE va avea un program special, pe toată durata prestigiosului eveniment cinematografic.

12
/05
/14

22 de povești românești, 14 lungmetraje și 8 scurtmetraje, unele prezentate în premieră absolută, se regăsesc în mult-așteptata secțiune Zilele Filmului Românesc, la cea de-a 13-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie).

12
/05
/14

Borgman este un thriller horror cu tentă de umor negru, regizat de olandezul Alex van Warmerdam (The Northerners, The Dress), despre un vagabond care intră în viaţa unei familii din partea superioară a societăţii, transformând-o imediat într-un adevărat coşmar.

12
/05
/14

CRONICĂ DE FILM. Documentarul ”Bucureşti, unde eşti?”, al fotografului şi cineastului Vlad Petri, surprinde protestele din 2012 din Capitală, oferind nu doar o perspectivă empatică şi cu o certă valoare sociologică şi istorică, dar şi o încercare, mai subtilă, de chestionare a realităţii.

09
/05
/14

Ar fi putut concura cu marile actriţe de la Hollywood, dar a ales să uimească Parisul. A devenit o stea în cinematografia franceză a anilor ’30. „Cea mai aristocratică dintre actriţe“, „regina teatrului din Paris“, „unica“, „extraordinara“, „inimitabila Elvira“, aşa cum o alinta presa, Elvira Popescu a cucerit publicul francez, îmblânzindu-i pe cei mai exigenţi critici. Cei mai renumiţi dramaturgi ai vremii au scris pentru ea.

09
/05
/14

Ioana Flora a primit Premiul pentru interpretare feminină din partea Uniunii Cineaștilor din România, pentru rolul Tania din Déjà Vu (2013), producție independentă în regia lui Dan Chișu.

08
/05
/14

CRONICĂ DE FILM „#Selfie”, debutul în lungmetraj al Cristinei Iacob, este ca o postare stridentă pe Facebook care se vrea spiritual-amuzantă şi ţipă din toţi rărunchii după like-uri, deşi e superficială şi nepăsătoare că ar putea fi considerată pueril-banală.

07
/05
/14

Sâmbătă, 10 mai și duminică, 11 mai, la Noul Cinematograf Al Regizorului Român, sunteţi invitaţi la un eveniment de marcă: proiecția trilogiei "Paradise" - semnată de austriacul Ulrich Seidl -, deliciul criticii internaționale