Patru cineaști invitați la Les Films de Cannes à Bucarest
https://www.ziarulmetropolis.ro/patru-cineasti-invitati-la-les-films-de-cannes-a-bucarest/

Marta Bergman şi Guillaume Nicloux – printre invitaţii Les Films de Cannes à Bucarest. Singura prezenţă ‘românească’ cu un lungmetraj în ediţia 2018 a festivalului de la Cannes a fost Marta Bergman, regizoare născută în România, prezentă în secţiunea ACID cu filmul Seule à mon mariage, un lungmetraj belgian filmat parţial în România, cu actriţa Alina Șerban în rolul principal.

Un articol de Petre Ivan|9 octombrie 2018

Marta Bergman s-a născut în București,mutându-se în copilărie în Belgia. După încheierea studiilor (Institut Supérieur des Arts din Bruxelles) a revenit în România împreună cu un prieten –Stephane Karo – care a devenitmanager al tarafului din Clejani –pe care l-a însoțit într-o documentare despre muzica țigănească.

Călătoria a generat primul ei documentar – Clejani (2005), după care au urmat încă două, centrate tot pe personaje din cultura romă. Ultimul, Un jour mon prince viendra, povestea a trei fete în căutarea unor soți occidentali, este cel care a lansat ideea scenariului pentru primul lungmetraj de ficțiune al regizoarei.

Marta Bergman (photo Marie Hélène Boutin)

Seule à mon mariage este „povestea emancipării unei tinere femei rome, o femeie care caută libertatea”, povestea regizoarea într-un interviu pentru Cineuropa. Protagonista este Alina Șerban, tânăra actriță româncă de etnie romă, pe care regizoarea a văzut-o într-o piesă de teatru și i-a oferit rolul pe loc. Clejaniul a rămas prezent în film, muzica este semnată de Vlaicu Golcea iar vioara care se aude e mânuită de Caliu, unul dintre membrii marcanți ai tarafului.

Seule à mon mariage va fi proiectat sâmbătă,27 octombrie, la sala Cinema Muzeul Țăranului, de la ora 19:30, în prezența Martei Bergman și a Alinei Șerban.Singură la nunta mea / Seule à mon mariage este cea de-a treia colaborare dintre Frakas Productions şi Hi Film Productions (Ada Solomon) și va intra în cinematografe pe 2 noiembrie, distribuit de microFILM.

Jean-Bernard Marlin

Născut în Marsilia, Jean-Bernard Marlin a studiat imaginea de film la ENS Louis Lumière, din Paris. Shéhérazade, filmul său de debut,este născut dintr-un fapt divers citit într-un ziar: iubirea dintre un proxenet și o tânără prostituată, într-un cartier sărac al orașului său natal.

Regizorul și-a dorit de la bun început să filmeze în locații reale, cu interpreți neprofesioniști care să fie cât mai apropiați de personajele care au inspirat povestea. După o perioadă de documentare pe străzile Marsiliei, au urmat scrierea scenariului și opt luni intense de casting în școli și centre sociale. „Am văzut aproape toți tinerii din Marsilia, din toate cartierele”, povestea regizorul într-un interviu la Cannes.

Pe Dylan Robert, protagonistul, regizorul l-a găsit printre tinerii proaspăt ieșiți din închisoare, iar Kenza Fortas, actrița principală, a fost descoperită într-o tabără de romi. Regizorul a rescris dialogurile împreună cu ei înainte de filmare, iar ce a ieșit este „o mostră impecabilă de cinema-verité”, conformCineuropa, o poveste dinamică și emoționantă.

Zsofia Silagy

La Cannes, înconjurați de presă și public, protagoniștii au trăit intens cea mai surprinzătoare experiență a vieții lor, în condițiile în care Dylan a primit o învoire de la centrul social unde era consemnat pentru a participa la festival iar Kenza și-a adus întreaga familie și prietenii să o vadă pășind pe covorul roșu.

Pentru cei doi, filmarea și participarea la festival au fost, fără îndoială, o experiență cu potențialul de a le schimba destinele – un deziderat pe care și filmul pare că și-l propune.

Shéhérazade va fi proiectat la Cinema Elvire Popesco, vineri 19 octombrie, la ora 17:30,în prezența regizorului, care va rămâne la final pentru o discuție cu publicul.

În urmă cu un an, lumea festivalieră a fost luată prin surprindere de apariția unei regizoare maghiare puțin cunoscute, Ildikó Enyedi, recompensată la Berlin cu Ursul de Aur pentru On Body and Soul.Zsófia Szilágyi a preluat stindardul și a țintit la fel de sus. Asistenta lui Enyedi la On Body and Soul,Szilágyi și-a încheiat la timp primul film – One Day– pentru a fi selectată la Cannes, în secțiunea Semaine de la Critique.

Guillaume Nicloux

One Day a pornit de la scrisorile unei prietene, în care aceasta detalia experiența ei de a fi mamă de copii mici. „Un thriller matrimonial”, așa își numește regizoarea filmul în care povestește o zi din viața unei femei care jonglează, într-o cursă parcă contra-cronometru, cu atribuțiile ei de mamă, femeie, femeie de carieră și soție. Filmul a câștigat premiul criticii FIPRESCIpentru cel mai bun film din secțiunea sa.

One Dayva fi proiectat sâmbătă, 20 octombrie, la cinema Elvire Popesco, de la ora 20:30, în prezența regizoarei, care va rămâne la final pentru o discuție cu publicul.

Al patrulea film bazat pe o întâmplăre reală la care regizorul va fi prezent este Les Confins du monde, de Guillaume Nicloux, proiectat miercuri, 24 octombrie de la ora 20:00, la Cinema Elvire Popesco.

Regizorul și scriitorul francezGuillaume Niclouxa intrat în lumea filmului la 22 de ani, cu scurtmetrajul La Piste aux étoiles, filmat pe 16mm, în alb negru, de Raoul Coutard, directorul de imagine al lui Jean-Luc Godard.Colaborarea a continuat pentru primele trei filme ale regizorului, care apoi și-a clădit o operă densă și unică, explorând toate genurile, de la filme experimentale, până la o trilogie noir, comedii, film politic sau dramă.

Al 16-lea film al său, Les Confins du monde,a avut premiera la Cannes în Quinzaine des Réalisateurs și s-a născut din colaborarea și prietenia regizorului cu operatorul Raoul Coutard care, după cea petrecut 11 ani ca fotograf de război în Vietnam, a dezvoltat o adevărată pasiune pentru cultura și oamenii locului și i-a împărtășit regizorului din experiențele sale.

Filmat chiar în nordul Vietnamului, încondiții dificile de temperatură și umezeală, timp de șapte săptămâni, Les Confins du monde spune povestea unui tânăr soldat francez însetat de răzbunare după ce și-a pierdut fratele.

Toate filmele sunt proiectate în versiune originală, cu subtitrare în limba română. Filmele subtitrate suplimentar și în alte limbi vor fi indicate ca atare pe site și în catalogul festivalului.

Biletele și rezervările, inclusiv cele pentru proiecțiile cu intrare liberă, suntdisponibile online prin Eventbook.ro și la casele de bilete ale cinematografelor.

Foto: Films de Cannes , Seule à mon mariage – filmedefestival.ro

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.