Paul Chiribuță, despre Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru
https://www.ziarulmetropolis.ro/paul-chiributa-si-festivalul-international-al-scolilor-de-teatru/

Paul Chiribuţă este actor, regizor, conf.univ.dr. al Facultăţii de Teatru al UNATC, Directorul Festivalului Internaţional al Școlilor de Teatru care se desfăşoară la Suceava în perioada 4-11 iulie. Despre această întâlnire a şcolilor de teatru europene a povestit în timpul interviului.

Un articol de Dana Rotaru|1 iulie 2016

Cum s-a născut ideea Festivalului Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava?

În perioada decanatului meu la Facultatea de Teatru a UNATC am susținut vizibilitatea școlii noastre pe plan european. Ideea acestui festival s-a născut din dorința de a integra școala românească de teatru în rețeaua școlilor europene și s-a concretizat într-o muncă de echipă care a dezvoltat Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava. Acesta este organizat de U.N.A.T.C. cu sprijinul Municipiului Suceava și al Consiliului Local Suceava, al Institutului Cultural Român, al SIF – Moldova, în parteneriat cu Universitatea „Ştefan cel Mare”, Suceava şi cu Asociaţia „Festivalul Internaţional al Şcolilor de Teatru”, Suceava.

De ce la Suceava?

Pentru că aici am găsit interes și finanțare. Președintele Consiliului Județean Suceava de la vremea respectivă a fost deschis ideii noastre. Trei ani mai târziu ne bucurăm să anunțăm că la Suceava a luat ființă un teatru profesionist: Teatrul Municipal Matei Vișniec. Cred că Festivalul a contribuit la avansul pe care această idee l-a avut aici. Ediția de anul acesta se va desfășura în sala Teatrului proaspăt înființat. Trebuie să mulțumesc Universității Ștefan cel Mare din Suceava și rectorului său, domnului Valentin Popa, pentru sprijinul acordat în fiecare an pentru cazarea și masa participanților.

Ce v-ați propus pentru cea de-a treia ediție a Festivalului ?

Participanții de anul acesta sunt 7 școli de teatru din țară – Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București, Universitatea de Arte din Târgu Mureș, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu – Departamentul de Artă Teatrală, Universitatea George Enescu din Iași, Universitatea din Craiova – Departamentul de Arte, Facultatea de Teatru și Televiziune din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj Napoca, Universitatea Dunărea de Jos, Galați – Facultatea de Arte – și patru școli din spațiul est-european și balcanic – Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Chișinău, Școala Națională Poloneză de Film, Televiziune și Teatru, Academia de Artele Spectacolului din Bratislava, Academia Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „Kr. Sarafov”.

Se joacă câte două spectacole pe zi – la Teatrul Matei Vișniec, dar și în amfiteatrul Universității Ștefan cel Mare. Apoi are loc o întîlnire între studenții participanți – o discuție între specialiști. A doua zi are loc o întâlnire cu publicul și se desfășoară discuții despre spectacolele din ziua precedentă și prezentarea școlilor de teatru respective.

Ne dorim ca de anul acesta să demarăm și un laborator de cercetare fundamentală în cadrul Festivalului. Ne dorim o întâlnire a profesorilor de teatru și demararea unor discuții pe teme pedagogice.

Cum este primit și privit Festivalul?

Publicul e din ce în ce mai numeros, toate spectacolele din festival se joacă cu sălile arhipline. Există un interes pentru teatru și cultură la nivelul regiunii. Finanțarea acestui festival este asigurată de Primăria și Consiliul Local Suceava, de Institutul Cultural Român, de Sif Moldova, cărora le mulțumim pentru sprijinul și interesul acordate susținerii culturii teatrale românești și europene.

 

Mesajul lui Paul Chiribuță, înaintea începerii Festivalului

 

„Aştept cu nerăbdare cea de a treia ediţie a Festivalului Internaţional al Şcolilor de Teatru. Pentru că mă întorc într-un loc care mi-a devenit familiar, unde cunosc oameni de nădejde fără de care festivalul nu ar fi existat. Pentru că am nevoie de entuziasmul celor care au umplut până la refuz sălile de spectacol şi pentru a respira timp de opt zile aerul proaspăt al experienţelor viitorilor actori.

Cu această a treia ediţie putem spune cu certitudine: festivalul există şi va exista, pentru că şi-a dovedit utilitatea. Sperăm ca discuţiile prilejuite de această întâlnire să ne arate şi direcţiile în care poate evolua festivalul în viitor. Ideea unui proiect de spectacol de teatru care să angreneze tineri actori din mai multe ţări şi care să poată fi apoi prezentat într-un turneu european, pare să seducă tot mai mulţi participanţi.

Pentru şcolile de teatru din ţară festivalul a devenit o necesitate, un loc de confruntări amicale, loc al structurării profilului unei generaţii de artişti în care ne punem mari speranţe. Notorietatea festivalului a crescut de la an la an şi dacă vom reuşi să-l dezvoltăm aşa cum ne imaginăm, cu siguranţă că Festivalul şi Suceava vor deveni repere pe harta culturală a Europei.”

07
/06
/14

Eusebiu Ștefănescu a primit anul acesta Premiul UNITER pentru rostirea poeziei, despre care spune că nu se poate face pe dinafară, ci ,,pe dinăuntru”. Când era mic, credea că o să devină poet. Apoi, o ședință de spiritism i-a arătat că destinul său este legat de actorie...

31
/05
/14

În ultimul episod al interviului cu Şerban Tomşa, veţi afla despre tabieturile de scriitor ale romancierului ( sau despre cum şi când scrie Ş. T. ) şi de ce acesta a stat mulţi ani departe de masa de lucru.

27
/05
/14

Ziarul Metropolis inaugurează o serie de „interviuri – foileton” cu scriitori români contemporani. Primul pe lista noastră este Şerban Tomşa, autorul romanelor „Biblioteca lui Noe”, „Maimuţe în haremul nopţii”, „Gheţarul” (premiul Asociației Scriitorilor din București) şi „Călugărul Negru”.

26
/05
/14

Baletul e scump, spune povești siropoase și se adresează mai mult fetelor. Sunt câteva dintre miturile care ne țin departe de sala de spectacol. Corina Dumitrescu, de 20 de ani prim-solistă a Operei Naționale București, ne spune cum stau lucrurile în realitate.

21
/05
/14

Un interviu neconvențional, să-i spunem atât de previzibil așa, cu actorul, omul de televiziune, starul Mihai Bendeac. Despre cum s-a legat prietenia cu cantautorul Gabriel Cotabiță, despre cum l-a ajutat în carieră calviția și despre relația cu “Mondenii”.

17
/05
/14

Angajat al Teatrului Mic din București, Ștefan Lupu își ia meseria de actor foarte în serios, exploatându-i toate laturile. Spectacolul de teatru-dans ZIC-ZAC, în care joacă alături de Andrea Gavriliu și de Gabriel Costin, a fost premiat de Uniunea Teatrală din România la gala din luna aprilie.

14
/05
/14

Diana Mihailopol a fost recompensată cu Premiul UNITER pentru teatru radiofonic, pentru Două nuvele de Mihail Bulgakov: Ştergarul cu cocoş şi Beregata de oţel. Ea a semnat dramatizarea radiofonică şi regia artistică pentru această producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune, premiată la gala desfășurată la sfârșitul lunii aprilie.

05
/05
/14

T. O. Bobe, scriitorul care a dat acum zece ani „Cum mi-am petrecut vacanța de vară“, o carte de o forță de expresie, ba chiar și de un succes rareori egalate, T. O. Bobe, scriitorul care a revenit în 2011 cu „Contorsionista“, ne-a oferit un scurt interviu din care va rezulta că a scrie cărți în România echivalează cu a merge pe o sârmă imposibilă care arareori duce undeva.