Paul Chiribuță, despre Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru
https://www.ziarulmetropolis.ro/paul-chiributa-si-festivalul-international-al-scolilor-de-teatru/

Paul Chiribuţă este actor, regizor, conf.univ.dr. al Facultăţii de Teatru al UNATC, Directorul Festivalului Internaţional al Școlilor de Teatru care se desfăşoară la Suceava în perioada 4-11 iulie. Despre această întâlnire a şcolilor de teatru europene a povestit în timpul interviului.

Un articol de Dana Rotaru|1 iulie 2016

Cum s-a născut ideea Festivalului Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava?

În perioada decanatului meu la Facultatea de Teatru a UNATC am susținut vizibilitatea școlii noastre pe plan european. Ideea acestui festival s-a născut din dorința de a integra școala românească de teatru în rețeaua școlilor europene și s-a concretizat într-o muncă de echipă care a dezvoltat Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava. Acesta este organizat de U.N.A.T.C. cu sprijinul Municipiului Suceava și al Consiliului Local Suceava, al Institutului Cultural Român, al SIF – Moldova, în parteneriat cu Universitatea „Ştefan cel Mare”, Suceava şi cu Asociaţia „Festivalul Internaţional al Şcolilor de Teatru”, Suceava.

De ce la Suceava?

Pentru că aici am găsit interes și finanțare. Președintele Consiliului Județean Suceava de la vremea respectivă a fost deschis ideii noastre. Trei ani mai târziu ne bucurăm să anunțăm că la Suceava a luat ființă un teatru profesionist: Teatrul Municipal Matei Vișniec. Cred că Festivalul a contribuit la avansul pe care această idee l-a avut aici. Ediția de anul acesta se va desfășura în sala Teatrului proaspăt înființat. Trebuie să mulțumesc Universității Ștefan cel Mare din Suceava și rectorului său, domnului Valentin Popa, pentru sprijinul acordat în fiecare an pentru cazarea și masa participanților.

Ce v-ați propus pentru cea de-a treia ediție a Festivalului ?

Participanții de anul acesta sunt 7 școli de teatru din țară – Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București, Universitatea de Arte din Târgu Mureș, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu – Departamentul de Artă Teatrală, Universitatea George Enescu din Iași, Universitatea din Craiova – Departamentul de Arte, Facultatea de Teatru și Televiziune din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj Napoca, Universitatea Dunărea de Jos, Galați – Facultatea de Arte – și patru școli din spațiul est-european și balcanic – Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Chișinău, Școala Națională Poloneză de Film, Televiziune și Teatru, Academia de Artele Spectacolului din Bratislava, Academia Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „Kr. Sarafov”.

Se joacă câte două spectacole pe zi – la Teatrul Matei Vișniec, dar și în amfiteatrul Universității Ștefan cel Mare. Apoi are loc o întîlnire între studenții participanți – o discuție între specialiști. A doua zi are loc o întâlnire cu publicul și se desfășoară discuții despre spectacolele din ziua precedentă și prezentarea școlilor de teatru respective.

Ne dorim ca de anul acesta să demarăm și un laborator de cercetare fundamentală în cadrul Festivalului. Ne dorim o întâlnire a profesorilor de teatru și demararea unor discuții pe teme pedagogice.

Cum este primit și privit Festivalul?

Publicul e din ce în ce mai numeros, toate spectacolele din festival se joacă cu sălile arhipline. Există un interes pentru teatru și cultură la nivelul regiunii. Finanțarea acestui festival este asigurată de Primăria și Consiliul Local Suceava, de Institutul Cultural Român, de Sif Moldova, cărora le mulțumim pentru sprijinul și interesul acordate susținerii culturii teatrale românești și europene.

 

Mesajul lui Paul Chiribuță, înaintea începerii Festivalului

 

„Aştept cu nerăbdare cea de a treia ediţie a Festivalului Internaţional al Şcolilor de Teatru. Pentru că mă întorc într-un loc care mi-a devenit familiar, unde cunosc oameni de nădejde fără de care festivalul nu ar fi existat. Pentru că am nevoie de entuziasmul celor care au umplut până la refuz sălile de spectacol şi pentru a respira timp de opt zile aerul proaspăt al experienţelor viitorilor actori.

Cu această a treia ediţie putem spune cu certitudine: festivalul există şi va exista, pentru că şi-a dovedit utilitatea. Sperăm ca discuţiile prilejuite de această întâlnire să ne arate şi direcţiile în care poate evolua festivalul în viitor. Ideea unui proiect de spectacol de teatru care să angreneze tineri actori din mai multe ţări şi care să poată fi apoi prezentat într-un turneu european, pare să seducă tot mai mulţi participanţi.

Pentru şcolile de teatru din ţară festivalul a devenit o necesitate, un loc de confruntări amicale, loc al structurării profilului unei generaţii de artişti în care ne punem mari speranţe. Notorietatea festivalului a crescut de la an la an şi dacă vom reuşi să-l dezvoltăm aşa cum ne imaginăm, cu siguranţă că Festivalul şi Suceava vor deveni repere pe harta culturală a Europei.”

17
/05
/23

Jurnalista de televiziune, publicista și romanciera Marilena Rotaru a împlinit 75 de ani de viață și 55 de ani de carieră. Cu această ocazie, renumita realizatoare de programe culturale la TVR a acordat recent un interviu inedit, publicat în mai 2023, în revista de literatură „Cuvânt românesc” din Madrid, Spania, realizat de scriitoarea și jurnalista Rhea Cristina.

21
/04
/23

Despre Corina Sîrghi, cea care și-ar fi dorit să se nască în Sicilia, cea care crede că zambilele miros a un nou început, cea care are o slăbiciune pentru cuvântul „șarlatan“, Corina care bea prosecco și care ar întinde mese de dimineața până seara. Despre ea și despre alfabetul vieții ei, în rândurile următoare.

24
/02
/23

INTERVIU Spectacolul „Un basm urban”, semnat de Norbert Boda, este una dintre noutățile de pe scena teatrală bucureșteană care ne atrag atenția în aceste zile. Înainte de premiera de la Teatrul Metropolis, am stat de vorbă cu tânărul regizor despre musicalul care abordează poveștile orfanilor. Iată ce am aflat! 

10
/02
/23

Luna Maar este o vocalistă, compozitoare și chitaristă din România, născută în Deva. S-a mutat în București, unde a absolvit Universitatea Națională de Muzică.

20
/01
/23

Ziarul Metropolis vă recomandă „Hacking Work“, primul podcast din România care vorbește clar, curajos și cinstit despre piața muncii, angajați și organizații, competență și performanță, climat și mentalități, creativitate și eficiență, colaborare și recompensă, oameni și nu resurse, leadership și nu leadershit.

16
/01
/23

Tatiana Ernuțeanu, poetă, eseistă și publicistă, a publicat recent volumul „Buletin de știri blues“, la Editura Tracus Arte (2022) și volumul „Carne, visuri si oase triste uitate în Hydra“, Editura Eikon (2020). Scrie pentru revistele Forbes Life și Psychologies.

11
/01
/23

The Strizzers sunt o trupă de rock alternativ din București, care își invită ascultătorii să exploreze alături de ei un nou concept – rockul urban.