Pe 15 aprilie, începe AIFF.6! În deschidere: Q&A cu Steven Spielberg
https://www.ziarulmetropolis.ro/pe-15-aprilie-incepe-aiff-6-in-deschidere-qa-cu-steven-spielberg/

A şasea ediţie a American Independent Film Festival începe vineri, 15 aprilie, la Cinema Elvire Popesco şi Cinema Muzeul Țăranului (Studioul Horia Bernea).

Un articol de Liliana Matei|12 aprilie 2022

În deschidere, publicul românesc are ocazia unică de a intra în dialog cu regizorul american, iconicul autor american Steven Spielberg, după proiecția ultimului său film, West Side Story, într-un dialog moderat de Andrei Gorzo. Evenimentul va fi transmis live pe pagina de Facebook a festivalului iar pe www.filmedefestival.ro puteți încă profita de ocazia de a-i adresa o întrebare invitatului special al ediției de anul acesta.

Tot în deschiderea festivalului va fi anunțată și lista scurtă a proiectelor care trec în etapa următoare a Concursului de scenarii Write a Screenplay for… Ioana Bugarin. Actrița va fi prezentă în sală și va anunța selecția juriului din cele peste 100 de aplicații înscrise.

Participanții la workshop-ul de dezvoltare de proiecte dar și cei cu interes în scriere de scenarii sunt invitați să participe la masterclass-ul Script Consulting cu Răzvan Rădulescu (20 aprilie, ora 18:00) care va avea loc la Apollo111. În aceeași locație, AIFF.6 vă propune și un alt masterclass destinat deopotrivă profesioniștilor dar și celor interesați de această industrie: Advertising vs. Cinema prezentat de Sebastian Strasser (19 aprilie, ora 17:00).

În închiderea festivalului va fi proiectat Maidan, documentarul lui Sergei Loznitsa care relatează demonstraţiile din 2014 din Ucraina ce au culminat cu răsturnarea regimului şi au declanşat evenimente ce rezonează până în conflictul de astăzi. Proiecția filmului va fi urmată de o discuție în sală despre situația geo-politică din Europa, la care va participa în persoană Nataliya Arno – fondatoarea și președinta Free Russia Foundation, fundație cu sediul în Washington (SUA), care, prin acțiunile sale regionale, în capitalele europene precum Kiev, Tbilisi, Praga și Berlin, unifică și coordonează eforturile globale ale activiștilor, organizaților și programelor pro-democrație din întreaga lume. Nataliya Arno și-a folosit experiența directă oferindu-și sprijinul și îndrumarea celor care lucrează pentru o Rusie liberă și prosperă, fiind o puternică voce internațională care militează împotriva acțiunilor politice și militare coordonate de Rusia. Discuția va fi moderată de Sorin Ioniță de la Asociația Expert Forum.

AIFF înseamnă pasiune, pasiune pentru cinema, dar şi pentru schimbul de idei şi pentru provocările intelectuale. Filmele din program dau de gândit şi invită la discuţii aprinse. Din tradiţia festivalui fac parte şi mult dezbătutele Open Talks. La această ediţie abordăm o temă fierbinte şi controversată: De la fenomenul Woke la Cancel Culture – O conversaţie despre consecinţele corectitudinii politice. Cele două concepte vor fi analizate prin prisma istoriei şi evoluţiei lor, dar şi a felului în care se regăsesc în societatea românească. Vom dezbate dacă sau cum influenţează acestea cinematografia modernă şi, în special, pe cea autohtonă.

La discuție vor participa Liliana Popescu (prorector SNSPA, doctorandă în teorie politică şi co-fondatoare a revistei Romanian Journal of Society and Politics), Gojira (DJ, scenarist și actor pentru Divertis SRC, Happy Fish şi gazda podcast-ului cu cea mai rapidă creștere în online-ul românesc – Aproximativ Discuții) și Sebastian Jucan, jurnalist şi editor la HotNews, autor al rubricii săptămânale Nerd Alert, specializată în ştiinţă, filme, seriale, gaming și alte subiecte ce țin de cultura pop.

Accesul este liber, în limita locurilor disponibile. Discuția va avea loc duminică, 17 aprilie, de la ora 22:00 la Cinema Elvire Popesco, după proiecția filmului Red Rocket.

Diversitatea subiectelor, a genurilor şi a punctelor de vedere defineşte şi selecţia din acest an, unde spectatorul avid de cinema de calitate va putea vedea atât ficţiuni foarte noi, care au făcut turul festivalurilor internaţionale, cât şi documentare complexe şi provocătoare sau pelicule clasice, în superbe versiuni restaurate. Va descoperi talente noi, regizori iconici ai cinemaului indie american şi va înţelege mai bine din ce e făcută aura unor cineaşti legendari.

CELE MAI NOI FICȚIUNI DIN FESTIVALURI: Red Rocket (În competiţie la Cannes, 2021), o “dramedie” atipică, ireverentă, despre un star porno întors în oraşul natal unde nimeni nu i-a dus lipsa, The Outfit (Berlinale special, 2022), un thriller minimalist, impecabil orchestrat şi interpretat, The French Dispatch (în competiţie Cannes 2021), o nouă excentricitate flamboiantă marca Wes Anderson, Blue Bayou (Un Certain Regard, Cannes 2021), o dramă captivantă despre problemele sistemului de imigraţie american, Land (premiul Directors to Watch Palm Springs 2021), o poveste emoţionantă a regăsirii de sine ce marchează debutul în regie al actriţei Robin Wright, I Was a Simple Man (nominalizare Grand Jury Prize Sundance 2021), istoria simplă, dar răvăşitoare, a unui bătrân care își contemplă propria mortalitate, intimistul The Cathedral (Premiul Hollywood Foreign Press Association, Veneţia 2021) unde contemplăm prin ochii de copil două decenii din istoria unei familii, care o reflectă pe cea americană recentă, Down with the King (Marele Premiu Special al Festivalului de la Deauville), o originală fabulă de tipul “peştele pe uscat” despre un gangsta rapper ce descoperă viaţa simplă de la ţară, West Side Story (premiul Oscar pentru cel mai bun rol secundar) un remake spectaculos şi ameţitor al lui Steven Spielberg şi C’mon C’mon (nominalizat la Film Independent Spirit Awards), unde Joaquin Phoenix continuă seria rolurilor de Oscar cu o interpretare delicată şi profundă.

AIFF vă invită să revizitaţi trei capodopere, CLASICE PERENE, pe care puţini au avut ocazia să le vadă pe marele ecran, cu atât mai puţin în superbe versiuni restaurate: muzicalul tragic West Side Story, recompensat cu 10 premii Oscar, Duel, thrillerul insuportabil de tensionat al tânărului Steven Spielberg şi E.T. the Extra-Terrestrial, un film minunat la orice vârstă şi în orice moment.

Cu ajutorul DOCUMENTARELOR PROVOCATOARE programate la AIFF.6 precum Flee sau Maidan înţelegem mai bine prezentul și felul în care se construiește istoria. Flee a fost dublu nominalizat la Premiile Oscar 2022 pentru cel mai bun documetar și cel mai bun film de animație și spune o poveste care pornește de la drama afgană în vreme ce din Maidan putem înțelege mai bine contextul invaziei ruse din Ucraina, dar și principiile care însuflețesc apărarea eroică a ucrainenilor.

La cea de-a 6-a ediție, American Independent Film Festival își arată solidaritatea față de Ucraina printr-un parteneriat cu AIFF Kiev, a cărui ultimă ediție a trebuit să fie anulată din cauza evenimentelor din Ucraina, dedicându-i o zi din program, dar și față de ucrainieni, donând toate încasările ce-i revin către sprijinirea refugiaților de război și a animalelor lor de companie.

AIFF.6 va avea şi un preambul, un warm up la Cluj-Napoca, pe 16 şi 17 aprilie, unde clujenii vor avea ocazia să vadă câteva dintre cele mai noi filme americane independente ale momentului și vor putea susține, ca și spectatorii de la București demersul umanitar al festivalului, prin fiecare bilet cumpărat.

Ediția din 2022 este marcată și de parteneriatul cu Retromobil Club România care va acorda șansa spectatorilor AIFF să vadă pe viu mașinile din filmele preferate. Astfel, în curtea Institutului Francez din România vor putea fi admirate între 15 și 17 aprilie câteva mașini americane de epocă.

Înființat în 1998 Retromobil Club România a devenit o prezență obișnuită de pe scena automobilismului românesc. Activitatea de peste două decenii a clubului se constituie într-un demers cultural, de instruire a noilor generații cu privire la istoria autovehiculelor și încurajarea păstrării în stare optimă, de autenticitate a vehiculelor istorice de pe teritoriul național, precum și cultivarea pasiunii de colecționare și restaurare a acestora. Retromobil Club România este în prezent păstrătorul unei tradiții naționale automobilistice care a început în urmă cu peste 120 de ani, când Romania s-a înscris in topul primelor 10 țări din Europa care au introdus automobilul fiind, totodată, cea de-a șasea țară din lume în care s-au organizat curse de automobile (1904).

Toate încasările ce revin organizatorilor din vânzarea biletelor pentru AIFF.6 vor fi donate Asociației Save the Dogs and Other Animals condusă de Sara Turetta. Asociația este primul ONG de acest fel din sectorul protecției animalelor în România și este implicată activ în sprijinirea familiilor de refugiați ucraineni care trec în România prin punctul de frontieră Isaccea. Pe lângă strânsa cooperare cu ONG-urile locale pentru a-i primi pe refugiați și a asigura proviziile de primă necesitate, asociația îi ajută să găsească cazare care să permită ca aceștia să fie însoțiți de animalele de companie, oferind hrană pentru acestea, provizii și logistică de transport.

Către Asociația Expert Forum condusă de Sorin Ioniță vor merge fondurile obținute în urma Warm up-ului pe care AIFF îl organizează între 16-17 aprilie la Cinema Victoria din Cluj-Napoca. Organizaţia este implicată în sprijinirea locuitorilor din zonele Odesa şi Cernăuți, organizând transportul unor ajutoare adunate prin contribuții benevole către locuitorii aflați în nevoie din localitățile vecine României.

Puteți afla mai multe despre cum puteți dona direct sau despre programul AIFF.6 pe www.filmedefestival.ro!

*Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finanțării.
**Acest proiect este finanțat parțial printr-un grant al Departamentului de Stat al SUA. Opiniile, constatările şi concluziile prezentate pe durata proiectului aparțin autorilor şi nu le reflectă neapărat pe cele ale Departamentului de Stat al SUA.

Organizat de Asociația Cinemascop, AIFF.6 este un proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național*, cu sprijinul Ambasadei Statelor Unite ale Americii în România** și Uniunea Producătorilor de Film și Audiovizual din România – Asociația Română de Gestiune a Operelor din Audiovizual.
Susținut de: Banca Transilvania
Parteneri: Institutul Cultural Român, Fortech, Europa Cinemas, Institutul Francez din România, Cinema Elvire Popesco, Muzeul Țăranului Român, Cinema Muzeul Țăranului, Apollo 111, Eventbook, Retromobil Club România, Voodoo Films

Co-organizat de Multi Media Est

Partener media principal: Radio Guerrilla, AGERPRES

Parteneri media: Zile și Nopți, Cinemap, Film Menu, Ziarul Metropolis, LiterNet, Movie News, IQ Ads, Smark, Films in Frame, The Institute, CineGhid, Munteanu Recomandă, AARC – All About Romanian Cinema, Radio România Cultural, Cultura la dubă.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.

01
/11
/21

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.

31
/10
/21

Nu se poate spune că regizorul Gaspar Noé a avut vreodată o viziune luminoasă asupra vieţii. Dimpotrivă – cinema-ul său s-a inspirat întotdeauna din cele mai tulburătoare pulsiuni umane, pe care le-a transformat într-un combustibil extrem de inflamabil. Însă „Vortex”, prezentat anul acesta la Cannes în afara competiţiei, este probabil cel mai întunecat film al său, oricât de ciudat ar suna asta.

30
/10
/21

Întâmplarea a făcut să văd în aceeaşi zi de la „Les Films de Cannes a Bucarest” două titluri din Rusia, ambele incluse în secţiunea Un Certain Regard a ediţiei din acest an a evenimentului de pe Croazetă - „Unclenching the Fists”, de Kira Kovalenko, şi House Arest”, de Aleksei Gherman Jr.

29
/10
/21

CRONICĂ DE FILM În a doua parte a relatărilor despre Festivalul „Les Films de Cannes a Bucarest” vă propunem să descoperiţi filmul câştigător al Premiului Juriului pe Croazetă, fascinantul „Memoria” al thailandezului Apichatpong Weerasethakul.