Pe urmele lui Edgar Degas. O balerină a recreat operele pictorului impresionist
https://www.ziarulmetropolis.ro/pe-urmele-lui-edgar-degas-o-balerina-a-recreat-operele-pictorului-impresionist/

Anul trecut, Misty Copeland, balerina principală de la Teatrul de Balet American, a luat parte la un proiect, alături de cei de la NYC Dance Project. În cadrul acestuia, balerina a recreat ipostaze ale unei dansatoare pictată de artistul impresionist Edgar Degas, de la a cărui moarte se împlinesc, astăzi, 100 de ani.

Un articol de Petre Ivan|27 septembrie 2017

Edgar Degas,  unul dintre pictorii francezi care au fondat Curentul Impresionist, este cunoscut pentru pasiunea sa de a picta dansatori. De fapt, mai bine de jumătate dintre tablourile sale ilustrează o formă de dans.

A fost interesant să fiu la o ședință foto și să nu am libertatea să creez cu propriul corp, așa cum fac de obicei. Încercarea de a recrea ceea ce Degas a făcut a fost una dificilă. A fost incredibil însă că pot să observ toate micile detalii din picturile sale și totuși să permită senzația de mișcare. (Misty Copeland, prima femeie de culoare care a ajuns prim-balerină a unui Teatru de Balet din Statele Unite)

* * *

În 1884, în Normandia, Edgar Degas cade într-o stare de depresie, se izolează de societate, trăiește ocrotit de credincioasa sa menajeră, Zoé Closiet. Degas nu a fost căsătorit, nu se cunoaște vreo legătură sentimentală de durată. Degas începe relativ devreme să se plângă de tulburări de vedere. Primele probleme apar în 1872, înainte de călătoria în Louisiana. Începând din amurg nu mai vede bine, iar seara, la lumina lămpii, este nevoit să o pună pe menajera lui, Zoé, să-i citească ziarul.

În mai 1886, la ultima expoziție a impresioniștilor, Degas prezintă tabloul „Modista” și o serie care constă din zece nuduri feminine, în legătură cu care scriitorul Huysmans nu-și precupețește laudele: „Desenul rapid și nervos este în măsură – așa cum se întâmplă cu desenele japoneze – să fixeze într-un mod cu totul original vibrația, mișcarea și gestul”. Maine o ultima  postare despre Edgar Degas.

În același an, la expoziția impresioniștilor de la New York, sunt prezentate douăzeci și trei lucrări ale lui Degas. Tablourile lui se vând, iar situația materială a artistului se îmbunătățește. Lucrează fără oprire, pictează, realizează gravuri, scrie versuri. Din cauza vederii care se deteriorează, manifestă un interes din ce în ce mai mare pentru sculptură, pentru care este suficientă sesizarea pe calea pipăitului. În 1896, trei lucrări ale lui Degas ajung în colecții de stat.

Deși acesta este semnul recunoașterii, Degas este din ce în ce mai singur. În perioada 1909-1912, boala sa oculară se agravează și începe să aibă probleme grave și cu auzul. Aproape orb, pictorul renunță treptat la activitatea artistică. La 27 septembrie 1917, Degas moare de pneumonie și este înmormântat la cimitirul Montmartre din Paris.

Foto: Edgar Degas, Misty Copeland – harpersbazaar.com

16
/09
/21

„Poetic Invasion of the Cities” (PIC), o platformă europeană pentru artele spectacolului în spații neconvenționale, care își propune să ajungă la un public nou din comunitățile implicate, inclusiv la cel aflat în zone defavorizate, a avut o prezență notabilă la cea de-a XXVIII-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu.

16
/09
/21

În 2021, toamna începe oficial și fabulos, odată cu ediția anuală a celui mai mare eveniment de artă românească, Art Safari. Cea de-a VIII-a ediție a Pavilionului de Artă București va avea loc în perioada 16-26 septembrie în duplex, atât la Palatul Dacia-România, cât și la Arcub – Hanul Gabroveni.

03
/09
/21

Muzeul Național de Artă al României și Asociația Prietenii Muzeului Național de Artă al României organizează joi, 9 septembrie, 2021, de la ora 18.00, la Muzeul Colecțiilor de Artă, o evocare a istoricului și criticului de artă, director al Muzeului de Artă Constanța, Doina Păuleanu (1948-2020).

25
/08
/21

Young Artists Connections se află la cea de-a doua ediție – un proiect dedicat scenei tinere, inițiat de SwitchLab, în parteneriat cu Muzeul Național de Artă Contemporană – MNAC. Prima ediție a fost dedicată absolvenților universităților de artă, care au participat la o expoziție de grup la MNAC și la o expoziție personală la SwitchLab.