Pe urmele lui Edgar Degas. O balerină a recreat operele pictorului impresionist
https://www.ziarulmetropolis.ro/pe-urmele-lui-edgar-degas-o-balerina-a-recreat-operele-pictorului-impresionist/

Anul trecut, Misty Copeland, balerina principală de la Teatrul de Balet American, a luat parte la un proiect, alături de cei de la NYC Dance Project. În cadrul acestuia, balerina a recreat ipostaze ale unei dansatoare pictată de artistul impresionist Edgar Degas, de la a cărui moarte se împlinesc, astăzi, 100 de ani.

Un articol de Petre Ivan|27 Septembrie 2017

Edgar Degas,  unul dintre pictorii francezi care au fondat Curentul Impresionist, este cunoscut pentru pasiunea sa de a picta dansatori. De fapt, mai bine de jumătate dintre tablourile sale ilustrează o formă de dans.

A fost interesant să fiu la o ședință foto și să nu am libertatea să creez cu propriul corp, așa cum fac de obicei. Încercarea de a recrea ceea ce Degas a făcut a fost una dificilă. A fost incredibil însă că pot să observ toate micile detalii din picturile sale și totuși să permită senzația de mișcare. (Misty Copeland, prima femeie de culoare care a ajuns prim-balerină a unui Teatru de Balet din Statele Unite)

* * *

În 1884, în Normandia, Edgar Degas cade într-o stare de depresie, se izolează de societate, trăiește ocrotit de credincioasa sa menajeră, Zoé Closiet. Degas nu a fost căsătorit, nu se cunoaște vreo legătură sentimentală de durată. Degas începe relativ devreme să se plângă de tulburări de vedere. Primele probleme apar în 1872, înainte de călătoria în Louisiana. Începând din amurg nu mai vede bine, iar seara, la lumina lămpii, este nevoit să o pună pe menajera lui, Zoé, să-i citească ziarul.

În mai 1886, la ultima expoziție a impresioniștilor, Degas prezintă tabloul „Modista” și o serie care constă din zece nuduri feminine, în legătură cu care scriitorul Huysmans nu-și precupețește laudele: „Desenul rapid și nervos este în măsură – așa cum se întâmplă cu desenele japoneze – să fixeze într-un mod cu totul original vibrația, mișcarea și gestul”. Maine o ultima  postare despre Edgar Degas.

În același an, la expoziția impresioniștilor de la New York, sunt prezentate douăzeci și trei lucrări ale lui Degas. Tablourile lui se vând, iar situația materială a artistului se îmbunătățește. Lucrează fără oprire, pictează, realizează gravuri, scrie versuri. Din cauza vederii care se deteriorează, manifestă un interes din ce în ce mai mare pentru sculptură, pentru care este suficientă sesizarea pe calea pipăitului. În 1896, trei lucrări ale lui Degas ajung în colecții de stat.

Deși acesta este semnul recunoașterii, Degas este din ce în ce mai singur. În perioada 1909-1912, boala sa oculară se agravează și începe să aibă probleme grave și cu auzul. Aproape orb, pictorul renunță treptat la activitatea artistică. La 27 septembrie 1917, Degas moare de pneumonie și este înmormântat la cimitirul Montmartre din Paris.

Foto: Edgar Degas, Misty Copeland – harpersbazaar.com

07
/12
/17

Miercuri, 6 decembrie, Muzeul Național de Artă al României a redeschis Sala Constantin Brâncuși. Evenimentul a avut loc în prezența lui Lucian Romașcanu - Ministrul Culturii și Identității Naționale, a Directorului Liviu Constantinescu, a Directorului Științific Octavian Boicescu și a echipei de specialiști MNAR. Alături de aceștia au fost de față invitați ai corpului diplomatic și personalități ale vieții culturale românești.

04
/12
/17

Expoziţia „Frida Kahlo and Diego Rivera: Polish Context” a fost deschisă la ZAMEK Culture Centre din Poznan în încercarea de a da de urma tabloului „The Wounded Table” văzut ultima dată în 1955, la Varşovia.

23
/11
/17

Ultimul tablou pictat înainte de moarte de fostul premier britanic Winston Churchill, The Goldfish Pool at Chartwell, a fost vândut la licitație la Londra cu suma de 357.000 de lire (402.160 de euro). Churchill, laureat al premiului Nobel pentru Literatură si pasionat de pictură a realizat zeci de tablouri pe care însă nu le vindea niciodată...

18
/11
/17

  Expoziția “Podoabe străvechi”, cuprinzând câteva sute de obiecte de podoabă cu o vechime cuprinsă între 5.000 și 8.000 de ani, descoperite în așezări și morminte din sud-estul României, a fost deschisă joi la Muzeul județean Buzău. “Expoziția este o premieră națională și este rodul parteneriatului între opt muzee: Institutul de Arheologie “Vasile Pârvan” București, […]

15
/11
/17

„Tinerețe fără bătrânețe: artiști și producători culturali români contemporani între 30 și 100 de ani” este un proiect editorial online care prezintă creativi români, prin intermediul unor „portrete” video, foto sau audio. Proiectul se înscrie în seria „modernism art documentaries” lansată de platforma Modernism.ro în 2012, care cuprinde până în prezent 190 de episoade video-documentare.

13
/11
/17

Liminal, festivalul pionier de artă, știință și tehnologie care a avut loc în București între 31 octombrie și 12 noiembrie, s-a încheiat duminică după-amiază. Instalații precum Mindcraft Battle, adică piramida care levitează cu puterea minții, sau Automated Poetry Machine, generatorul de poezii la intersecția dintre un telefon public și un bancomat, din cadrul festivalului au fost câteva din felurile în care Liminal a evidențiat nevoia de apropiere a publicului de intersecția dintre artă, știință și tehnologie.

27
/10
/17

Asociația Culturală Control N organizează duminică, 29 octombrie (între orele 18,30 și 22,00), la Palatul Știrbei din București (Calea Victoriei 107), Expoziția Multimedia DISCO BTT - Discotecile Perioadei Comuniste. Cei prezenți vor fi ospătați cu bere Azuga, Pepsi și multă muzică, promit organizatorii!

26
/10
/17

Muzeul Ermitaj a repornit astăzi ceasul care a fost oprit când bolșevicii au pătruns în Palatul de Iarnă în noaptea de 25 spre 26 octombrie 1917, potrivit vechiului calendar iulian. Limbile ceasului care au fost oprite pentru a marca pentru posteritate triumful revoluției au arătat timp de un secol aceeași oră: 2 și 12 minute.

Page 1 of 3612345...102030...Last »