Penița de iridiu, bicicleta și monstrul lui Marin Moraru. POVEŞTILE lui DEDE’s
https://www.ziarulmetropolis.ro/penita-de-iridiu-bicicleta-si-monstrul-lui-marin-moraru-povestile-lui-dedes/

Într-o vreme în care cinematografele şi mai ales vizionările la „video” propuneau în special filme cu actori care fie rupeau norma la frumuseţe sau rupeau adversarii în bătaie, m-am trezit ridicat de pe scaun de un domn, nici înalt, nici frumos – conform standardelor clasice, nici pletos, nici musculos. Revedeam filmul „Operaţiunea monstrul” (scenariul: Titus Popovici / regia: Manole Marcus) şi o seară de luni stătea să se sfârşească în braţele unei dimineţi de marţi, iar eu brusc vroiam să fiu Corneliu (Marin Moraru). Să pot explica, fumând fie şi un cocean de porumb, cum am ales linguriţa şi am lansat milimetric în buza stufului de unde am recuperat monstrul într-o încleştare în care îi simţeam forţa lui colosală.

Un articol de Dede's (Dan Nicolaie)|24 august 2016

Aveam stilou cu peniță de iridiu, bicicletă avem în posesie, chiar dacă nu era galbenă, iar monștrii acoperiți de ape se aflau la o aruncătură de băț. Am luat grădina la răscolit, cu cazmaua, în puterea nopții, în căutarea unor râme și după ce am stricat câteva straturi de legume am ajuns pe malul unei bălți derulând în gând replici din film.

Faptele de vitejie din acea partidă de pescuit nu mi-au rămas în minte, probabil a lipsit captura capitală, dar resorturile care m-au aruncat în luptă au rămas.

De atunci am mai revăzut filmul de cel puțin 20 de ori, și la un moment dat am reușit să-mi distrez foarte tare fetița spunându-i monologul lui Corneliu, pe care îl reținusem până la ultima virgulă în urma vizionărilor repetate.

„Era în septembrie ‘956. Mă scol pe la 5 jumate, nu-ș ce-aveam, că nu puteam dormi. Ies pe coridor și mă întâlnesc cu madam Iezbășeanu, care avea un băiat apicultor la Slobozia. (…) Vai, Corneluș, maică, să nu te urci în tramvaiul 4 că i-au schimbat traseul până săptămâna viitoare.(…) Luasem și pachețelul pe care trebuia să îl duc nepoțelului meu care avea oreion, da… Tocmai atunci pe coridor trece un câine… (…) Cum vă spun, nici mie nu mi-a venit să cred. Ne uităm la el, el la noi, madam Iezbășescu zice: cuțu, cuțu, hai să-ți dau lăptic, că ești slab ca vai de luuume. Câinele, ca omu’, se uită la mine cu ochii închiși, parcă ar vrea să-mi vorbească. Când ajung la etajul 3 liftul nu mergea, îmi dau seama că mi-am uitat stiloul. Era un stilou ca toate stilourile, cu capac, cu peniță de iridiu, cu agățătoare, ca să nu cadă din buzunar, avea culoarea albastră. Scriam cu cerneală Pelican… scriam cu cerneală Pelican…Stiloul e mai bun decât penița, nu trebuie să o înmoi de fiecare dată, scrii cu ea cât te ține cerneala din rezervor. Nu, mama, mă simt foarte bine, nu mă doare gâtul, am pus două maieuri pe mine, la Sovata plouă destul de lent, mai ales vara, nu știu de ce, plecarea e la 9 jumate, dacă reușești să  prinzi zmeul…Bicicleta era galbenă și era rezemată  de o bancă în parcul Ioanid, în parc nu era nimeni. Nici femei, nici copii, nici pensionari. De ghidon era agățată o plasă. Lipsea o pedală, pedala din stânga…”

Somn ușor!

Foto: Marin Moraru, Operatiunea Monstru – Dede s

11
/01
/15

Filmele "Birdman" şi "Boyhood" sunt marile favorite la Globurile de Aur, a doua distincţie ca importanţă din cinematografia americană după Oscaruri, ce vor fi decernate în noaptea de duminică spre luni, într-o gală la care participă nume mari de la Hollywood şi va fi urmărită în lumea întreagă.

10
/01
/15

CRONICĂ DE FILM „Mommy”, al cincilea lungmetraj al indecent de tânărului cineast canadian Xavier Dolan (25 de ani), este o „tectonică a sentimentelor” ambalată în încadraturi, culori și sunete electrizante, folosite cu o dezinvoltură frapantă.

09
/01
/15

“Orașul câinilor / White God” în regia lui Kornél Mundruczó, propunerea Ungariei la categoria Cel mai bun film străin, este inclus în programul “9 pentru Oscar” la Cinema Studio din București. Evenimentul are loc în capitală între 9 și 15 ianuarie, cu o săptămână înaintea anunțării nominalizărilor celei de 87-a ediții a premiilor Academiei Americane de Film. Cele două proiecții sunt programate duminică, 11 ianuarie, de la ora 14:00 și joi, 15 ianuarie, de la ora 20:00.

09
/01
/15

Debutul în lungmetraj al regizoarei Ana Lungu, "Autoportretul unei fete cuminți", va avea premiera mondială în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Rotterdam (21 Ianuarie- 1 Februarie 2015), secțiunea "What the F?!".

08
/01
/15

CRONICĂ DE FILM Scris de Bogdan Mirică și regizat de Igor Cobileanski, „Umbre”, noul serial produs și difuzat de HBO România, încearcă să altoiască pe sol românesc un format străin, însă eșuează undeva la mijloc.

08
/01
/15

„De ce eu?”, în regia lui Tudor Giurgiu, unul dintre cele mai așteptate filme românești din 2015, inspirat de un caz real care a zguduit România la începutul anilor 2000, cel al sinuciderii procurorului Cristian Panait, va fi lansat pe 27 februarie 2015 în cinematografele din toată țara.

08
/01
/15

Din 16 ianuarie, Russell Crowe revine în cinematografe în dublu rol: regizor și actor. Un tată în căutarea fiilor săi, într-un context istoric incert: la sfârşitul Primului Război Mondial, când lumea este încă devastată de oribilele sale consecinţe.

06
/01
/15

Filmele propuse anul acesta la Oscarul pentru Cel mai bun film străin de România, Republica Moldova, Ungaria, Rusia, Turcia, Polonia, Italia, Belgia și Canada vor fi proiectate la Cinema Studio din București, între 9 și 15 ianuarie 2015, în săptămâna dinaintea anunțării nominalizărilor la cea de-a 87-a ediție a premiilor Academiei Americane de Film.

05
/01
/15

Anul 2015 aduce în peisajul cinematografic noi proiecte ale unor regizori premiaţi la Cannes, Berlin şi Veneţia, printre filmele româneşti care vor fi lansate în cinema numărându-se thrillere politice, un western balcanic, un documentar animat, dar şi comedii, drame şi pelicule poliţiste.

02
/01
/15

Nedistribuite în cinematografe, văzute puțin în festivaluri, ignorate nejustificat, filmele de nonficțiune merită o mai mare atenție. La început de an, Ziarul Metropolis vă propune 10 documentare străine din 2013 și 2014, demne de reținut.