Pentru ce mergem la Operă? Lansare de carte cu dirijorul Tiberiu Soare
https://www.ziarulmetropolis.ro/pentru-ce-mergem-la-opera-lansare-de-carte-cu-dirijorul-tiberiu-soare/

Joi, 20 martie, de la 18.30, în Sala de Cinema a Cercului Militar Naţional se lansează volumul „Pentru ce mergem la Operă?”, rezultat al unui proiect realizat de Fundaţia Calea Victoriei împreună cu dirijorul Tiberiu Soare. Participarea se face pe bază de înscriere la contact@victoriei.ro.

Un articol de Elena Simion|19 martie 2014

Joi, 20 martie, de la 18.30, în Sala de Cinema a Cercului Militar Național se lansează volumul „Pentru ce mergem la Operă?”, rezultat al unui proiect realizat de Fundația Calea Victoriei împreună cu dirijorul Tiberiu Soare. Participarea se face pe bază de înscriere la contact@victoriei.ro.

Volumul conține textul celor treisprezece conferințe despre opere și balete celebre, pe care dirijorul Tiberiu Soare le-a susținut în perioada 2012-2013, în cadrul proiectului „Pentru ce mergem la operă?”. Această serie de conferințe s-a adresat pasionaților de muzică, dar mai ales tinerilor curioși să descopere tainele captivante ale unor cunoscute creații clasice.

În 2008-2009, Tiberiu Soare a susţinut la Fundația Calea Victoriei cursul în 10 şedinţe „Cum să ascultăm muzica”, care s-a dovedit a fi un mare succes. Au urmat conferinţe pe diferite teme muzicale în anii 2010 şi 2011. Astfel, a apărut ideea unui nou proiect: programul cultural „Pentru ce mergem la Operă?”, care a fost lansat în ianuarie 2012 și s-a derulat la Opera Naţională Bucureşti, cu scopul de a iniţia tinerii şi publicul larg în frumuseţea şi complexitatea muzicii de operă, prin abordarea tematicii ei în cadrul unor conferinţe-eveniment.

Proiectul a fost premiat în vara anului 2013 cu premiul III la Gala Societății Civile, la  secțiunea Artă și Cultură, recunoscându-se rolul educativ al acestui program unic în lumea culturală românească.

Cartea este un vis împlinit, în scopul tipăririi ei făcându-se multe eforturi. Fondurile pentru realizarea ei s-au strâns în urma unui concert în care artiștii au cântat pro bono, dar și cu sprijinul multor pasionați de muzică. La finalul concertului s-au expus și câteva obiecte valoroase destinate vânzării. Chiar Tiberiu Soare a oferit pentru licitație un obiect cu valoare muzicală și sentimentală – o partitură a Simfoniei numărul 2 a lui George Enescu, pe care erau făcute însemnări de-ale dirijorului.

“Ce este, de fapt, această carte, nu vă pot spune cu siguranţă. Ea nici nu a fost concepută ca atare: la ora la care vorbeam nu ştiam că se va transforma într-o culegere de texte tipărite. La drept vorbind, nici măcar nu am scris-o. Doar am povestit-o, seară de seară, la acele întâlniri. Cred că mi-ar fi mai uşor să vă spun ce nu este această carte: nu este un text de specialitate, rezultatul vreunei cercetări de ordin muzicologic, şi nici vreo enciclopedie de operă şi balet. Nu este un curs, nici măcar pentru începători, şi nici vreo lucrare de istorie a genului, cu atât mai puţin vreo colecţie de analize ale partiturilor aduse în discuţie. Ca într-o parabolă orientală, ea nu este luna, ci doar degetul care arată înspre aceasta.”

Tiberiu Soare

„Așa suntem noi, avem mai multe laturi și cred că unul dintre privilegiile artiștilor este acesta de a putea contempla cu ochii deschiși the dark side of the moon, partea nevăzută a lunii, și apoi de a se întoarce și de a povesti și altora ce au văzut acolo. Sau, dacă vreți, putem să o luăm altfel, pe linia mitului lui Orfeu și Euridice, o altă paradigmă importantă a culturii europene și mai ales a noastră, a muzicienilor, unde artistul trebuie să meargă până în infern și să se întoarcă. Este un privilegiu, dar se plătește scump. “ (fragment din conferința „Fascinaţia umbrei asupra sufletului” în opera Don Giovanni de W. A. Mozart)

Volumul, publicat într-o ediție limitată, având treisprezece ilustrații grafice originale realizate de Maria Surducan, poate fi achiziționat de la Fundația Calea Victoriei. Banii strânși vor fi folosiți pentru sprijinirea tinerilor fără posibilități, care doresc să participe la cursurile umaniste ale fundației.

23
/09
/21

Când s-a stins cel mai mare scriitor rus, cenzura lucra de zor, „dar sentimentele poporului rus nu puteau fi înăbușite”, notează americanul Jay Parini în ultimele pagini din cunoscutul roman „Ultima gară”.

09
/09
/21

În Etiopia anului 1935, Hirut lucrează ca servitoare în căminul unui ofițer din armata împăratului. Iar când armatele lui Mussolini se apropie și bărbații trebuie să se mobilizeze, Hirut și celelalte femei își doresc să facă mai mult pentru cauza războiului decât să aibă grijă de răniți și să îngroape morții.

30
/08
/21

PREVIEW Trei filme realizate în anii `60 în Republica Moldova, la ale căror scenarii au contribuit scriitori basarabeni, au fost aduse la Bucureşti în cadrul unui proiect inediat intitulat „Romanul românesc din stânga Prutului”. Filmele pot fi văzute marţi, 31 august, la ARCUB.

19
/08
/21

Biblioteca Metropolitană Bucureşti (BMB) prin Direcţia Cultură, Învăţământ, Turism a Primăriei Municipiului Bucureşti vă propune o modalitate inedită de petrecere a sfârșitului de săptămână și vă invită la cea de-a doua ediție a proiectului Biblioteca de weekend, duminică, 22 august 2021, la Sediul Central „Mihail Sadoveanu”, strada Tache Ionescu nr. 4.

15
/08
/21

A fost odată ca niciodată un pod. Undeva, pe continentul nostru zbuciumat, unde oamenii ar fi trăit nezbuciumați, dacă i-ar fi lăsat sufletele lor de oameni.

01
/08
/21

Cafenelele din Paris, Tirana și Moscova, ca niște simboluri ale orașelor, surprinse de scriitorul albanez Ismail Kadare, în fascinantul volum de memorii „Dimineți la Café Rostand” (Humanitas Fiction, 2021, traducere din albaneză și note de Marius Dobrescu).