„Pentru mine tu eşti Ceauşescu”. Inedit
https://www.ziarulmetropolis.ro/pentru-mine-tu-esti-ceausescu-inedit/

CRONICĂ DE FILM Mi se pare un gest curajos să dai drumul în săli, în plină vară, unui film precum „Pentru mine tu eşti Ceauşescu” (2021, r. Sebastian Mihăilescu), destul de greu şi bizar, cel puţin pentru cinematografia română.

Un articol de Ionuţ Mareş|4 august 2022

La limita dintre ficțiune și documentar, „Pentru mine tu eşti Ceauşescu” (2021), în regia lui Sebastian Mihăilescu, aduce în fața camerei tineri între 15 și 22 de ani, provenind din medii diferite, care participă la audiții pentru rolul lui Nicolae Ceaușescu în tinerețe, la mijlocul anilor 1930, încercând să găsească motivația din spatele acțiunilor sale.

Mi se pare un gest curajos să dai drumul în săli, în plină vară (distribuitor, Bad Unicorn), unui astfel de film, destul de greu şi bizar, cel puţin pentru cinematografia română.

Sau, cine ştie, poate că acum lumea e mai curioasă, când în cinematografe sunt mai puţine filme noi şi mai deloc festivaluri. Şi, oricum, indiferent de perioadă, lumea nu se prea înghesuie la filmele româneşti.

„Pentru mine tu eşti Ceauşescu” este un mic OZN, un film ce merită din plin văzut şi discutat.

Inclusiv pentru punctele sale mai slabe (pe care mi le-au mai semnalat unii sau alţii în discuţii private), şi anume în special chestiunile de ordin etic: E ok procesul prin care regizorul a lucrat cu aceşti tineri, faptul că nu le-a spus exact ce va rezulta şi că le-a dat impresia că au un anume control? Nu cumva i-a cam expus sau le-a creat aspiraţii false?

Personal, nu văd o problemă în acest proces, care mi se pare perfect legitim într-o astfel de convenţie, cu excepţia cazului unuia dintre băieţi, unde se vede clar că există nişte probleme şi probabil că nu ar fi trebuit inclus în castingul pe care îl pune în scenă filmul.

Cât despre calităţile filmului, remarcate de altfel şi prin premiile importante pe care documentarul le-a luat în trei festivaluri (Ji.hlava, DocLisboa, TIFF), aş scoate în evidenţă în primul rând ingeniozitatea sa (când credeam că documentarul românesc nu mai poate surprinde atât de mult, iată că apare acest film, care îmbogăţeşte peisajul).

Acest elan, acest impuls prin care Sebastian Mihăilescu (un tip, de altfel, asupra căruia mulţi au căzut de acord că e el însuşi fascinant, inclusiv în modul lui entropic de a vorbi) îşi chestionează propriile mijloace (chiar dacă e şi un pic de alint acolo) şi se deschide în acelaşi timp spre generaţia foarte tânără, pe care o pune faţă în faţă cu o istorie puţin cunoscută, şi anume tinereţea lui Ceauşescu (partea de cercetare a fost asigurată de istoricul Mihai Burcea).

Trebuie să recunoaştem, e un amestec de idei proaspăt şi cel puţin neaşteptat. Un film făcut cu mijloace puţine, într-un singur spaţiu, în plină pandemie, dar (tocmai de asta?) foarte incitant.

Foto: Vlad Bâscă

Născut la 17 iulie 1983 la Făgăraş, Sebastian Mihăilescu a studiat Informatica la cel mai bun liceu din Alexandria, oraş unde a locuit o perioadă familia sa, tatăl său fiind militar detaşat dintr-un loc în altul. Deşi avea înclinaţii artistice şi ar fi vrut să facă arhitectură sau pictură, a urmat Facultatea de Automatică şi Calculatoare a Politehnicii din Bucureşti. Încă din timpul facultăţii şi câţiva ani după aceea, Sebastian Mihăilescu a avut o carieră de succes ca IT-ist, lucrând atât în ţară, cât şi în străinătate.

Însă la 27 de ani a făcut o schimbare radicală: a oprit acest traseu şi s-a îndreptat spre cinema. A intrat la Regie la UNATC, unde în 2013 a terminat licenţa, iar în 2015, un masterat.

A realizat mai multe scurtmetraje, cele mai cunoscute fiind: „Luna de miere” (2014), „Apartament interbelic, zonă superbă, ultracentrală” (selectat la Locarno în 2016) şi „Spațiu geografic greu de definit căruia, momentan, îi spunem Deltă” (2016), toate trei scrise împreună cu Andrei Epure.

În prezent se află în faza de postproducţie cu primul său lungmetraj de ficţiune, „Dublă fericire”, de asemenea scris cu Andrei Epure. Filmul este descris ca o dramă suprarealistă despre un bărbat de 39 de ani care se trezeşte într-o noapte fără penis şi a cărui parteneră dispare după ce se întâlneşte cu un fost iubit. În rolurile principale sunt István Téglás, Mălina Manovici şi Denisa Nicolae.

27
/10
/22

În cele 4 zile de festival au fost peste 300 de oameni în public, în cele 3 locații: la Cinema Victoria, Faber și Facultatea de Arte și Design. Festivalul a fost deschis cu “Pentru minte tu ești Ceaușescu“, în regia lui Sebastian Mihăilescu, care a avut asociat și primul Q&A al festivalului, și s-a încheiat la Faber, cu proiecția filmului „Alb pe Alb”, în regia lui Viera Čákanyová.

26
/10
/22

În luna noiembrie, la History Channel puteţi urmări un documentar despre istoria Colosseumului (cea mai celebră arenă din toate timpurile), cum este viața trăită în munți, ce știa omenirea în antichitate despre extratereștrii și cum s-au păstrat până astăzi legendele faraonilor.

25
/10
/22

După un turneu sold out al echipei în mai multe orașe din țară, filmul Capra cu Trei Iezi intră oficial în cinematografe pe 28 octombrie, în weekendul de Halloween. Bazat pe povestea lui Ion Creangă, filmul a fost primit de public cu surprindere și nostalgie: scenariul respectă basmul lui Creangă, care este, în fond, o poveste de groază, nu neapărat una de adormit copiii. În rolurile principale joacă Maia Morgenstern și Marius Bodochi, iar regia este semnată de Victor Canache.

21
/10
/22

Duminică, 23 octobrie, de la 18.30, la Cinema Astra va avea loc proiecția filmului documentar dedicat Brașovului, realizat de tinerii care au participat la cursurile „Be-Brașov: retrocedarea emoțiilor I memoria orașului”. Participanții la eveniment vor asista și la o reprezentație de tip teatru verbatim și la o expoziție cu fotografii din Brașov.

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.

19
/10
/22

Unsul magilor, Black Adam (pseudonimul modern al lui Teth-Adam), spune povestea anti-eroului forțat de împrejurări să ajute câțiva pământeni. Mânat de răzbunare și ură, Black Adam este extrem de eficient în lupta cu opresorii Kahndaq-ului, spre disperarea super-eroilor din Justice Society.

19
/10
/22

După succesul ediţiei precedente cu 88 de minute cu Victor Rebengiuc, o gală care-şi propunea să aniverseze un artist legendar printr-o discuţie intimă şi pasionantă despre ale vieţii şi ale artei, acum spectatorii vor avea ocazia să o întâlnească pe actrița Tora Vasilescu.