„Peretele”, spectacolul live online de la Teatrul Metropolis, a cucerit Internetul
https://www.ziarulmetropolis.ro/peretele-spectacolul-live-online-de-la-teatrul-metropolis-a-cucerit-internetul/

În această din păcate prelungită abstinenţă de teatru, de Ziua Culturii Naţionale, vineri 15 ianuarie, o bucurie a venit pentru iubitorii de teatru de la Teatrul Metropolis: foarte apreciatul spectacol „Peretele”, scris şi regizat de Lia Bugnar, s-a jucat live, fără public, şi a fost transmis live pe platforma Streamerse.

Un articol de Cristina Enescu Aky|17 ianuarie 2021

„Peretele” e o comedie spumoasă despre ce se întâmplă de ambele părți ale unui perete despărțitor de apartamente, și despre conexiunile interesante, complicate și adesea explozive dintre personajele care locuiesc în cele două spații. (Puteți citi o cronică a acestui spectacol aici.)

Numărul mare de bilete vândute la acest spectacol a fost impresionant, 3.701, dar numărul de spetatori a fost cu siguranță mult mai mare. Printre aceștia s-au numărat și persoane care au vizionat spectacolul din afara țării și a Bucureștiului, persoane care doreau de mult să vadă acest spectacol dar nu reușiseră până acum să găsească bilete dar și spectatori care văzuseră producția la Metropolis și au dorit să o revadă cu această ocazie.

A fost nu doar o binevenită (re)vedere a unuia dintre cele mai populare spectacole ale Teatrului Metropolis, ci și o transmisiune și o filmare de foarte bună calitate. Înaintea spectacolului publicul a putut urmări prezentări din culise și de la repetiții (discuții cu actorii și regizoarea Lia Bugnar), iar la final discuții cu actorii din distribuție pe baza comentariilor trimise de public.

Emoția a fost puternică nu doar printre spectatori ci și printre actori, care nu mai urcaseră pe o scenă de teatru de aproape un an, iar bucuria de a reveni în fața publicului (fie el și virtual, dar unul atât de mare în orice caz) nu și-a ascuns-o niciunul dintre actorii din distribuție.

În filmarea de dinaintea spectacolului, în care actorii din distribuție au vorbit despre cum se simt să joace din nou, Marius Manole a mărturisit: „Sunt foarte fericit că s-au vândut atâtea bilete, și chiar e un șoc, pentru că toată lumea ne-a spus – ne-a amenințat de fapt – că nu o să se vândă nimic, că nu mai cumpără lumea bilete la teatru online, că lumea e plictisită de online… (…). Noutatea constă în faptul că aceste spectacole pe care le facem nu sunt înregistrate, sunt chiar live, noi suntem chiar pe scenă, în teatru, montajul se întâmplă aici, live.. În plus am adăugat această mică noutate, faptul că ne plimbăm un pic prin cabine înainte de spectacol, vedem actorii.. Ceea ce într-un teatru nu poți să faci în mod normal.”

De asemenea, actorul Cătălin Babliuc a fost foarte emoționat: „N-am dormit aproape deloc. M-am tot gândit la ce-am reușit să facem aseară și tot nu-mi vine să cred. Pot spune cu mâna pe inimă că a fost o seară magică și mie mi-e cam rușine să folosesc expresia asta dar acum se potrivește de minune. O seară magică. Spectacolul Peretele a avut cel puțin 3700 de spectatori. 3700 de oameni au cumpărat bilete. De peste tot din lume, Italia, Argentina, Suedia, America. Am primit filmulețe cu oameni care s-au ridicat în picioare și-au aplaudat, acasă la ei, în fața laptopului. M-a emoționat atât de tare lucrul ăsta că mi-au dat lacrimile.”

Regizoarea și actrița Lia Bugnar a comentat de asemenea cu uimire și bucurie: „Trei mii șapte sute unu. Spectatori plătitori de bilete. Încă n-am găsit o explicație acestui fenomen. Mai caut. Dar, până atunci, un mulțumesc mare cât teatrul!”

Așa cum au arătat și comentariile de după spectacol de pe pagina de FB a teatrului, dăruirea și emoția cu care atât actorii cât și echipa tehnică a teatrului au făcut posibil acesst spectacol live online „au trecut scena” (iar publicul a reușit „să treacă de ecran”) și s-au simțit până la public – atât de mult încât unii spectatori au sugerat apoi, în comentariile de pe Facebook, ca Teatrul Metropolis să păstreze această variantă de spectacole online și după ce se va reveni la spectacolele în săli de teatru.

Rareori e ceva cu adevărat perfect în această viață, și cu atât mai mult în astfel de vremuri dificile, dar chiar și așa majoritatea comentariilor publicului după spectacol au spus că „a fost perfect, minunat”. Au fost de asemenea numeroase solicitări ca teatrul să continue transmisiunile live online ale unor spectacole. Ca urmare, Teatrul Metropolis a prelungit deocamdată cu încă 10 zile perioada de vizionare a „Peretelui”.

Tuturor ne lipsește contactul direct cu scena și cu sălile de teatru, însă deocamdată această variantă de spectacole reușește, iată, să ostoiască întrucâtva dorul tuturor față de experiența teatrală pe viu.

12
/05
/22

Pe 15 mai, de la ora 19:00, la Teatru³, va avea loc premiera spectacolului „Oameni singuratici”, un proiect al Teatrului Național Iași, realizat în coproducție cu FaPt - Fabrica de Artă și Producție Teatrală și Centrul Cultural German Iași / Deutsches Kulturzentrum Iași; o adaptare după piesa omonimă a lui Gerhart Hauptmann (laureat al Premiului Nobel pentru Literatură), tradusă de Paul B. Marian, montată pe scena ieșeană de Florin Caracala.

12
/05
/22

Un nou concept de eveniment cultural, dedicat în premieră absolută segmentului de vârstă 0 - 3 ani, a epuizat deja biletele pentru prima serie de 4 spectacole, pusă în vânzare de organizatorul Opera Comică pentru Copii. “Bubu și Anotimpurile” este un concept creativ semnat Andreea Soare și Irina Furdui și constituie primul spectacol senzorial și muzical adresat bebelușilor. Reprezentații suplimentare au fost deja programate pentru 27, 28 mai și 4, 5 iunie.

12
/05
/22

“Unde este Anne Frank?, în regia israelianului Ari Folman, este o modalitate inedită prin care publicul poate aprofunda istoria dincolo de manualele școlare sau cărțile de istorie, un promotor al memoriei și al cultivării valorilor democratice, un instrument al educației despre Holocaust, despre importanța combaterii discriminării, rasismului și a atitudinilor extremiste”, declară reprezentanții Institutului Național pentru Studierea Holocaustului în Romania “Elie Wiesel”, în contextul lansării filmului în cinematografele din țară începnd cu 20 mai.

12
/05
/22

Compania de dans Jean-Claude Gallotta vine pentru prima dată în România, la cea de-a XXII-a ediție a Întâlnirilor JTI. „My Ladies Rock”, în coregrafia lui Jean-Claude Gallotta va fi prezentat în premieră pentru publicul român la București, pe 30 iunie, ora 20:00, la Teatrul Național București, sala Ion Caramitru. Spectacolul va fi prezentat și în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS), pe 2 iulie, ora 17:00 și pe 3 iulie, ora 19:00 la sala Eugenio Barba din Sibiu.

12
/05
/22

În paralel cu cea de-a 15-a ediție a festivalului One World Romania, în luna mai se vor desfășura mai multe evenimente KineDok, inclusiv în cadrul festivalului. Programul promovează filmul documentar în spații neconvenționale din șase țări partenere: Republica Cehă, Slovacia, Ungaria, Croația, Georgia și România.

11
/05
/22

Ajuns la a 9-a ediție, Art Safari va expune lucrări de artă valoroase de Picasso, Dali, dar și artă de patrimoniu semnată de Theodor Aman. Tot în cadrul acestei ediții, publicul va avea șansa să vadă o expoziție dedicată artistului-fenomen de secol XX și creator al primelor construcții moderniste din Bucureștiul interbelic - Marcel Iancu. De asemenea, expoziția celebrei fotografe Barbara Klemm va dezvălui fotografii-document cu Germania de Vest și de Est înainte de unificare, dar și cu România comunistă, iar unul dintre starurile artei românești contemporane, Irina Dragomir, va avea propria expoziție la Art Safari.

11
/05
/22

Instalația interactivă Explorers of the Multiverse este realizată de studioul de artă și tehnologie H3, în parteneriat cu IQOS, și propune o experiență multisenzorială imersivă, prin care vizitatorii sunt invitați la un proces de autocunoaștere, atât din perspectiva proprie, cât și prin ochii celorlalți. Instalația poate fi vizitată în cadrul Romanian Design Week, la Combinatul Fondului Plastic din București, strada Băiculești nr. 29, în perioada 13-22 mai. Romanian Design Week, ediția a zecea, este locul în care comunitățile creative și culturale își dau întâlnire, iar vizitatorii pot descoperi cele mai recente expoziții și instalații multidisciplinare.

11
/05
/22

Într-un moment în care curatorul nu este doar inițiatorul unei expoziții, ci un exponent al unor modele de practică creativă și un liant al comunităților artistice în mișcare, Bega Art Prize încearcă să răspundă contextului prin selectarea unui curator care a demonstrat atât implicare reală, cât și viziune. Ediția a patra o are laureată pe Diana Marincu, caracterizată de pasiune, curiozitate și inteligență. Laureații edițiilor precedente ale Bega Art Prize au fost: 2019 | Anca Verona Mihuleț ; 2020 | Sandra Demetrescu ; 2021 | Cosmin Costinaș.