„Perfect sănătos”. Doliu
https://www.ziarulmetropolis.ro/perfect-sanatos-doliu/

CRONICĂ DE FILM „Perfect sănătos”, noul film de ficţiune regizat de Anca Damian, scris împreună cu Lia Bugnar şi avându-l în rolul principal pe Anghel Damian, este un fals thriller care începe convingător, dar care îşi pierde din credibilitate pe parcurs, fără a fi lipsit de calităţi (printre care imaginea desaturată a lui Oleg Mutu).

Un articol de Ionuţ Mareş|13 Septembrie 2017

În autobuzul care îl transportă, pe pistă, de la avion spre terminalul de sosiri al aeroportului, camera de filmat surprinde de aproape chipul trist-impasibil al unui tânăr (Anghel Damian). După mai multe secunde, care nu permit publicului să intuiască pe deplin starea personajului, dar care sugerează că el va fi protagonistul, pe obraz se prelinge discret o lacrimă (un artificiu clasic), după care aparatul se îndepărtează uşor, arătând, pentru scurt timp, şi alţi pasageri.

Nu este singura lacrimă pe care tânărul avocat Andrei o varsă în „Perfect sănătos”, noul lungmetraj de ficţiune al Ancăi Damian, scris împreună cu Lia Bugnar după o întâmplare reală din viaţa regizoarei (decesul tatălui). Şi asta pentru că avem de-a face cu un film (şi) despre doliu: Andrei vine din Bucureşti în Cluj-Napoca pentru a lua parte la înmormântarea tatălui, Toma (Vlad Ivanov), judecător de succes, a cărui moarte aparent suspectă – o căzătură neaşteptată pe scările de lemn ale unui restaurant, în timpul unei petreceri a mai multor avocaţi şi magistraţi importanţi – nu îi dă pace.

Aşa că cele două-trei zile pe care Andrei le petrece în oraşul în care locuia Toma alături de o frumoasă femeie misterioasă, mai tânără (revelaţia Cristina Florea), crupier, se transformă într-o investigaţie neoficială pe care tânărul o desfăşoară pe cont propriu, aproape convins că e ceva dubios în moartea tatălui, pe care, de altfel, începe să îşi dea seama că îl ştia destul de puţin.

Merge de două ori la un procuror (Adrian Titieni), o caută pe doctoriţa (Ioana Flora) care i-a dat lui Toma verdictul de „perfect sănătos” la un recent control, discută cu patronul restaurantului (Alin Florea) şi se întâlneşte întâmplător la gară cu o fostă iubită, Ioana (Olimpia Melinte), acum regizoare şi mamă a unui băieţel, pe care apoi o vizitează de două ori şi în apartamentul său – suspectând o posibilă legătură afectivă a tinerei cu Toma.

Dar, mai ales, încearcă să îşi dea seama cine este femeia cu care alesese să trăiască tatăl său – Toma este arătat doar în câteva momente, aparent ca proiecţii imaginare ale fiului (deşi regia Ancăi Damian păstrează o uşoară ambiguitate în acest caz), dar şi într-o înregistrare video făcută de Ioana pentru un potenţial documentar.

Acest schelet narativ de film-anchetă care rămâne, intenţionat, doar ca promisiune este dublat la nivelul imaginii şi al coloanei sonore de câteva elemente care îl apropie, vag, de un thriller: în momentele pe care le petrece singur în casa impunătoare a tatălui, Andrei pare urmărit de o prezenţă invizibilă – fapt sugerat atât prin sunete misterioase, cât şi prin mişcarea lentă, dar neliniştitoare, a camerei de filmat.

Este modul prin care Anca Damian permite spectatorului să aibă, pentru scurt timp, acces la starea interioară, de tulburare, a protagonistului care, altfel, rămâne un personaj opac, interpretat monocrom de Anghel Damian. Sunt şi printre cele mai reuşite momente, nu atât pentru că dinamizează puţin ritmul asumat lent al filmului, aducând totodată o doză de mister, cât mai ales pentru că sparg monotonia unui scenariu construit doar din interacţiunile statice şi dialogurile uşor artificiale (şi, pe alocuri, repetitive) ale lui Andrei cu personajele din jur, în încercarea de a desluşi ce s-a întâmplat cu tatăl său şi de a se împăca, astfel, cu gândul morţii acestuia.

Dacă în prima parte filmul convinge sau cel puţin stârneşte interesul prin pistele narative pe care le lansează, prin personajele pe care le introduce (cel mai complex este cel jucat de Cristina Florea) şi prin imaginea rece, în culori desaturate, în tonuri cenuşii şi pliată pe atmosfera generală de tristeţe  şi de doliu, semnată de Oleg Mutu, înspre final credibilitatea întregii structuri scade.

Asta şi pentru că, după ce pare abandonată sau uitată, ancheta lui Andrei este reluată neconvingător – de aceea, de pildă, a doua vizită (mizanscenată la fel ca prima) pe care tânărul, care-şi amână întoarcerea cu trenul (de ce nu tot cu avionul?) la Bucureşti, o face procurorului pare redundantă. Puţin credibilă este şi o secvenţă care are loc noaptea, în cimitir: Andrei sare gardul, merge la mormântul tatălui, i se adresează cu voce tare, după care izbucneşte într-un amestec de râs şi plâns ca apogeu al stării sale de nelinişte sufletească. Neverosimilă sau mai curând melodramatică este şi ideea că, după cearta pe care au avut-o (dublată de o vizibilă şi permanentă tensiune sexuală), partenera lui Toma îl aşteaptă pe Andrei toată noaptea în gară, dormind pe scaunele de pe peron, pentru a-i spune că renunţă la orice pretenţie materială.

Astfel de artificii dramaturgice nu fac decât să împiedice, să blocheze apropierea sau empatia spectatorului faţă de personaje, în ciuda unei camere de filmat mereu atente la chipuri, pentru a surprinde eventuale emoţii exprimate prin cele mai mici grimase sau gesturi. „Perfect sănătos” degajă o rigiditate şi o răceală doar parţial convingătoare.

„Perfect sănătos” este produs şi distribuit de Aparte Film, putând fi văzut în cinematografe din 15 septembrie.

22
/08
/19

Bucharest International Dance Film Festival (BIDFF) unica manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, care va avea loc între 4 - 8 septembrie, prezintă filme și performance-uri în premieră la București: Midnight Specials - cine(dans)concert cu Karpov not Kasparov, o selecție de filme pentru adolescenți curatoriate de Super! Festivalul de Filme Făcute de Adolescenți,  Emotional Bodies si cele mai bune filme din cadrul FIVER.

22
/08
/19

CRONICĂ DE FILM Nu e o întâmplare că regizorul lui „Poliţist, adjectiv”, unul dintre filmele emblematice ale Noului Cinema Românesc, oferă cel mai neaşteptat lungmetraj al ultimilor ani, care poate aduce o schimbare de direcţie. „La Gomera” este o reconfirmare: Corneliu Porumboiu rămâne cel mai inventiv, surprinzător şi autoreflexiv cineast român.

22
/08
/19

În anii ’80 mureai de frică sau mureai de râs... AREST, cel de-al doilea lungmetraj semnat de Andrei Cohn, va avea premiera în cinematografele din România pe 20 septembrie. Filmul îi are în distribuție pe Alexandru Papadopol și Iulian Postelnicu, alături de András Hatházi, Liviu Pintilieasa, Sorin Cociș și Marian Alexoaia.

21
/08
/19

HISTORY prezintă una dintre cele mai importante perioade ale istoriei României în două filme documentar, ce vor fi difuzate pe 23 august: „Regele care l-a păcălit pe Hitler” de la ora 21:00, și în premieră, „Maria, Inima României”, de la ora 22:00. Producțiile prezintă viața celor mai puternici și iubiți monarhi din țara noastră, Regele Mihai I al României și Regina Maria.

19
/08
/19

Lungmetrajul „Ivana cea Groaznică”, regizat de Ivana Mladenović, a câștigat premiul special al juriului secțiunii Cineasti del Presente din cadrul Festivalului de Film de la Locarno, care s-a încheiat sâmbătă. Premio speciale della giuria CINÉ+ constă într-o campanie de promovare în valoare de 25.000 de franci elvețieni acordați de canalul francez de televiziune pentru lansarea filmului câștigător în cinematografele din Franța.

16
/08
/19

CRONICĂ DE FILM În cel mai nou film al său, „Once Upon in... Hollywood” (2019), Quentin Tarantino e interesat mai puţin să creeze suspans sau să ofere acţiune, şi mai mult să redea cu melancolie ceea ce se presupune a fi sfârşitul unei epoci în cinema-ul american - finalul anilor `60.

16
/08
/19

Din cele peste 1500 de producţii înscrise în cele trei secțiuni competiționale din cadrul Bucharest International Dance Film Festival 2019 au fost selectate 43 de scurtmetraje, din 18 țări de pe întreg mapamondul. Competiția internațională cu secțiunile  - Time Stand Witness, The Road not Taken și Acts of Rebellion -  cuprinde 30 de filme, din 15  țări. Bucharest International Dance Film Festival se va desfasura in perioada 4 - 8 septembrie 2019.

15
/08
/19

Sriitorul Vasile Ernu ("Născut în URSS", "Ultimii eretici ai Imperiului", (2009); "Bandiţii") a văzut aseară ultimul film scris, regizat şi jucat de Casey Affleck  și a scris despre el în această dimineață, pe pagina sa de facebook. Cinefilii care nu se tem de spoilere se pot bucura astfel de un text savuros. Din păcate, "Light of My Life" nu este încă disponibil în cinematografele din România.

15
/08
/19

Raoul Taburin este un geniu al bicicletelor. Poate depista orice defecțiune doar folosindu-și auzul. Puțini ar crede că Raoul ascunde un secret care îl bântuie și pe care a tot încercat să-l împărtășească: în ciuda experienței sale de mecanic, Raoul nu-și poate ține echilibrul pe două roți. SECRETUL LUI RAOUL TABURIN/ RAOUL TABURIN, o poveste fermecătoare despre biciclete și sindromul impostorului, imaginată de scenaristul filmului Amélie, va fi lansat în cinematografele din România pe 23 august.

14
/08
/19

Joi, 15 august, începând cu ora 19.00, are loc avanpremiera celei de-a patra ediții a DokStation Music Documentary Film Festival, la Fabrica Gastropub (Splaiul Unirii, 160). În Avanpremiera ediției a 4-a a DokStation, va fi proiectat, în premieră națională, filmul documentar Sting : A Free Man (2017, regia: Julie Veille), precedat de o selecție muzicală din discografia Sting și The Police. Intrare liberă.

13
/08
/19

Deja aclamat de critici și așteptat de cinefilii din lumea întreagă, cel de-al nouălea film al lui Quentin Tarantino, “Once Upon A Time In Hollywood” / “A fost odată la… Hollywood”, se lansează săptămâna aceasta în cinematografe. Cu o distribuție impresionantă, producția Sony Pictures va avea premiera pe marile ecrane din România vineri, 16 august 2019, și se anunță drept una dintre cele mai “fierbinți” lansări ale verii.

13
/08
/19

"Blondele sunt cele mai potrivite victime. Ele sunt asemeni zăpezii virgine în care ies la iveală urmele însângerate." - Alfred Hitchcock. Se împlinesc, astăzi, 120 de ani de la nașterea cineastului considerat „maestrul suspansului”. 

Page 1 of 24412345...102030...Last »