„Persona” după Ingmar Bergman, în premieră la UNTEATRU
https://www.ziarulmetropolis.ro/persona-dupa-ingmar-bergman-in-premiera-la-unteatru/

Primele reprezentaţii oficiale ale spectacolului „Persona”, în regia lui Peter Kerek, cu Emilia Bebu şi Alina Berzunţeanu, după filmul omonim de Ingmar Bergman, sunt programate în septembrie la unteatru.

Un articol de Liliana Matei|1 septembrie 2018

Premiera va avea loc pe 7 septembrie, de la ora 19:00, și pe 13 septembrie, de la ora 20:00. „Persona” este povestea unei actriței care se refugiază într-un spital, copleșită de multitudinea de roluri, pentru a se regăsi în tăcere. Acolo este îngrijită de o asistentă, care îi preia treptat rolul și îl joacă până când tăcerea actriței se rupe, aducând vindecarea. Este un spectacol de cinema pe scenă, o reinterpretare-omagiu a creației lui Ingmar Bergman.

„Spectacolul s-a născut din prietenia dintre Emilia Bebu și Alina Berzunțeanu, din asemănarea a două corpuri diferite, din contrastul a două vieți asemănătoare. Și din recunoștința pentru Ingmar Bergman care a fost mai puțin interesat de povești și mai mult interesat de misterele lumii interioare”, explică regizorul. Peter Kerek adaugă: „Pentru mine, Persona este un mod de viață: dedublarea și transferul de identitate fac parte din orice relație de familie, din orice relație de prietenie, din orice relație între oameni. Chiar și din relația om-mașină sau om-câine, pisică etc. Intrăm în viața celuilalt și celălalt intră în viața noastră. Și de cele mai multe ori transferul ne scapă. Pentru mine orice film, orice spectacol de teatru, orice carte începe să existe de abia atunci când mă face să mă pierd. Cu cât mă pierd mai mult, cu atât îmi place mai mult. Spectacolul vine cu un alt timp, cu un alt spațiu, cu o altă lume. Adică cu toate datele care să te facă să te pierzi”.

Peter Kerek s-a născut în 1975 la Timișoara. A studiat filozofie și teatru la München și a absolvit Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale“ din București. A lucrat alături regizori renumiți, precum Liviu Ciulei, Andrei Șerban, Peter Zadek și Silviu Purcărete. A regizat spectacole de teatru: „Don Juan se întoarce de la război” de Ödön von Horváth, „La țară” de Martin Crimp, „Disco Pigs” de Enda Walsh. A colaborat cu Teatrul Bulandra, Teatrul Odeon, Teatrul Excelsior, Teatrul ACT, Teatrul Nottara, Teatrul Ion Creangă. La unteatru semnează „Hamlet” după William Shakespeare, alături de Alina Berzunteanu și Richard Bovnoczki, spectacol premiat de critică la Festivalul Shakespeare Gdansk 2018. A regizat și seriale de televiziun:  „Om bogat, om sărac”, „Războiul sexelor”, „Doctori de mame”.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.