Pianul călător al lui Horia Mihail a rămas la Tulcea
https://www.ziarulmetropolis.ro/pianul-calator-a-ramas-la-tulcea/

După ce a străb[tut mai mult de 4000 de km, a atins 15 oraşe din România şi Republica Moldova, cel de-al treilea pian călător a ajuns la destinaţia sa finală, Tulcea.

Un articol de Andrada Văsii|28 aprilie 2013

După ce a străbatut mai mult de 4000 de km, a atins 15 oraşe din România şi Republica Moldova, a adunat circa 8 500 de spectatori şi milioane de ascultători virtuali prin radio, televiziune sau internet dar şi nenumărate minute de aplauze, cel de-al treilea pian călător a ajuns la destinaţia sa finală, Tulcea.

După recitalul de pe 27 aprilie 2013, pianul a rămas la Teatrul Jean Bart pentru trei ani, fiind pus la dispoziţia comunităţii locale de Radio România.

Sunt aproape convins că acest al treilea Pian Călător va fi folosit de către comunitatea de aici, atât prin invitarea artiştilor locali – tinerii care studiază la Liceul de Muzică – artiştilor din România sau internaţionali şi asta spre binele oamenilor în general şi al tulcenilor în mod special. M-am simţit bine în toate oraşele în care am fost, am întâlnit oameni avizi de muzică şi m-am bucurat că eu am dus-o la ei acasă. Una peste alta, a fost un turneu reuşit şi mă bucur că am ajuns în oraşe în care nu mai fusesem până acum, aşa cum este, de exemplu, oraşul Tulcea, în care prietenul meu, Pianul Călător, va rămâne.

Horia Mihail,
pianist

Reîntâlnirea cu celelalte două piane

Turneul „Pianul călător“ s-a dovedit, pentru a treia oară, o poveste de succes. Horia Mihail a străbătut toate zonele istorice ale ţării, s-a reîntâlnit cu primele două piane călătoare la Sânnicolau Mare şi la Mediaş, a călătorit cu cel de-al treilea pian (un Steinway recondiţionat şi pus la dispoziţie de Radio România) prin parcurile bucureştene şi apoi prin trei oraşe din Moldova în care nu se găsesc piane de concert, respectiv Bârlad, Tecuci, Roman.

Drumul nu a fost uşor deoarece pianul, care cântăreşte 700 de kg, a fost coborât, montat şi acordat în fiecare oraş. Efortul însă a meritat din plin, pentru că peste tot sălile au fost neîncăpătoare pentru numărul mare de spectatori veniţi la recitaluri.

Repertoriul ales – ,,Patetica, ,,Sonata Lunii” şi ,,Appassionata” de Beethoven ,,Concertul nr. 4 in Sol major pentru pian şi orchestră” de Beethoven – a fost pe placul tuturor, atât al cunoscătorilor ce au apreciat la superlativ interpretarea lui Horia Mihail, cât şi a celor ce pentru prima dată, în parcuri de exemplu, au auzit această muzică şi au ales să vină apoi în sala de concert.

Mă bucur foarte mult că acest al treilea pian a ajuns la Tulcea, în această sală în care mai demult exista un cinematograf. Am fost aici la film în anii `80, dar sunt încântată să revăd sala în această formă nouă, elegantă, extrem de potrivită pentru spectacol, indiferent de genul acestuia şi mă bucur să văd că în Tulcea există public pentru muzică clasică. De altfel, ştiam că există un Liceu de Artă foarte puternic, ştiam că există mulţi tineri muzicieni care au pornit de aici şi au făcut performanţă.

Radioul public are în misiunea lui şi educaţia prin cultură, iar aceste turnee, fie că se numesc Pianul Călător, Vioara lui Enescu la sate, Duelul Viorilor sau Flautul de Aur,  încearcă să susţină o dezvoltare la scară cât mai mare a culturii şi, în particular, să facă muzica clasică accesibilă cât mai multor oameni.

Oltea Şerban-Pârâu,
redactor şef Radio România Cultural 

Foto credit: Virgil Oprina

12
/02
/24

La început de primăvară, Opera Națională București propune publicului spectacolul „Carmen” de Georges Bizet în dublă reprezentație, pe 1 și 3 martie, cu o distribuție de excepție: mezzosoprana Ruxandra Donose invitată în rolul titular, tenorul Ramón Vargas invitat în rolul Don José, baritonul Mihai Damian invitat în rolul Escamillo. În rolul Micaela va evolua soprana Operei Marta Sandu Ofrim. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare.

07
/02
/24

Band-ul internațional TIME IN OUR HANDS TRIO va prezenta sâmbătă, în premieră în România, noul său program cu compozițiile celor trei membri, într-un concert marcat de improvizație conceptuală, de la jazz la baroc european și, interesant, muzică tradițională românească.

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

30
/01
/24

Pentru pasionații de muzică cultă, apare o noutate pe segmentul evenimentelor live: o nouă serie de concerte va avea loc periodic, la Sala Dalles din Capitală, sub titulatura Musical Extravaganza: evenimentele aduc intensitatea şi culoarea operei și operetei într-un cadru mai personal, prin concerte cu repertoriu specific dar şi alte tipuri de sonorităţi, în adaptare clasică şi interpretarea unor nume consacrate ale scenei lirice.

29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.