Piesă pentru frate și soră – misterul din spatele cortinei
https://www.ziarulmetropolis.ro/piesa-pentru-frate-si-sora-misterul-din-spatele-cortinei/

,,Piesă pentru frate şi soră” de Tennessee Williams cu Ioana Mărcoiu şi Istvan Teglas, în regia lui Iris Spiridon, se va juca duminică, 21 decembrie, la Teatru Naţional Bucureşti, Sala Mică, de la ora 20:00.

Un articol de Judy Florescu|17 decembrie 2014

Actorul Istvan Teglas vorbește despre responsabilitatea sa față de cei care se vor afla în sală pentru a vedea Piesă pentru frate și soră: „Întâlnirea cu spectatorul la aceasta piesă este una foarte importantă, și mă refer la întâlnirea care trece dincolo de simpla vizionare a acestui spectacol. Această piesă îmi reamintește cel mai mult de responsabilitatea pe care trebuie să o am față de spectator. Este o piesă puternică și mă obligă să caut un scop – adică cel din afara piesei -, scopul meu personal pentru care mă aflu aici în seara asta în fața spectatorului. E greu să reflectezi asupra acestui lucru pentru că îți cere să fii sincer, iar sinceritatea nu e întotdeauna plăcută.”

Scrisă în 1967, cu numele original Out Cry, piesa în două personaje a lui Tennessee Williams utilizează convenția de teatru în teatru.

Laureat al premiului Pulitzer pentru piesele Un tramvai numit dorință și Pisica de pe acoperișul fierbinte, Tennessee Williams este unul dintre cei mai populari dramaturgi americani, ale cărui subiecte abordate sunt învăluite într-un mister îmbietor dat deopotrivă de acțiune, cât și de personaje.

În Piesă pentru frate și soră, provocarea pentru spectator este să găsească firul poveștii, pentru că avem parte de mai multe planuri – planul actorilor-personaje care pregătesc spectacolul, planul personajelor care îi prind pe actori în jocul lor (când un actor o ia razna și celălalt trebuie să facă la fel), planul interior al actorilor-personaje – lupta pe care o duc aceștia cu ei înșiși pentru a oferi ceea ce vor spectatorii să primească de la ei. Baloanele de săpun sunt o metaforă care poate însemna fragilitatea vieții umane, a unui spectacol, sau a teatrului în general. O altă metaforă este casa de carton construită de scenografa Cristina Milea, a cărei însemnătate rămâne să fie descoperită de mintea fiecărui spectator în parte.

În afara misterului atrăgător, piesa autorului american are și elemente autentice care au învins bătălia cu timpul, elemente pe care le regăsim din plin în natura umană a zilelor noastre: frica de eșec, frica de necunoscut, frica de greșeală, frica de a fi perceput eronat… O parte din universul mistic al piesei este construit din trăsăturile nesigure ale esenței umane, în timp ce personajele capătă contururi felurite prin prisma interpretării actorilor.

„Invitația care se adresează spectatorului la începutul spectacolului este una aparent simplă, de a-și imagina lumea celor care sunt pe partea cealaltă a scenei. Imaginația este un cuvânt cheie deoarece va fi firul roșu al întâlnirii noastre pe parcursul spectacolului. Este o piesă atipică unde toți avem câte un rol, mie mi s-a dat rolul de a fi actor în această seară, iar spectatorului de a fi spectator. Nu e un lucru ușor nici unul nici altul, mai ales dacă te identifici cu celălalt”, completează Istvan Teglas.

foto: 9 G la TNB

02
/07
/14

După repetiția deschisă a spectacolului ActOrchestra în regia lui Horia Suru din cadrul proiectului 9G – Noua generație de creatori din data de 26 iunie, am avut senzația că s-a produs o mare deșteptare a lumii teatrale românești, un soi de înnoire și strălucire artistică prin prisma unei altfel de abordări a expresivității pe scenă – prin muzică. Pot afirma cu încredere că TNB-ul a întinerit și a înflorit. În consolidarea afirmației mele, mi-am dorit să aflu opiniile avizate ale unor oameni care au strânsă legătură cu teatrul.

19
/06
/14

Tânăra și talentata regizoare Carmen Lidia Vidu prezintă cea de-a treia sa premieră în acest an, „Cântec de leagăn. O poveste despre Maria Tănase“, vineri, 20 iunie, de la ora 19.30, la Godot Cafe Teatru. Spectacolul este un video poem teatral ce aduce pentru prima dată pe o scenă de teatru documente autentice, scrisori de arhivă, frânturi din interviurile, gândurile și amintirile Mariei Tănase, alături de şase dintre cântecele nemuritoare ale artistei, interpretate live.

02
/05
/14

Irina Antonie, Cătălin Babliuc, Ilinca Manolache, Istvan Teglas, Lia Bugnar, Marius Manole și Anghel Damian povestesc, în pauza dintre spectacole, despre avantajele teatrului de cafenea, despre schimbul de emoții cu publicul și despre orele atipice la care sunt programate reprezentațiile.

10
/03
/14

NOUA GENERAŢIE DE ARTIŞTI Marcel Ţop este regizorul cameleon. Montează pe scena Operei Române, a Teatrului de Comedie, în ţară, sau în underground, cu aceeaşi plăcere şi dăruire, nu se repetă şi nu trece neobservat! Se reinventează cu fiecare spectacol pe care îl montează, pentru că, așa cum îi place să-l citeze pe Peter Brook „în teatru, diavolul e plictiseala!”