„Piesă pentru frate şi soră“ – premieră naţională cu intrare liberă
https://www.ziarulmetropolis.ro/piesa-pentru-frate-si-sora-premiera-nationala-cu-intrare-libera/

Spectacolul „Piesă pentru frate şi soră“ de Tennessee Williams, cu regia semnată de Iris Spiridon, se va juca pe 11, 12 şi 14 noiembrie, la ora 20.00, la Sala Mică a Teatrului Naţional Bucureşti. Intrarea este liberă.

Un articol de Judy Florescu|10 noiembrie 2014

“Piesă pentru frate și soră” face parte din programul 9G la TNB, desfășurat la Teatrul Național București, Sala Mică, în cadrul C.C.C.T. „Ion Sava”, dedicat tinerilor creatori de spectacole.

Piesa, care va fi prezentată în premieră națională, este munca de 10 ani a scriitorului. „Este vorba despre cel mai personal text al lui Tennessee Williams, pe care l-a dedicat surorii sale.

„Voi nu o cunoașteti pe Rose și nu o veți putea cunoaște decât prin intermediul operei mele. De aceea, o voi așeza pentru voi în raftul de cărți, sau pe scena teatrului,“ spunea scriitorul, care a abordat teme precum claustrofobia, izolarea și bolile mentale.

Două personaje nu reușesc să evadeze din starea lor mentală deteriorată. Spectatorii se confruntă, la rândul lor, în timp ce privesc „piesa celor două personaje“ cu adevărurile întunecate a ceea ce înseamnă să fie oameni. „O iluzie fără o iluzie, o piesă fără scenariu, o frântură de adevăr fără discernământ“, spune Iris Spiridon, cea care semnează regia spectacolului.

Iris Spiridon este licențiată, masterandă și doctorandă în regie la U.N.A.T.C.. Dintre spectacolele sale amintim: Le salon des enfants terribles după Jean Cocteau, Trust me if u can după Neil Labute, Midnight chat with Sylvia Plath. În vara lui 2014 regizează spectacolele Cremă de zahăr-ars cu Andreea Bibiri și Marius Manole și Derapaje, one-man-story cu Radu Iacoban la Godot Café-teatru.

Distribuția spectacolului „Piesă pentru frate și soră“ este formată din actorii Ioana Mărcoiu și Istvan Teglas. Scenografia este creată de Cristina Milea, iar light-designul îi aparține lui Bogdan Gheorghiu.

Ioana Mărcoiu a studiat actoria la clasa Profesorului Mircea Rusu, promoţia 2009, și are un master în Arta Actorului, în cadrul UNATC „I. L. Caragiale”, promoția 2011. Dintre spectacolele sale de teatru, menționăm „Poveste din Soho” (după Opera de trei parale de Bertolt Brecht), regia George Ivaşcu, Teatrul Naţional de Operetă,  „Nefericiţii” de Fust Milan, regia Zsuzsanna Kovacs, Teatrul Odeon, „Cele două orfeline” după Adolph D’Ennery, regia George Ivaşcu, Arcub,  „Opera s-a mutat în centru”, coregrafia Vava Ştefănescu, Centrul Naţional al Dansului.

Actorul István Téglás este absolvent al Universităţii de Artă Teatrală din Târgu Mureș, secția actorie. La Teatrul Național I.L. Caragiale, Istvan Teglas poate fi văzut și în spectacolele “Furtuna”, “Butoiul cu pulbere”, “Revizorul” și “D’ale noastre”.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.