Piramida care levitează cu puterea minții la Liminal, festival pionier în România
https://www.ziarulmetropolis.ro/piramida-care-leviteaza-cu-puterea-mintii-la-liminal-festival-pionier-in-romania/

Telefonul public care generează poeme după ce ai introdus cardul bancar, piramida care levitează cu puterea minţii privitorului, incursiuni audio intr-un viitor foarte, foarte îndepărtat şi design speculativ care evidenţiază discriminarea sau abuzul de putere – acestea sunt câteva dintre proiectele pe care Liminal, primul festival de artă, ştiinţă şi tehnologie din România le aduce în faţa publicului săptămâna aceasta.

Un articol de Petre Ivan|30 octombrie 2017

Festivalul Liminal debutează marți, 31 octombrie, la ora 18, cu vernisajul expoziției “The Good Life”, în aula Palatului Cantacuzino. Un spațiu rar accesibil publicului larg, cu o arhitectură somptuoasă de început de secol XX, aula găzduiește o expoziție fără precedent în România.

“The Good Life” reunește proiecte bazate pe cercetare ale unor artiști contemporani transdiciplinari din România, Marea Britanie și Canada și își propune să deschidă un dialog cu privire la ce înseamnă o viață bună în contextul integrării noilor tehnologii.

Cum ne schimbă tehnologia viața?

“Jucăușe, autoironice, escapiste și critice, lucrările prezente în expoziția The Good Life investighează relația complicată pe care o avem cu tehnologia – raporturile de putere dintre oameni și mașini, atașamentul pe care îl dezvoltăm față de anumite tehnologii și felul în care ar trebui să ne raportăm la acestea pentru a ne construi o viață mai bună”, spune Cătălina Bolozan, curatoarea festivalului Liminal.

În cadrul expoziției The Good Life pot fi descoperite instalații precum cea creată de laboratul de artă și tehnologie Modulab special pentru arhitectura aulei din Palatului Cantacuzino. Lumina este folosită pentru a indica și a ascunde în același timp, într-un mod interactiv, detalii semnificative ale arhitecturii sălii de expoziție.

Lucrarea “Automated Poetry Machine” a artistului scoțian Alan Brown reprezintă un “automaton”: un hibrid între un telefon public și un bancomat. Mașina folosește datele cardului bancar pentru a genera poeme asemănătoare celor dadaiste și este un exemplu de “device-art”, o formă de arta în care tehnologia, arta și designul converg.

“Disobedient Electronics: Protest” de Garnet Hertz (artist, profesor universitar și fondator al centrului de cercetare The Studio for Critical Making al Universității de Arte și Design Emily Carr din Vancouver) este un proiect editorial ce reunește lucrări speculative de design cu un conținut critic ce își dorește să evidențieze nedreptatea, abuzul de putere și discriminarea.

Prima conversație Liminal

Liminal Talks este al doilea eveniment al festivalului care va reuni o selecție internațională de artiști, teoreticieni și practicieni din diverse discipline și nișe tehnologice și va avea loc joi, 2 noiembrie, la Point, de la ora 19. Conversația va fi moderată de Ioana Calen și Cătălina Bolozan, alături de invitații serii: Ștefan Tiron (The Space Agency for Nocturnal Journeys to the Origins of the Universe), Maria Guță (World VR Forum), Constantin Vică (Centrul de Cercetare în Etică Aplicată), Abby Rose (Tech for Good Global) și Rachel Uwa (School of Machines, Making and Make Believe).

“Liminal este un festival unic atât prin formatul evenimentelor, cât și prin conținutul pe care îl propunem publicului: conturarea unor contexte în care teoria se îmbină cu ficțiunea pentru a genera o experiență culturală autentică, ce face trimitere la impactul tehnologiei asupra conștiinței”, spune Ioana Calen, fondatoarea festivalului Liminal și co-fondator Modulab.

În cadrul aceluiași eveniment, participanții vor putea să-și testeze „puterea minții” cu ajutorul unei instalații interactive unicat. Utilizatorilor li se montează o cască neuronală (electro-encefalograf) ce le captează activitatea cerebrală astfel încât aceștia vor putea controla un obiect fizic ce levitează, la propriu. Cel care are puterea de concentrare cea mai mare va reuși să împingă obiectul în jumătatea de „teren” a adversarului. Aceasta este una dintre aplicațiile pe care Modulab le-a realizat cu casca neuronală pentru a scoate în evidență aspectele ascunse ale felului în care creierul uman operează în diferite situații.

Mindcraft Stories, un proiect editorial unicat

Joi are loc și lansarea publicației  “Mindcraft Stories – The Good Life Issue” powered by BRD, un preambul tipărit al unei platforme de artă și tehnologie ce urmează să se lanseze mai târziu în acest an. “Publicația care acompaniază festivalul Liminal este o interpretare liberă după o revistă contemporană de lifestyle. Între pliurile textelor apar însă idei și referințe ciudate, trimiteri subversive și comentarii neliniștitoare. Ce faci atunci când ghidul tău îți pune la îndoială alegerile existențiale?”, spune coordonatoarea proiectului Cristina Bogdan, unul dintre cele mai importante nume din critica de artă contemporană și coordonatoarea unuia dintre cele mai eclectice și active spații de artă contemporană din București, ODD.

“Cu ajutorul platformei MINDCRAFT, ne dorim să oferim tuturor acces la tehnologie și să îi ajutăm pe cei care sunt pasionați de acest domeniu să îl descopere – fie în mod direct, fie prin proiectele pe care le susținem, cum este și Liminal. Ne propunem să începem un dialog între creatorii de tehnologie și publicul larg, cât și să arătăm că aceste creații aparent din viitor sunt aici, acum, și ne vor modela existența tuturor,” declară Irina Ștefaniu, brand communication manager BRD – Groupe Société Générale.

Liminal se încheie cu Hackatonul de teraformare care va avea loc la Modulab, pe 3-5 noiembrie. De-a lungul weekendului, concurenții înscriși deja vor forma echipe și vor dezvolta hack-uri de teraformare cu scopul colonizării altor planete din sistemul solar. Cele mai bune proiecte vor putea fi văzute într-o expoziție viitoare. Premiul cel mare este în valoare de 1000 de euro și va fi acordat după ce juriul Modulab testează toate proiectele.

Mai multe informatii se pot găsi la: www.liminal.ro și www.modulab.ro.

Foto: liminal – facebook

 

08
/01
/15

CRONICĂ DE FILM Scris de Bogdan Mirică și regizat de Igor Cobileanski, „Umbre”, noul serial produs și difuzat de HBO România, încearcă să altoiască pe sol românesc un format străin, însă eșuează undeva la mijloc.

08
/01
/15

Primăria Municipiului Bucureşti, prin Centrul Cultural Palatele Brâncoveneşti, Asociaţia Culturală “Pro Valores”, Radio România Cultural, Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti şi ExcesMusic îi invită pe tinerii muzicieni născuţi între 1 ianuarie 1990, dar nu mai târziu de data de 31 decembrie 2000 să se înscrie la cea de-a VI a ediţie a Concursului “Drumul spre celebritate”, singura competiţie muzicală din România în care rolul tinerilor spectatori – juraţi este determinant.

08
/01
/15

„De ce eu?”, în regia lui Tudor Giurgiu, unul dintre cele mai așteptate filme românești din 2015, inspirat de un caz real care a zguduit România la începutul anilor 2000, cel al sinuciderii procurorului Cristian Panait, va fi lansat pe 27 februarie 2015 în cinematografele din toată țara.

07
/01
/15

„La traviata” a fost o curtezană fermecătoare, care a existat cu adevărat. Rossini a scris o operă în doar două săptămâni. Fără muzica lui Wagner n-ar fi existat „Stăpânul Inelelor”... Sunt doar câteva amănunte fascinante din culisele Operei.

07
/01
/15

Sediul ziarului satiric Charlie Hebdo din Paris a fost vizat miercuri de un atac cu arme automate, comis de persoane mascate şi soldat cu victime. Cel puţin 12 persoane, dintre care doi poliţişti, au fost ucise şi alte patru persoane au fost rănite în atacul de inspiraţie islamistă şi fără precedent, denunţat de preşedintele Francois Hollande drept un "atentat terorist".

07
/01
/15

Primele zile din 2015 marchează un nou început pentru ,,În Culise” (Str. Hristo Botev nr. 25) – trei ani de teatru celebrați prin 12 zile ,,păcătoase” de spectacol, între 9 și 20 ianuarie.

07
/01
/15

Teatrele de pe Broadway, New York, au înregistrat cel mai mare număr de spectatori şi cele mai mari încasări din istorie în 2014, când 13,1 milioane de persoane au asistat la spectacolele de pe scena dramatică americană, generând vânzări de bilete de 1,36 miliarde de dolari.