„Pisica pe acoperișul fierbinte”, la Teatrul Bulandra
https://www.ziarulmetropolis.ro/pisica-pe-acoperisul-fierbinte-la-teatrul-bulandra/

Spectacolul „Pisica pe acoperişul fierbinte” de Tennessee Williams, în regia lui Dinu Cernescu, va avea premiera marţi, 22 ianuarie, la ora 19.00, la Sala „Liviu Ciulei” a Teatrului Bulandra.

Un articol de Liliana Matei|18 ianuarie 2019

Din distribuție fac parte Alexandra Fasolă, Tudor Aaron Istodor, Dana Dogaru, Virgil Ogăşanu, Silvana Negruţiu, Lucian Ifrim şi Radu Chirev, traducerea textului fiind semnată de Antoaneta Ralian, iar adaptarea de Dinu Cernescu. Consultant spaţiu scenic este arh. Octavian Neculai, costumele sunt semnate de Maria Miu, lighting design de Alexandru Darie și decor sonor de Mihai Ogăşanu.

Premiată cu premiul Pulitzer în 1955, piesa „Pisica pe acoperişul fierbinte” este un vârf al dramaturgiei lui Tennessee Williams, ducând la paroxism obsesiile autorului său: opresiunea conformismului social şi ravagiile pe care le fac disimularea, dorinţa şi violenţa sentimentelor contrare, gravitatea ipocriziei şi singurătatea oamenilor. În „Pisica pe acoperişul fierbinte” Tennessee Williams surprinde tensiunile din sânul unei familii aparent fericite, dar măcinată de lăcomie, minciuni şi gelozie. Un spectacol despre falsitate şi neadevăr într-o societate şi o cultură cu obiceiuri morale complicate, însă lipsite de substanţă.

Thomas Lanier Williams s-a născut în Columbus, SUA, în 1911 şi a murit la New York, în 1983. Dramaturg, poet şi romancier american, şi-a conştientizat din tinereţe vocaţia pentru teatru. A absolvit Facultatea de Filosofie şi Litere, a Universităţii din Iowa. La vârsta de 11 ani, a început să scrie, avându-i drept model pe Cehov, D.H. Lawrence şi pe poetul simbolist Hart Crane. Primele lui piese au fost jucate de o trupă din sud cu care autorul a colaborat, concepţia artistică a acesteia coincizând cu cea a lui Tennessee Williams: Arta este o formă de anarhie, iar teatrul o formă de artă. Şi-a trăit viaţa boemă la New Orleans, până când, stăpânit de un sentiment de vinovăţie faţă de sora lui, căreia i se făcuse o operaţie de lobotomie, a scris, în 1944, piesa care avea să fie primul lui mare succes: „Menajeria de sticlă”, piesă care avea să-l

consacre ca fiind cel mai important dramaturg american din epocă. Ulterior, Tennessee Williams a scris: „Un tramvai numit dorinţă” (1947), „Vară şi fum” (1948), „Trandafirul tatuat” (1951), „Camino real” (1953), „Pisica pe acoperişul fierbinte” (1955), „Orfeu în infern”, refacere a primei sale încercări dramatice (1957), „Dulcea pasăre a tinereţii” (1958), „Noaptea iguanei” (1961). Personajele lui se confruntă adesea cu societatea, având parte de conflicte intense, departe de convenţionalismul social. Avem de-a face cu un mediu opresiv, dar dialogurile sunt poetice şi senzuale. „Un tramvai numit dorinţă” a primit premiul Pulitzer, textul fiind ecranizat de Elia Kazan, în 1951. „Pisica pe acoperişul fierbinte”, premiată cu Pulitzer în 1955, este ecranizată în 1958 de Richard Brooks, cu Elisabeth Taylor, Paul Newman și Burl Ives în rolurile principale. Probabil că Tennessee Williams este autorul secolului XX cu cele mai multe piese adaptate pentru cinematografie. Intensitatea dramatică a textelor sale, calitatea dialogurilor, generarea unor situații degenerând în scandaluri, precum și energia personajelor, mai ales a celor feminine, au provocat numeroși cineaști talentați să se interseze de piesele lui. Autorul analizează cu luciditate violența primitivă din civilizația americană. În 1967 a publicat o carte de poeme „În iarna orașelor”, iar în 1975, vede lumina tiparului volumul „Memorii ale unui bătrân crocodil”. Moare la New York în 1983.

Dinu Cernescu, născut la 18 octombrie 1935, în București, este unul dintre cei mai importanti regizori de teatru români, cu o bogată activitate pe scena Teatrului Nottara din București.  Totodată, Dinu Cernescu a fost regizor artistic la Televiziunea Romană, iar în perioada 1994-1995 a ocupat funcția de director artistic al Teatrului Național din București.

A colaborat cu Teatrul Nottara din București pentru o perioadă de peste 50 de ani, timp în care a realizat montări de referință precum: „Hamlet”, de William Shakespeare, „Tigrul”, de Murray Schisgal, „Viziuni flamande”, de Michel de Ghelderode (1968) – care a fost prezentata in turneu, in Danemarca si Finlanda. A mai montat pe scena celor mai importante teatre din țară, spectacole de referință.

Dinu Cernescu a fost invitat să monteze pe mari scene ale lumii, în teatre din Budapesta, Bruxelles, Copenhaga, Tel Aviv, Haga, Praga. Palmaresul sau include peste 100 de spectacole. Pe lângă activitatea din teatru,  Dinu Cernescu a publicat în anul 2009 un volum de memorii intitulat „Regizor”.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.