Politică, religie și dragoste în primele filme confirmate la TIFF 2017
https://www.ziarulmetropolis.ro/politica-religie-si-dragoste-in-primele-filme-confirmate-la-tiff-2017/

Cele mai bune filme de peste an vin în 2017 la Festivalul Internaţional de Film Transilvania, a cărui ediţie cu numărul 16 va avea loc între 2 şi 11 iunie. Premiate în marile festivaluri sau incluse în topurile de sfârşit de an ale criticilor, primele titluri anunţate din programul festivalului prefigurează o selecţie eclectică, din care nu vor lipsi filme ce abordează teme fierbinţi ale momentului – politică, religie, societate – , dar şi filme de gen cu cârlig la marele public.

Un articol de Petre Ivan|22 februarie 2017

TIFF 2017. În best of-ul anual din secțiunea Supernova vor intra producții lansate la Cannes, Veneția, Berlin, Locarno, Karlovy Vary sau Toronto, unele propuse la Oscar. Printre primele titluri confirmate se află Neruda, de Pablo Larraín (No, El Club, Jackie), care va rula în premieră la Cluj-Napoca.

Selecționat în Quinzaine des Réalisateurs la Cannes, propus de Chile la Oscar, nominalizat la Globul de Aur și distribuit în România de Independența Film, Neruda este o biografie neconvențională inspirată de povestea reală a poetului premiat cu Nobel, Pablo Neruda, persecutat de regimul comunist al lui Gabriel González Videla, după ce l-a criticat public, în 1948, cu un Gael Garcia Bernal de zile mari.

Tot un premiat cu Nobel este eroul comediei negre propusă de Argentina la Oscar, El ciudadano ilustre/ The Distinguished Citizen (r.

Ministry of Love

Ministry of Love

Gastón Duprat și Mariano Cohn). Un scriitor celebru acceptă invitația de a face o vizită în orașul natal din Argentina, sursa inspirației tuturor romanelor sale. Cea mai proastă idee din lume, atunci când ai folosit oameni reali drept personaje în cărțile tale! Rolul i-a adus lui Oscar Martínez premiul pentru cel mai bun actor la Festivalul de la Veneția. Omul greșit în locul greșit dă naștere unei comedii spumoase, Ministry of Love (r. Pavo Marinkovic), proiectată în peste 15 festivaluri. Un biolog croat se trezește într-o misiune națională ingrată: să verifice care dintre văduvele de război și-au găsit iubiți și n-ar trebui să se mai bucure de pensia de pe urma soților.

O odă adusă lui Buster Keaton și Jacques Tati, comedia Paris, pieds nus/ Lost in Paris îi are în rolurile principale chiar pe regizorii Dominique Abel și Fiona Gordon (ale căror filme cu parfum unic au fost prezentate de-a lungul anilor la TIFF), alături de veterana Emmanuelle Riva. O mătușă de 93 de ani dispare fără urmă, iar nepoata ei și un tip fără adăpost o caută prin Paris, pretext pentru gaguri, glume și coincidențe perfect regizate, care amintesc de comediile mute.

(M)ucenicul

(M)ucenicul

De la Cannes, secțiunea Un Certain Regard, vine The Student/ (M)ucenicul, de Kirill Serebrennikov (Betrayal), un film bulversant despre un adolescent din Rusia care devine radical ortodox și contestă cu Biblia în mână tot ce se întâmplă în jurul său. Fundamentalism religios, criză adolescentină și identitate sexuală într-un film distribuit în România de Transilvania Film, din 31 martie.

Piața Unirii va găzdui, ca în fiecare an, câteva dintre cele mai spectaculoase proiecții de la TIFF. Marele câștigător al Trofeului Transilvania cu Stockholm, Rodrigo Sorogoyen revine cu un thriller pe muchie de cuțit, Que Dios Nos Perdone/ May God Save Us, despre doi polițiști ale căror acțiuni  devin la fel de suspecte precum cele ale criminalului în serie pe care îl urmăresc. În cu totul alt registru, exuberantul La pazza gioia / Like Crazy (r. Paolo Virzì), proiectat la Cannes și distribuit de

La Pazza Gioia

La Pazza Gioia

Independența Film, urmărește prietenia emoționantă și plină de surprize dintre două femei care se cunosc într-o clinică de psihiatrie.

Imprevizibile și provocatoare, filmele din secțiunea Ce se întâmplă, documentarule? / What’s Up, Doc? pun în discuție dileme actuale. La Libertad del Diablo/ Devil’s Freedom (r. Everardo González), proaspăt proiectat la Berlinală, este o impresionantă explorare a dramelor de dincolo de cifre. Doar în ultimii cinci ani, războiul drogurilor a produs peste 100.000 de morți și dispăruți în Mexic. Purtând măști care să-i protejeze, victime și călăi se destăinuie, cu efecte dintre cele mai consternante. În Austerlitz, selectat la Veneția, regizorul ucrainean Sergei Loznitsa filmează în alb-negru turiștii în vizită la lagărele de concentrare. Selfie-uri, zâmbete și comentarii neadecvate – locurile în care a fost posibil Holocaustul devin obiective turistice golite de rezonanță istorică.

Granița dintre ficțiune și documentar dispare în ultra-stilizatul All These Sleepless Nights (r. Michal Marczak), ce surprinde viețile de noapte agitate ale doi tineri din Varșovia și, prin extensie, deriva existențială a generației Facebook. Proiectat la Karlovy Vary, filmul a câștigat premiul pentru Cel mai bun documentar la Sundance.

Foto: TIFF 2017 – tiff.ro

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.

16
/10
/20

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest va continua să aducă în această toamnă cinefililor multe din filmele și evenimentele așteptate, însă se reorganizează, urmând ca în perioada preconizată, 23 octombrie – 1 noiembrie, sa pună accentul pe evenimente desfășurate online, în aer liber, dar și la drive-in, cu respectarea măsurilor de siguranță sanitară – care vor fi la momentul respectiv.