„Portugalia”, o experiență teatrală de neratat
https://www.ziarulmetropolis.ro/portugalia-o-experienta-teatrala-de-neratat/

Într-o societate bulversată ca a noastră, în care omul are în faţă permanent provocări diverse, „Portugalia” de la Teatrul Metropolis nu poate fi decât o invitaţie de nerefuzat.

Un articol de Dana Ionescu|13 iunie 2022

Nu e pentru prima dată când la Sala „Olga Tudorache” spectatorii îi pot vedea pe unii din cei mai tineri actori, care se pregătesc pentru o carieră într-o profesie pe cât de râvnită, pe atât de încercată. Ilustrând preocuparea constantă pentru afirmarea profesioniștilor în formare, Teatrul Metropolis găzduiește de un an reprezentații ale unui spectacol care, datorită calităților sale, merită văzut de un public cât mai larg. În direcția de scenă a lui Victor Ioan Frunză, absolvenții din 2021 ai masterului de actorie de la UNATC evoluează pe o scenă profesionistă, într-o creație cu sens și de ținută.

Mai întâi, ochiul spectatorului observă verdele și albastrul predominant în spațiul minuțios conceput de cunoscuta scenografă Adriana Grand, culori care îi vor rămâne întipărite în memorie și după ce va părăsi sala. Și, pe măsură ce se spune povestea unor oameni simpli dintr-un sat unguresc uitat de lume, cu dramele și neputințele lor, simbolistica celor două culori sintetizează sensurile acestei montări ce scoate la iveală, cu empatie, omenescul unor personaje ofertante pentru actori. Verdele ierbii și albastrul cerului, al mării și al oceanului la care visează, de exemplu, pescarii din Portugalia, frumoasă metaforă a libertății de neatins, colorează viața fără culoare a unor personaje prinse în cercul necruțător al existenței și al propriilor inerții.

Într-o tragicomedie de două ore, în care spectatorul urmărește povești nefericite, așa cum prind ele contur într-o cârciumă în care clienții își dezvăluie mai ales defectele, limitele și neîmplinirile, de cele mai multe ori învăluite într-un umor înduioșător,  publicul urmărește un bâlci al deșertăciunilor și are multe întrebări la care trebuie să găsească propriul răspuns. Textul atât de reușit al lui Zoltán Egressy îi prezintă pe Fundă, Poreclă, Sfeclă, Clamă, Satana etc., alături de un cârciumar cât se poate de înțelegător și de un preot cât se poate de neconvențional, pentru un sat anchilozat în tradiție, și cât se poate de frământat.

Montarea semnată de Victor Ioan Frunză, care a mai pus în scenă „Portugalia” cu mai multe trupe, se constituie în primul rând într-o invitație la reflecție, făcută într-un moment de mare confuzie, într-o societate în care umanul se redefinește. O reflecție ce nu poate fi decât personală, a fiecăruia, pe marginea unor întrebări puse de situațiile din spectacol. De exemplu: Este fericirea o datorie e fiecăruia dintre noi, chiar dacă ea provoacă nefericirea altuia? Și, apropo, ce este fericirea? Este tradiția un dat implacabil sau/și o viziune de care trebuie să fugi? Este crima un păcat, dacă e comisă în legitimă apărare? Este omul o jucărie la cheremul sorții sau un constructor al propriului destin?

Din cârciuma de la Irgács, unde se întâlnește cu mic, cu mare tot satul, Budapesta pare un vis frumos. Închiși în cercul lor îngust, sufocați de tradiția care le dictează existența, oamenii visează la o viață care e în altă parte. Un cârciumar, un polițist, un preot, chiar și un scriitor care tulbură ordinea nestrămutată a satului, o tânără care își așteaptă cuminte viitorul, fără a îndrăzni să viseze prea mult, și alte câteva personaje se zbat ca într-o colivie. Povestesc și uneori se eliberează, pentru moment, de poveri sufletești. Dominați într-o oarecare măsură de spiritul locului, povestesc și așteaptă soluții salvatoare. Povestesc pentru a supraviețui.

Această înduioșătoare lecție despre omenesc, omenie și umanitate, petrecută într-un loc prin excelență al omenescului, unde la un televizor vechi se aude și se vede adesea chipul Amáliei Rodrigues, celebra cântăreață portugheză de fado, are generozitatea și subtilitatea de a-i lăsa spectatorului libertatea de a descâlci el poveștile, de a descoperi el secretele personajelor, de a configura el sensurile. În slujba unei viziuni regizorale integratoare, atentă la cele mai fine nuanțe, foarte tinerii Alexandru Munteanu,  Ilinca Neacșu/ Ioana Niculae/ Cristina Simion, Sami Al Tawel/ Denis Imbrescu, Visarion Udatu, Alexandru Prica, Adrian Ban, Alexandra Oiște, Tudor Cucu Dumitrescu/ Gabriel Zaharia, Ecaterina Lupu/ Laila Abdel Hafiz dau viață unui univers în care lacrima și hohotul de râs coabitează adesea. Și, țintind sus, ilustrează un tip de teatru destinat publicului larg, dincolo de orice preocupare ideologică a momentului, un teatru destinat acelor spectatori dornici să participe la o întâlnire reală, benefică, în urma căreia rămân destule gânduri și întrebări, împreună cu plăcerea de a descoperi forța artei și a teatrului într-un timp grăbit, în care toată lumea e preocupată de verdicte, nu de explicații.

Foto: Adriana Grand

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.