Poveste despre tatăl meu – un thriller politic emoționant
https://www.ziarulmetropolis.ro/poveste-despre-tatal-meu-un-thriller-politic-emotionant/

CRONICĂ DE TEATRU În regia lui Gelu Colceag, „Poveste despre tatăl meu” răscoleşte secrete îngropate adânc, impresionând prin capacitatea de a reuni, într-o formulă de succes, luciditatea critică şi emoţia nestăvilită.

Un articol de Teodora Gheorghe|11 martie 2014

CRONICĂ DE TEATRU Cunoscutul dramaturg și om politic Radu F. Alexandru reușește să aducă ȋn fața publicului o poveste tulburătoare, cu rădăcini ȋnfipte puternic ȋn istoria zbuciumată a comunismului. Ȋn regia lui Gelu Colceag, „Poveste despre tatăl meu” răscolește secrete ȋngropate adȃnc, impresionȃnd prin capacitatea de a reuni, ȋntr-o formulă de succes, luciditatea critică și emoția nestăvilită.

„Piesa a fost scrisă ȋn 2005. În 2006 a apărut volumul de teatru publicat de editura Universalia. Poate, cȃndva, am să scriu despre toate porțile prin care a trebuit să treacă pȃnă să ajungă la public. Greu de imaginat”, mărturisește autorul, asemănȃnd nașterea scenică a piesei sale cu un drum al Golgotei.

Poate că aceste peripeții subȋnțelese se datorează faptului că ea se inspiră din ȋntȃmplări reale: „Am cunoscut bine cȃteva dintre personajele care vă spun de pe scenă povestea vieții lor.” Nu sunt puține victimele desprinse din tabloul sumbru al nedreptăților unui regim politic focusat pe amputări sufletești, ȋnainte de toate.

Spectacolul ȋncepe. Un decor minimalist (Constantin Ciubotariu), dominat de un alb rece ȋncadrat de nuanța ȋntunericului, creează contextul perfect pentru o dramă familială. Ȋn prim-plan, un joc de șah ȋși așteaptă deznodămȃntul. Piesele par că imortalizează un război ȋn desfășurare, ȋnghețat de timp. Irina (Ioana Anastasia Anton) se adresează publicului, printr-o confesiune din care se desprinde portretul tatălui – un bărbat pe jumătate absent, chinuit de o lume secretă.

Apare și Andrei (Gelu Nițu), tată, martor, victimă, prizonier ȋntr-un proces pe care nu ȋl poate cȃștiga pentru că ȋn rolul judecătorului joacă nedreptatea ȋnsăși. Soția Anca (Crina Mureșan) ȋl ȋmbie de la celălalt capăt al dragostei și sacrificiului, ȋnsă Andrei privește căsnicia prin ochii ȋmpăienjeniți ai rănii veșnic deschise.

Ȋn urmă cu șaisprezece ani, Lucia, femeia care i-a fost soție, a dispărut fără urmă. A trebuit să identifice un cadavru desfigurat. Dacă ar fi făcut-o, probabil că insațiabilul coșmar s-ar fi evaporat ca prin farmec. Dar n-a făcut-o și poarta iadului a rămas nezăvorȃtă. Prin ea s-a strecurat una din fantomele trecutului – chiar Lucia, femeia misterioasă ale cărei trăsături incerte ni se relevă ȋn background. E de-ajuns ca Andrei să caute din nou adevărul ȋn labirintul de minciuni urzite de colonelul (ajuns general) Bujor (Dan Bădărău) și ministrul George Tănase (Mircea N. Crețu).

poveste despre tatal meu

Gelu Nițu convinge prin naturalețea interpretării, ȋmbinȃnd disperarea și perseverența. Personajul lui tragic vorbește ȋn numele unei ȋntregi ere de tertipuri politice și speranțe condamnate. Este ȋntruchiparea curajului osȃndit la descompunere de brațul dezumanizării. Andrei nu mai poate iubi. Anca și Irina nu fac decȃt să-i mȃngȃie golul sufletesc, fără ȋnsă a-l umple vreodată. Tentativele modeste de tandrețe sunt dăruite soției mai degrabă dintr-un simț al datoriei.

Excepțional Dan Bădărău ȋn rolul polițistului corupt, reprezentant al mușamalizărilor coordonate de Securitate. Ȋn vocea mieroasă, ca o otravă ce se scurge dintr-un pahar de toast, se citește siguranța celui care manipulează. Știe că zarurile au fost aruncate și cifrele morții ȋnsumate. A i te opune ȋnseamnă a crede ȋn utopia răsturnării unui ȋntreg regim putred ce-și ȋntinde tentaculele pȃnă ȋn prezent. Cu o ținută șerpuitoare, Bujor ȋl trimite mereu pe Andrei ȋn temnița ȋndoielii, injectȃndu-i cu abilitate serul vinovăției.

)

Ingeniozitatea regizorală a lui Gelu Colceag ȋngăduie trecutului să se ȋntrepătrundă subtil cu actualitatea, ȋntreținȃnd o atmosferă plină de suspans. Cȃnd protagoniștii ȋși istorisesc povestea, pe fundalul obscur sunt proiectate amintiri, ȋntr-un excelent joc de umbre și lumini: silueta lui Bujor, așezat cu spatele la o masă – o scenă ce evocă ȋnceputul călătoriei ȋn tenebrele unei dispariții neelucidate; un telefon care sună la nesfȃrșit.

Poveste despre tatăl meu este un spectacol care aşteaptă să fie descoperit, pe firul unei aventuri psihologice de proporții. Piesa a avut premiera oficială pe 4 martie, la Teatrul Odeon.

Foto: Teatrul Odeon

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!