Povestea de dragoste pe care Nietzsche n-a trăit-o
https://www.ziarulmetropolis.ro/povestea-de-dragoste-pe-care-nietzsche-n-a-trait-o/

Cu aproape zece ani înainte să moară, când se afla deja de ceva vreme sub observaţie psihiatrică, Friedrich Nietzsche începea să alunece pe deplin în propria poveste şi să se identifice cu zeul Dionysos, semnându-şi scrisorile cu numele lui.

Un articol de Monica Andronescu|29 august 2018

Dionysos, a cărui magie îl fermecase de mult, încă din vremea când scria „Naşterea tragediei”… „Fii înţeleaptă, Ariadna!… Ai urechi mici, ai urechile mele: vâră-ţi înăuntru un cuvânt înţelept! Nu trebuie mai întâi să urăşti, dacă urmează să iubeşti? Eu sunt labirintul tău…!” îi scria Cosimei Wagner din cămăruţa lui de sifilitic, care-şi trăia agonia şi iubirile într-un amestec ciudat de apolinic şi dionisiac, în care dionisiacul îl trăgea din ce în ce mai mult înspre tenebre, înspre labirint…

Au trecut de-atunci peste o sută de ani, iar fascinaţia lui Nietzsche n-a pălit. Povestea vieţii lui, a filosofului care nu doar că a schimbat istoria filosofiei, ci a şi deschis direcţii care şi-au pus amprenta temeinic asupra întregii gândiri a secolului 20, în care el n-a mai apucat să trăiască, este un mic roman, din care nu lipsesc personajele fantastice. Născut în toamna lui 1844, într-o zi de octombrie, în familia unui pastor care avea să moară când Friedrich avea doar câţiva ani, boala şi suferinţa tatălui marcându-i pentru totdeauna existenţa, Nietzsche şi-a legat destinul de lumea teatrului într-un mod mai puternic, poate, decât şi l-au legat destui mari dramaturgi. A scris el însuşi piese de teatru, mai puţin cunoscute, intrate în uitare. Fascinat de lumea antică şi de teatrul ei, a creat însă una dintre cele mai seducătoare teorii despre tragedia antică, pe care a considerat-o arta perfectă: acel punct fericit în care se întâlnesc cerul şi pământul, acel „loc” unde Apollo şi Dionysos „îşi dau mâna”.

De aceea, delirul ultimei părţi a vieţii sale, re-întâlnirea cu Dionysos, într-un alt plan, nu este o întâmplare şi înseamnă, deşi sfârşitul unei existenţe, în fapt, începutul alteia. Iar posibila poveste de dragoste care se ascunde în spatele acestor scrisori ale unui om cu mintea tulburată are implicaţii de care spiritul cititorului de astăzi se lasă sedus cu plăcere. După diverse peregrinări, după încercări care mai de care mai exaltate – căci Nietzsche şi-a trăit şi iubirile, şi ura la cote ameţitoare –, după momentele de admiraţie pătimaşă pentru Wagner, după amoruri ratate cu Lou Salomé, care i-a refuzat cererea în căsătorie, sau cu Paul Rée, care se pare că ar fi exercitat asupra lui o putere pe care i-o dădea o relaţie ce nu se baza doar pe amiciţie, Nietzsche dă la iveală o pasiune cu mult mai puternică în aşa-numitele „scrisori ale nebuniei” din ultimii ani. Analizată în cartea lui Joachim Köhler, relaţia dintre Cosima Wagner şi Friedrich Nietzsche, care n-a existat niciodată decât în visul-delir al lui Nietzsche-Dionysos, care o identifica pe Cosima cu Ariadna, lasă să se întrevadă o întreagă plasă de relaţii ţesută încet de creierul tânărului care intrase timid, cu ani în urmă, în universul lui Wagner şi al soţiei lui.

Cosima Wagner

Fără să-l fi luat niciodată în seamă mai mult decât ca pe novicele fascinat de soţul ei, legătura dintre Friedrich şi Cosima s-a ivit şi s-a consolidat tocmai pe baza adoraţiei nelimitate pe care amândoi o simţeau atunci pentru Richard Wagner. Cosima îşi iubea soţul – povestea lor de dragoste lăsând în urmă două căsnicii destrămate, căci şi ea, şi Richard erau căsătoriţi la momentul când au început să se iubească – şi, mai mult, iubirea ei se transforma încet şi sigur într-un cult. Fiica lui Liszt, Cosima, fără să fi fost o mare frumuseţe, avea o extraordinară putere asupra bărbaţilor din jur, iar în timpul căsniciei cu Wagner, deşi cu 24 de ani mai tânără decât el, reuşea să-l facă să i se supună adesea ca un copil. Aceeaşi putere stranie a avut-o şi asupra lui Nietzsche, care, însă, după episodul despărţirii de Wagner, pe care l-a contestat cu aceeaşi forţă cu care l-a adulat, s-a transformat într-o obsesie. Obsesie ce l-a transformat în dramaturg…

Acelaşi mit al lui Dionysos şi al Ariadnei, care i-a bântuit gândurile ani întregi, până la moarte, începea atunci să capete contur artistic, într-o piesă numită „Empedocle”, împovărată de teorie, ale cărei personaje erau întruchipări mitologice ale „personajelor” de care preferase să se despartă – Cosima şi Richard Wagner. Piesa era o expunere demonstrativă a relaţiilor dintre cei doi, al căror martor fusese, şi prin ea Nietzsche încerca, pe de o parte, să îşi expună teoriile împotriva lui Wagner şi a dramelor lui de mare succes, iar, pe de altă parte, să exorcizeze prin scris o întâmplare care-i lăsase traume adânci.

Povestea din „Empedocle” se baza pe povestea reală a vieţii Cosimei Wagner, care-şi trădase primul soţ, marele dirijor Hans von Bülow, provocându-i „apusul” atunci când l-a părăsit pentru Wagner. Desigur, în spatele întâmplării se ghicesc ghimpii geloziei bărbatului care nu fusese luat în seamă, a bărbatului care rămăsese întotdeauna, în ochii Cosimei, în umbra marelui Wagner, căruia el trebuia doar să-i şlefuiască imaginea şi să-i netezească drumul. Personajele piesei erau Empedocle, frumoasa Corinna şi Pausanias, iar felul cum Nietzsche construieşte relaţiile dintre ei porneşte de la ideea că femeia este, în fond, „o sursă a răului”. Răzbunare – inconştientă sau nu pe Cosima – sau expresia sinceră a viziunii lui Nietzsche asupra femeii, piesa „Empedocle” îşi propune să ridiculizeze amorul, proclamând o atitudine dispreţuitoare la adresa „cultului ridicol al femeii” şi considerând că celălalt sex este obiect de admiraţie doar atâta vreme cât presupune o rivalitate. Femeia devine atrăgătoare pentru bărbat nu prin sine însăşi, ci numai atunci când e admirată de un alt bărbat, singura ei menire, proclamată cu sete, fiind aceea de a naşte, motiv pentru care „i se cuvine cea mai bună menire a omului, să trăiască precum o plantă…”

Într-un astfel de text, Nietzsche şi-a încercat talentul de dramaturg, mai puţin cunoscut, de altfel, punând „în scenă” propria poveste care avea să-l urmărească până la sfârşit. Cosima nu i-a răspuns niciodată la scrisorile pătimaşe din ultima perioadă a vieţii, păstrând întotdeauna aceeaşi atitudine rece şi aproape dispreţuitoare. Figura ei, însă, dincolo de celelalte amoruri sau relaţii care l-au chinuit, dincolo de relaţiile întâmplătoare din bordeluri, unde ar fi contactat şi sifilisul care l-a ucis, i-a dominat, se pare, viaţa, mai mult sau mai puţin conştient. Dacă o admira, conform propriei teorii, expuse în „Empedocle”, pentru că o admira Wagner sau din pricini iraţionale este greu de spus. Cert e că în ultimii ani, atunci când s-a cufundat în sine, în „labirintul” din el, o dorea cu sine şi pe Ariadna lui, iar însemnarea proprie din fişa de la sanatoriu rămâne pe cât de celebră, pe atât de misterioasă: „Soţia mea, Cosima Wagner, m-a adus aici”…

Fără să-l fi luat niciodată în seamă mai mult decât ca pe novicele fascinat de soţul ei, legătura dintre Friedrich şi Cosima s-a ivit şi s-a consolidat tocmai pe baza adoraţiei nelimitate pe care amândoi o simţeau atunci pentru Richard Wagner.



02
/10
/15

La aproape cincisprezece ani de la succesul romanului Simion Liftnicul, Petru Cimpoeşu, unul dintre prozatorii de primă linie ai ultimilor ani, ne face cunoştinţă cu Celălalt Simion, într-o poveste plină de surprize şi umor. Romanul a apărut în colecţia „Fiction Ltd.” a Editurii Polirom şi este disponibil din această săptămînă în librăriile din ţară şi pe www.polirom.ro.

01
/10
/15

ION STRATAN (1955-2005), unul dintre cei mai importanţi poeţi „optzecişti“, ar fi împlinit astăzi 60 de ani. Prieten cu Nichita Stănescu şi considerat drept cel mai important continuator al acestuia, Stratan a fost , de asemenea, “cel mai distins poet al Cenaclului de Luni la o vreme când ceilalți optzecisti încă își pregăteau ucenicia”.

29
/09
/15

Institutul Cultural Român de la Viena celebrează împreună cu Centrul Ceh Viena şi alături de alţi 18 membri ai clusterului EUNIC Austria, ce-a de-a 14-a ediţie a unui eveniment tradiţional pentru calendarul cultural austriac: Ziua Internaţională a Cafelei.

25
/09
/15

Semnele norocului pot apărea când te aștepți mai puțin. Vă spun din experiența recentă. În timp ce mă îndreptam cu pași șovăitori spre un spectacol cu accente de thriller socio-economic, cunoscut sub numele de „ședință cu părinții”, semnele norocului s-au arătat de trei ori în mai puțin de 500 de metri, o vrabie și doi guguștiuci eliberându-și intestinele fix în capul meu.

21
/09
/15

În una dintre vânătorile mele prin anticariatele orașului am achiziționat o carte pe care o aveam în vizor de mai mult timp: Raport către El Greco. Bucuria viitoarei lecturi mi-a fost umbrită imediat după ce am deschis cartea.

20
/09
/15

Miercuri, 23 septembrie 2015, ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (Bld, Regina Elisabeta nr.38), Editura Humanitas iubitorii de literatură sunt invitaţi la lansarea volumului ”Să nu plângi” de Lydie Salvayre, roman câştigător al Premiului Goncourt în 2014, una dintre cele mai aşteptate cărţi ale acestei toamne la Humanitas Fiction.

18
/09
/15

Și în această toamnă, Timișoara deschide porțile literaturii la cea de a IV-a ediție a festivalului internațional de literatură. Evenimentul, plănuit să aibă loc în perioada 21-23 octombrie în Sala Barocă a Muzeului de Artă din Timișoara, va prilejui iubitorilor de literatură întâlnirea cu nume importante ale literaturii europene de astăzi.

18
/09
/15

Scriitorul Cristian Teodorescu a particpat, zilele acestea, la un turneu de lansări organizat cu prilejul recentei apariţii în limba polonă a romanului Medgidia, oraşul de apoi (Cartea Românească, 2009; Polirom, 2012), publicat la editurile Amaltea/ATUT, în traducerea Radosławei Janowska-Lascar.

17
/09
/15

Am avut privilegiul să citesc noul volum al lui Florin Piersic jr, “opere cumplite (volumul 2)”, în manuscris. Cartea, publicată la editura Humanitas, este de ieri în librării. Las mai jos o cronică onestă, deși sentimentală.

15
/09
/15

Asociația Curtea Veche organizează NARATIV - festivalul de lectură pentru copii, proiect cultural finanțat de ARCUB în cadrul programului cultural “Ești București”. Evenimentul va avea loc la Librăria Cărturești Verona în perioada 21-27 septembrie și va cuprinde o serie de activități gratuite susținute de pedagogi non-formali, artiști, specialiști în educație și psihologia copilului.

14
/09
/15

Pe vremea lui Ludovic al XIII-lea, Versailles era doar un modest pavilion de vînătoare. Ludovic al XIV-lea îl transformă într-un centru al puterii, dar şi într-un loc al plăcerii, dorinţei şi desfrîului. Grădinile noului castel, parcurile cu fîntîni, apartamentele legate între ele, totul părea menit să adăpostească aventurile Regelui Soare cu nenumăratele-i amante.

14
/09
/15

INTERVIU Oana Boca Stănescu a fost unul dintre cei 11 manageri culturali (singura din Europa) selectați să participe la ediția din acest an a Festivalului de la Edinburgh, în cadrul „Momentum”, Programul Delegaților Internaționali din cadrul Festivalurilor din Edinburgh.

14
/09
/15

Marţi, 15 septembrie, ora 19.00, iubitorii de literatură sunt invitaţi la Librăria Humanitas de la Cişmigiu pentru o întâlnire cu Irina Margareta Nistor, Ioana Bâldea Constantinescu, Iuliana Alexa şi Laura Câlţea despre romanul Ora de aur al scriitoarei americane Ann Leary. O carte devenită bestseller New York Times la scurt timp după apariţie, nominalizată la IMPAC Dublin Literary Award şi aflată în curs de ecranizare cu Meryl Streep şi Robert De Niro în rolurile principale. Dezbaterea va fi moderată de Denisa Comănescu, director general Editura Humanitas Fiction.

12
/09
/15

Au mai rămas doar două zile până la deschiderea noului an școlar. Târgul GAUDEAMUS Carte Școlară, ajuns în acest an la ediția cu numărul 13, se va desfășura în perioada 16 – 27 septembrie și va fi găzduit în premieră de Parcul Cișmigiu – intrarea din Bulevardul Regina Elisabeta, în vecinătatea Colegiului Național Gheorghe Lazăr.