„Povestea soldatului“ – când muzica bate teatrul
https://www.ziarulmetropolis.ro/povestea-soldatului-cand-muzica-bate-teatrul/

CRONICĂ DE TEATRU Săptămâna trecută, stagiunea Teatrului Odeon s-a încheiat cu „Povestea soldatului”, un spectacol care a avut în prim plan muzica lui Igor Stravinski. Pe scenă au fost actriţa Dorina Lazăr, dirijorul Tiberiu Soare şi orchestra de cameră Silvestri Ensemble.

Un articol de Adina Scorţescu|21 iulie 2013

CRONICĂ DE TEATRU Săptămâna trecută, stagiunea Teatrului Odeon s-a încheiat cu „Povestea soldatului”, un spectacol care a avut în prim plan muzica lui Igor Stravinski. Pe scenă au fost actrița Dorina Lazăr, dirijorul Tiberiu Soare și orchestra de cameră Silvestri Ensemble.

La origine, „Povestea soldatului” a fost un spectacol citit (de câțiva actori), dansat (de cel puțin un dansator) și cântat (de un septet), interpretat pentru prima oară în Elveția, la Lausanne, în 1918. Compozitorul Igor Stravinski și libretistul C. F. Ramuz s-au inspirat dintr-un basm rusesc despre un soldat care se întâlnește cu diavolul: în schimbul viorii sale, diavolul îi oferă o carte care îi poate aduce bogății nemărginite. Trocul se realizează și încep peripețiile bărbatului, care – la final – își pierde și averea, și femeia iubită.

În versiunea de la Teatrul Odeon, povestea care este preluată de obicei de trei actori (în rolurile soldatului, diavolului și naratorului) a fost citită doar de Dorina Lazăr. Să captezi publicul stând pe scaun, cu textul în față, e probabil cel mai dificil lucru pe care poți să i-l ceri unui actor. În ciuda textului pe alocuri savuros (în traducerea lui Șerban Foarță), a ritmului verbal (susținut de orchestră), a emisiei vocale (fără cusur), lectura Dorinei Lazăr n-a stârnit interesul decât în măsura în care a ilustrat muzica lui Stravinski.

Ce-i drept, poate tocmai asta a fost ideea compozitorului – de a da textului viață numai prin intermediul muzicii.

Însă muzica intepretată de Silvestri Ensemble, sub bagheta lui Tiberiu Soare, a fost atât de expresivă, încât părea să sugereze uimirea soldatului și râsul zeflemitor al diavolului, fără să aibă nevoie de ajutorul textului.

Cu alte cuvinte: orchestra putea să țină spectacolul și singură, pe când actrița nu. Ceea ce n-ar fi fost o problemă, dacă așteptarea creată spectatorilor nu s-ar fi învârtit în primul rând în jurul noțiunii de teatru vorbit, de cuvânt.

În concluzie, finalul de stagiune de la Odeon a fost un spectacol muzical, mai degrabă decât unul teatral.  Ceea ce nu-l face mai puțin „eveniment”, căci – prin comparație – celelalte teatre și-au încheiat stagiunea destul de silențios.

INFO

Povestea soldatului

Narator: Dorina Lazăr

Dirijor: Tiberiu Soare

Silvestri Ensemble:
Monica Bălășoiu – vioară
Daniel Dumitrana – contrabas
Andrei Theodoru – clarinet
Ionuț Mardare – fagot
Dumitru Cernei – trompetă
Alexandru Moraru – trombon
Sorin Rotaru – percuție

Rating: ●●○○○

 

Foto: Mihaela Lungu

22
/04
/21

În martie 2020, CORUL ACADEMIC RADIO, unul dintre cele mai prestigioase ansambluri de acest gen din România, urma să prezinte un concert aniversar extraordinar: 80 de ani de activitate artistică. Din motive pandemice, evenimentul a fost anulat. Vineri, pe 23 aprilie (de la 19.00), după peste un an de pauză concertistică, ansamblul Radio România revine pe scenă!

22
/04
/21

Opera Națională București propune publicului la sfârșit de săptămână un program cu două spectacole, „Gala Extraordinară de Balet” și „Bărbierul din Sevilla” de Gioachino Rossini - operă în concert, ce vor fi transmise online în serile de sâmbătă și duminică. Eleganța coregrafiilor clasice și farmecul aparte al partiturii celebrului bărbier Figaro sunt propunerile noastre pentru două seri de poveste.

21
/04
/21

Vineri, 23 aprilie 2021, de la ora 19.00, Filarmonica „George Enescu” va transmite, pe canalele online, înregistrarea unui concert condus de Horia Andreescu în luna februarie 2020, cu un program integral Ludwig van Beethoven. Marea pianistă Elisabeth Leonskaja a fost solista invitată să interpreteze, în seria „Beethoven 250“, Concertul nr. 2, în si bemol major, pentru pian şi orchestră, op. 19 al marelui compozitor german.

19
/04
/21

Care este sensul existenței tale sau care este ikigai-ul tău? Trei artiști îndrăgiți provoacă publicul la o importantă temă de gândire prin concertul-concept „Ikigai. Lebensgrund”, avându-i ca protagoniști pe violonista Rafaela Fernandez Samodaiev, violoncelistul Makcim Fernandez Samodaiev și pianista Monica Florescu, care vor interpreta lucrări de Franz Schubert. Concertul înregistrat în Sala Oglinzilor a Forumului German Sibiu va fi difuzat duminică, 25 aprilie, de la ora 17:00, pe pagina de Facebook „Florescu-Fernandez & Friends”.

19
/04
/21

După „Iubita mea doarme” și ”Fata cu ochii verzi”, Toulouse Lautrec continuă să lucreze la material nou și revin acum cu o nouă piesă – „Revin in 5 minute”! Pentru acest cântec actorul Victor Rebengiuc a tras vocea de pe intro, iar pentru filmul de fundal trupa a folosit "found footage" cu fete din anii 60 care dansează la bustul gol - inspiraţia şi nebunia tinereţii actualilor noştri bunici.

16
/04
/21

SoNoRo Interferenţe, programul educativ al Festivalului Internațional de Muzică de Cameră SoNoRo, ajunge în 2021 la 15 ani de existență. Anul acesta vor fi acordate în premieră burse pentru cursuri de canto, muzica de cameră cu voce fiind una dintre perlele repetoriului muzical clasic. Astfel, elevii și studenții la canto vor avea șansa de a participa la acest program, alături de colegii care studiază un instrument.

16
/04
/21

Anul 2021 stă sub semnul intersectării destinelor unora dintre cei mai importanți compozitori din istoria muzicii. Aniversările și comemorările din acest an realizează o panoplie componistică extraordinară, întinsă pe mai bine de două secole, din baroc până în zilele noastre. Astfel, comemorarea celor 280 de ani de la moartea lui Antonio Vivaldi la Viena, devine punctul de referință al turneului internațional online JAZZT Vivaldi., orașul nașterii lui Vivaldi – Veneția și cel al dispariției sale – Viena, fiind incluse în această incursiune în evoluția creației sale.