Pozitia copilului – filmul cu „un scenariu strălucit“
https://www.ziarulmetropolis.ro/pozitia-copilului-filmul-cu-un-scenariu-stralucit/

Lungmetrajul Poziţia copilului, regizat de Călin Peter Netzer, propunerea României la premiile Oscar din 2014, are ,,un scenariu strălucit”, iar actriţa Luminiţa Gheorghiu realizează ,,o interpretare de legendă”, scrie publicaţia Indie Wire.

Un articol de Andrada Văsii|21 noiembrie 2013

Lungmetrajul Pozitia copilului, regizat de Călin Peter Netzer, propunerea României la premiile Oscar din 2014, are „un scenariu strălucit“, iar actriţa Luminiţa Gheorghiu realizează „o interpretare de legendă”, scrie publicaţia Indie Wire.

De la „Psycho” (1960), regizat de Alfred Hitchcock, la „The Deep End” (2001), de Scott McGehee şi David Siegel, cinemaul iubeşte relaţiile complicate dintre mamă şi fiu, scrie criticul de la Indie Wire, adăugând că, rareori, însă, această temă a fost tratată cu atâta măiestrie ca în povestea lui Călin Peter Netzer, propunerea României la Oscar 2014, la categoria „cel mai bun film străin”.

Luminiţa Gheorghiu o interpretează pe Cornelia, o femeie bogată, afectată de trecerea timpului, o devoratoare care manipulează întreaga familie, scrie criticul. Mai ales pe fiul ei, Barbu (Bogdan Dumitrache), care, după un accident de maşină, este pe cale să fie pus sub urmărire penală pentru uciderea unui copil.

Prin frământările mâinilor şi calculele ei reci, Gheorghiu realizează o interpretare de legendă, care ar fi şi mai mult apreciată dacă anul acesta nu ar fi deja „aglomerat” cu alte interpretări legendare.

După ce a lucrat cu regizori precum Cristian Mungiu („4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”, „După dealuri”) şi Cristi Puiu („Aurora”, „Moartea domnului Lăzărescu”), dar şi cu Michael Haneke („Vreme de restrişte/ Le temps du loup”), Luminiţa Gheorghiu „alunecă” din nou „în lumea unui autor de gheaţă, ca un profesionist”.

Dragoste de mamă în Pozitia copilului

Câştigător al Ursului de Aur la Berlin, la începutul anului, filmul Pozitia copilului „are un scenariu scris strălucit, care explorează franc afecţiunea grotescă a unei mame faţă de fiul ei”.

Citiți și: Beta Cinema se va ocupa de distribuţia la nivel internaţional a filmului românesc „Poziţia copilului”

În timp ce filmul prezintă lucruri ce nu ar trebui aduse în discuţie, acestea sunt articulate cu o urgenţă brutală, izbitoare. De ce este legătura maternă atât de „cinematografică”? Răspunsul nu este clar, dar această chestiune atinge un apogeu rece în filmul „Poziţia copilului”, mai scrie criticul Indie Wire.

Pozitia copilului

Luminița Gheorghiu, în filmul Pozitia copilului

Lungmetrajul regizat de Călin Peter Netzer a mai câştigat premiul pentru cea mai bună peliculă la Festivalul Internaţional al Filmului Francofon de la Namur (27 septembrie – 4 octombrie), în timp ce Luminiţa Gheorghiu a primit trofeul pentru cea mai bună actriţă pentru rolul din acest film.

Poziţia copilului, cu Luminiţa Gheorghiu, Bogdan Dumitrache, Florin Zamfirescu, Ilinca Goia şi Nataşa Raab, este cel de-al treilea film al lui Călin Peter Netzer după multipremiatele „Maria” (2003) şi „Medalia de onoare” (2010).

Va ajunge pe lista celor cinci filme străine nominalizate pentru Oscar? România a propus filme pentru Oscar încă din 1996 şi încă nu a primit vreo nominalizare, deşi filmul lui Mungiu, „După dealuri”, a ajuns pe lista scurtă de propuneri pentru anul acesta, aminteşte criticul The Wire, care adaugă: „Este timpul ca Academia (Academia de film americană, n.r.) să-şi întoarcă faţa spre acest potop uimitor de filme care vin din România”, notează Mediafax.

Cea de-a 86-a ediţie a galei Oscar va avea loc pe 2 martie 2014, la Dolby Theatre din Hollywood, Los Angeles (California). Nominalizările la premiile Oscar vor fi anunţate pe 16 ianuarie.

Foto credit: Cinemagia, foto din filmul Pozitia copilului

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.