Pozitia copilului spală imaginea României în Franţa. Filmul are premiera în 15 ianuarie
https://www.ziarulmetropolis.ro/pozitia-copilului-spala-imaginea-romaniei-in-franta-filmul-are-premiera-in-15-ianuarie/

Filmul “Pozitia copilului”, regizat de Călin Peter Netzer, va avea premiera în cinematografele din Franţa pe 15 ianuarie, oferind astfel presei franceze ocazia de a elogia încă o dată “noul val” din cinematografia română, pe care îl consideră “lipsit de concesii”.

Un articol de Liliana Matei|12 ianuarie 2014

Filmul “Pozitia copilului“, regizat de Călin Peter Netzer, va avea premiera în cinematografele din Franţa pe 15 ianuarie, oferind astfel presei franceze ocazia de a elogia încă o dată “noul val” din cinematografia română, pe care îl consideră “lipsit de concesii”.

Lungmetrajul recompensat cu trofeul Ursul de Aur la Festivalul de la Berlin din 2013, prezintă un tablou al României postcomuniste, realizat fără menajamente, prin intermediul unei relaţii mamă-fiu.

Filmul, care va fi lansat în Franţa pe 15 ianuarie şi în Belgia pe 5 februarie, reprezintă în opinia criticilor francezi o bună ocazie de a cunoaşte şi mai bine “noul val” din cinematografia română, tot mai apreciat în străinătate, dar ai cărui regizori “suferă” în ţara lor, din cauza unei lipse severe de fonduri şi a unei veritabile penurii de cinematografe, notează Mediafax.

“Poziţia copilului” este o dramă care se sprijină mai întâi pe o relaţie patologică mamă-fiu, reliefată pe marele ecran de actriţa din rolul principal feminin, Luminiţa Gheorghiu.

Filmul alcătuieşte, prin intermediul acestei relaţii, portretul lipsit de concesii al unei Românii post-comuniste viciate de corupţia ce domneşte în instituţiile statului, mai ales în poliţie şi în justiţie.

Cornelia, interpretată de Luminiţa Gheorghiu, o mamă sexagenară ultraposesivă din înalta societate românească, “îşi sufocă” fiul adult, Barbu, interpretat de Bogdan Dumitrache, un bărbat imatur şi aflat complet sub influenţa mamei sale.

Barbu ucide accidental un adolescent dintr-o familie modestă în timp ce îşi conducea automobilul cu viteză. Cornelia va încerca absolut totul pentru ca Barbu să nu ajungă la închisoare, folosindu-se de relaţiile sale şi de banii ei.

Pozitia Copilului

Florin Zamfirescu şi Luminiţa Gheorghiu, soţ şi soţie în filmul „Pozitia copilului“

Acest film “minimalist” a fost turnat în mare parte în apartamente private. “Folosirea recurentă a camerei de filmat pe umăr epuizează privirea spectatorului, uneori până la nivelul ameţelii, o impresie întărită de indecenţa şi impunitatea care domnesc pe tot parcursul filmului”, afirmă autorii acestui articol apărut pe fluxul agenţiei de presă AFP.

Personajul intruziv al Corneliei, căreia nu-i scapă niciun detaliu din viaţa fiului ei, este inspirat din propria relaţie dificilă cu mama lui, a explicat regizorul Călin Peter Netzer în conferinţa de presă de la Berlin, după câştigarea Ursului de Aur.

Citiţi şi: Beta Cinema se va ocupa de distribuţia la nivel internaţional a filmului românesc “Poziţia copilului”

“Este povestea unei categorii sociale superioare mediei, în care acest gen de probleme sunt întâlnite mai des. În fostele ţări din Europa de Est marcate de cultura latină, părinţii sunt destul de posesivi”, a spus regizorul român.

În afară de locurile de filmare foarte restrânse, camera nu îi părăseşte aproape niciodată pe cei doi actori principali, întărind astfel aspectul sufocant al relaţiei lor.

Primind Ursul de Aur la Berlin, Ada Solomon, producătoarea filmului “Poziţia copilului”, a acuzat autorităţile române care “atacă cultura şi nu au înţeles că cinema-ul, cu vitalitatea sa actuală, este cel mai bun ambasador al ţării”.

Ada Solomon a spus că acel Urs de Aur îi va face mai puternici şi mai hotărâţi pe profesioniştii din cinematografia română, atacând “cenzura politică” şi denunţând totodată “cenzura comercială” care penalizează filmele de autor, împiedicându-le să ajungă la publicul larg.

Avantul cunoscut de cinema-ul românesc s-a tradus în ultimii ani prin succesele obţinute de mai mulţi regizori – Cristi Puiu, Cătălin Mitulescu, Corneliu Porumboiu şi Cristian Nemescu -, în special la Cannes, o recunoaştere internaţională confirmată în 2007 cu trofeul Palme d’Or atribuit regizorului Cristian Mungiu pentru filmul “4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”.

În 2012, cel mai recent opus semnat de Cristian Mungiu, “După dealuri”, a câştigat la Cannes premiul pentru cel mai bun scenariu şi premiile pentru interpretare feminină.

Alţi cineaşti români au câştigat premii la alte festivaluri importante precum Locarno (Marian Crişan cu “Morgen” şi Adrian Sitaru cu “Valuri” şi “Din dragoste cu cele mai bune intenţii”) şi la Berlin (Florin Şerban, în 2010, cu “Eu când vreau să fluier, fluier”, recompensat cu Ursul de argint).

Foto din Pozitia copilului – Parada Film

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.