Premiera BEGINNERS la TNB: O montare bună pe un text slab
https://www.ziarulmetropolis.ro/premiera-beginners-la-tnb-un-spectacol-de-evitat/

Premiera ”Beginners” de la Teatrul Naţional din Bucureşti (autor Tim Crouch, regia Bobi Pricop) de ieri, 4 Martie 2020, este un exemplu de provincialism cultural şi de bani aruncaţi pe fereastră pentru a monta un text foarte slab, doar pentru că a fost scris de un dramaturg englez contemporan lăudat în The Guardian.

Un articol de Alexandra Ares|5 martie 2020

Beginners este prezentat ca un spectacol despre adulți și despre copii, dar nu este nici pentru adulți și nici pentru copii. Prima parte prezintă niște discuții plicticoase ale unor tineri veniți să își petreacă vacanța într-o cabană de munte în care își petrec vacanțele de mici. Autorul prezintă toate nimicurile și ticurile verbale ale unui grup de cinci tineri obișnuiți care ard vremea împreună— în interior, pentru că plouă afară—fiecare cu problemele și idiosincraziile lui, fără a schița nici o poveste și fără să reușească să ducă textul nicăieri ca idee sau ca metaforă. În poza pentru acest articol, ce ar putea părea palpitantă, pistolul are gloanțe oarbe, e de jucărie, și nu are nici o consecință dramatică. În partea a doua, asistăm la un spectacol gen Teatrul Ion Creangă al unor copii ce întrupează copilăria adulților din prima parte a spectacolului. Este total improbabil că un copil de șase sau șapte ani să reziste la plictiseala cumplită și pentru adulți din prima parte, pentru a se bucura de spectacolul destinat copiilor, din ultimele 20 de minute.

Teatrul Național care nu are niciodată bani pentru o montare de acest gen pe un text romanesc nou, și care nici nu a avut fonduri să plătească regia lui Mircea Rusu la spectacolul ”Matilda și Groparii” de Stela Giurgeanu, pe piesa câștigătoarea a premiului UNITER, iată că găsește resurse miraculoase când e vorba de a introduce publicului românesc piese slabe din dramaturgia contemporană internațională dacă autorul are pedigree. Este o deferență ce ține de un anume complex al provincialului cultural.

Tim Crouch este un dramaturg englez născut în 1964 care aparține unei generații de creatori de teatru experimental, și care a primit câteva premii importante în Marea Britanie. Beginners este un exemplu de experiment formal, eșuat, pentru o generație fără repere culturale care dorește să șocheze cu orice preț. The Guardian o numește o comedie emoționantă, dar confundă intenția dramaturgică cu rezultatul așa cum se întâmplă des în arta contemporană.

Montarea lui Bobi Pricop suplinește lipsa de conținut a piesei cu elemente vizuale de mare calitate. Regizorul trebuie salutat pentru o montare foarte bună, pe un text slab și incoerent, pe care nu înțelegem de ce l-a ales după ce părăsim sala de spectacol. Un decor frapant semnat de Nikola Tomoranov, cu o perdea de ploaie și un fundal pe care se proiectează diverse desene cu iz contemporan. Efecte superbe de fum și de bule de săpun. Momente muzicale care încălzesc atmosfera. Cei cinci actori— Ada Galeș (Joy), Raluca Aprodu (Lucy), Istvan Teglas (Bart),

Alexandru Potocean (Nigel), și Ciprian Necula (Sandy)—se achită perfect de roluri și dau reprezentații excelente personajelor lor. Copiii – Chloe Bașu/Eva Ilinca Crudu, Maria Luana Colica/Erica Mihaela Tanasov, Rareș Gheorghe/Victor Vasilescu, și Radu Anghelina/Ștefan Popa—sunt siguri și convingători pe scena intimidantă a sălii Atelier și dovedesc că au un viitor în această meserie, dacă vor opta pentru ea.

Beginners are cel mult o valoare antropologică, să prezinte publicului românesc ce aiureli se mai promovează azi de către presa din Marea Britanie, pentru amatorii de experimente. La New York un asemenea spectacol s-ar fi jucat în off-Broadway sau off-off Broadway nu pe o scenă de calibrul TNB, şi ar fi murit după câteva reprezentații în care producătorii particulari şi-ar fi pierdut investiția, indiferent câte cronici elogioase ar fi apărut în anumite ziare.

Foto: Andrei Gîndac



27
/11
/20

Galeria Estopia București deschide astăzi expoziția „Not Natural”, de Andrada Feșnic. La aproape doi ani de la prima expoziție solo a artistei la Estopia – care a coincis atunci chiar cu deschiderea galeriei – Andrada Feșnic revine la București cu o nouă serie de lucrări realizate integral pe durata ultimului an.

27
/11
/20

Libertatea, egalitatea și democrația sunt printre cele mai puternice valori ale lumii contemporane. Însă lucrurile nu au stat întotdeauna așa și, din păcate, istoria ne demonstrează că, timp de sute de ani, omenirea a reprimat potențialul intelectual a jumătate din populație prin constrângerea femeilor.

27
/11
/20

Caleido, festivalul multicultural de arte performative, lansează trei producții proprii de teatru și performance. „Libretto Impostura”, „Bildungswoman” și „Domnișoara Iulia” vor putea fi vizionate live, în format spectacol-lectură online, pe 28 și 29 noiembrie, respectiv 2 decembrie, de la ora 18:30.

24
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Lansat în România de Transilvania Film pe platforma TIFF Unlimited, filmul „Dama de cupă” („Queen of Hearts”, 2019), al regizoarei daneze cu origini egiptene May el-Toukhy, impresionează prin interpretarea actriţei Trine Dyrholm, care joacă o avocată ce începe o aventură cu fiul său vitreg de nici 18 ani.

Pagina 1 din 93212345...102030...Ultima »