Presa internațională: „La Gomera” – un film noir cu accente comice și minunate răsturnări de situație
https://www.ziarulmetropolis.ro/presa-internationala-la-gomera-un-film-noir-cu-accente-comice-si-minunate-rasturnari-de-situatie/

„La Gomera”, al cincilea lungmetraj regizat de Corneliu Porumboiu, a avut premiera sâmbătă seara la Festivalul de Film de la Cannes, unde participă în competiţie. Echipa filmului a fost primită cu aplauze la premiera mondială şi s-a bucurat de toată atenţia criticii internaţionale.

Un articol de Petre Ivan|20 mai 2019

The Hollywood Reporter a titrat: „Această poveste foarte amuzantă și densă a unui polițist care își trădează și departamentul și gangsterii cu care este în tovărășie sfredelește, în mod constant, în orice sens, desfășoară flashback-uri frecvent, pe măsură ce dezvăluie răsturnări de situație”.

„Preocuparea recurentă a lui Porumboiu pentru limbaj, loialitate și moștenirea regimului represiv al lui Nicolae Ceaușescu se regăsesc aici, dar abordate din altă perspectivă”. Întreg „pachetul” este „cu totul agreabil”.

IndieWire a notat că „excentrică, cinematografia lui Porumboiu este despre suprize subtile, viclene, care te fură în timp ce crezi că urmărești altceva. Lungmetrajul are energia și spiritul filmelor despre tâlhării, precum și rafinamentul structural al creațiilor anterioare ale cineastului și le revitalizează pe ambele în proces”.

„Un amestec șlefuit de motive ale genului care sugerează ce s-ar fi întâmplat dacă echipa «Ocean’s 11» se forma în Insulele Canare. Porumboiu este un regizor cerebral al cărui stil narativ vine mereu împreună cu un spirit glumeț, impregnează acest ingenios ansamblu cu agresivitate”. În plus, el „prețuiește chimia dintre personajele lui (…) Catrinel Marlon are o prezență dinamică și este o adevărată descoperire”.

The Wrap este de părere că filmul este o călătorie „cu răsturnări de situație minunate”, cu John Wayne și Alfred Hitchcock ca referințe.

„O călătorie supradimensionată, cu minunate răsturnări de situație, care beneficiază de o rezervă nesfârșită de umor negru și de numeroase cadavre. Porumboiu este într-o dispoziție jucăușă din momentul în care filmul începe cu «The Passenger» a lui Iggy Pop. Nimeni nu este nevinovat, cu greu cineva supraviețuiește, iar cursa este amuzantă pe tot parcursul”.

Și Screen Daily a apreciat interesul pe care Porumboiu îl are pentru limbaj încă de la debutul „A fost sau n-a fost?” (2006), iar Variety a punctat: „O poveste agreabilă, cu suficientă opinie pentru a te simți puțin ciudat. În premisă există umor, extras din înclinația naturală a lui Porumboiu de a compacta procedee. Regizorul a fost consacrat ca cel mai amuzant din brigada Noului Val Românesc, dar asta nu înseamnă că filmelor lui le lipsește substanța. Stilul lui ne-a oferit unele dintre cele mai sfâșietoare comentarii ale mișcării, tăind adânc, întrucât critica este ascunsă în spatele unui zâmbet sau, mai degrabă, al unei clipiri lente”.

„Momente de neobișnuită grație au loc uneori chiar în cadrele de final și întodeauna în mediile cel mai puțin încurajatoare: birouri, secții de poliție, canapele din sufragerie și locuri de joacă triste”, a mai scris Variety.

Télérama a scris că Porumboiu a suprins cu „La Gomera”. Cineastul „a schimbat radical stilul și vizează un public mai larg, fără a renunța la umorul necondiționat și la reflecția lui asupra cinematografiei”.

„La Gomera” a fost filmat în România, Spania şi Singapore, în 2018, iar din distribuţie fac parte Vlad Ivanov, Catrinel Menghia (Marlon), Rodica Lazăr, Sabin Tambrea, Agustí Villaronga, Cristóbal Pinto şi Antonio Buíl. Este prima producţie semnată de Porumboiu care a fost filmată şi în afara României.

Cristi, un polițist român corupt implicat într-o afacere de 30 de milioane de euro cu mafia, ajunge în insula La Gomera, în Spania, pentru a învăța „El Silbo”, un limbaj fluierat folosit de localnici. Limbajul codat îl va ajuta să-l elibereze pe Zsolt, un traficant aflat în arest București, și singurul din bandă care știe unde sunt ascunși banii.

„La Gomera” este scris și regizat de Corneliu Porumboiu, iar imaginea este semnată de Tudor Mircea. Scenografia este realizată de Simona Pădurețu, designer de costume a fost Dana Păpăruz, iar Arantxa Etcheverria Porumboiu a fost responsabilă cu direcția artistică.

„La Gomera” este o producție 42 KM FILM în coproducție cu Les Films du Worso (Franța), Komplizen Film (Germania). Lungmetrajul a fost realizat cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei și Eurimages. Coproducători sunt și Arte Grand Accord, Film i Vast și Filmgate Films (Suedia). Producători sunt Marcela Mîndru (Ursu) și Patricia Poienaru. Coproducători sunt Sylvie Pialat, Benoît Quainon, Janine Jackowski, Jonas Dornbach și Maren Ade.

În România, filmul va fi lansat pe 13 septembrie, fiind distribuit de Ro Image.

Foto:  La Gomera , Corneliu Porumboiu, Rodica Lazar, Catrinel Marlon, Vlad Ivanov – facebook

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.

11
/06
/20

Cele mai bune documentare de mediu din ultimul an, alături de producții recente care s-au remarcat prin povești nebănuite, vor putea fi vizionate online, gratuit, în cadrul celei de-a 9-a ediții Pelicam - Festivalul Internațional de Film despre Mediu și Oameni, între 10-19 iulie.

10
/06
/20

Gala Premiilor Gopo, evenimentul care celebrează și recompensează anual cele mai importante realizări cinematografice din România, va avea loc pe 29 iunie, într-o nouă formulă, adaptată condițiilor actuale, la Verde Stop Arena.

09
/06
/20

OPINIE Radu Jude şi Cristi Puiu sunt cei mai incomozi regizori din cinematografia română. Fiecare film şi fiecare interviu stârnesc un val de reacţii. E drept, taberele lor de admiratori şi de detractori sunt diferite, de multe ori chiar inversate. Nu e o întâmplare însă că tot ei sunt şi autorii unor forme radicale şi îndrăzneţe de cinema.

Pagina 2 din 26412345...102030...Ultima »