Presa internațională: „La Gomera” – un film noir cu accente comice și minunate răsturnări de situație
https://www.ziarulmetropolis.ro/presa-internationala-la-gomera-un-film-noir-cu-accente-comice-si-minunate-rasturnari-de-situatie/

„La Gomera”, al cincilea lungmetraj regizat de Corneliu Porumboiu, a avut premiera sâmbătă seara la Festivalul de Film de la Cannes, unde participă în competiţie. Echipa filmului a fost primită cu aplauze la premiera mondială şi s-a bucurat de toată atenţia criticii internaţionale.

Un articol de Petre Ivan|20 mai 2019

The Hollywood Reporter a titrat: „Această poveste foarte amuzantă și densă a unui polițist care își trădează și departamentul și gangsterii cu care este în tovărășie sfredelește, în mod constant, în orice sens, desfășoară flashback-uri frecvent, pe măsură ce dezvăluie răsturnări de situație”.

„Preocuparea recurentă a lui Porumboiu pentru limbaj, loialitate și moștenirea regimului represiv al lui Nicolae Ceaușescu se regăsesc aici, dar abordate din altă perspectivă”. Întreg „pachetul” este „cu totul agreabil”.

IndieWire a notat că „excentrică, cinematografia lui Porumboiu este despre suprize subtile, viclene, care te fură în timp ce crezi că urmărești altceva. Lungmetrajul are energia și spiritul filmelor despre tâlhării, precum și rafinamentul structural al creațiilor anterioare ale cineastului și le revitalizează pe ambele în proces”.

„Un amestec șlefuit de motive ale genului care sugerează ce s-ar fi întâmplat dacă echipa «Ocean’s 11» se forma în Insulele Canare. Porumboiu este un regizor cerebral al cărui stil narativ vine mereu împreună cu un spirit glumeț, impregnează acest ingenios ansamblu cu agresivitate”. În plus, el „prețuiește chimia dintre personajele lui (…) Catrinel Marlon are o prezență dinamică și este o adevărată descoperire”.

The Wrap este de părere că filmul este o călătorie „cu răsturnări de situație minunate”, cu John Wayne și Alfred Hitchcock ca referințe.

„O călătorie supradimensionată, cu minunate răsturnări de situație, care beneficiază de o rezervă nesfârșită de umor negru și de numeroase cadavre. Porumboiu este într-o dispoziție jucăușă din momentul în care filmul începe cu «The Passenger» a lui Iggy Pop. Nimeni nu este nevinovat, cu greu cineva supraviețuiește, iar cursa este amuzantă pe tot parcursul”.

Și Screen Daily a apreciat interesul pe care Porumboiu îl are pentru limbaj încă de la debutul „A fost sau n-a fost?” (2006), iar Variety a punctat: „O poveste agreabilă, cu suficientă opinie pentru a te simți puțin ciudat. În premisă există umor, extras din înclinația naturală a lui Porumboiu de a compacta procedee. Regizorul a fost consacrat ca cel mai amuzant din brigada Noului Val Românesc, dar asta nu înseamnă că filmelor lui le lipsește substanța. Stilul lui ne-a oferit unele dintre cele mai sfâșietoare comentarii ale mișcării, tăind adânc, întrucât critica este ascunsă în spatele unui zâmbet sau, mai degrabă, al unei clipiri lente”.

„Momente de neobișnuită grație au loc uneori chiar în cadrele de final și întodeauna în mediile cel mai puțin încurajatoare: birouri, secții de poliție, canapele din sufragerie și locuri de joacă triste”, a mai scris Variety.

Télérama a scris că Porumboiu a suprins cu „La Gomera”. Cineastul „a schimbat radical stilul și vizează un public mai larg, fără a renunța la umorul necondiționat și la reflecția lui asupra cinematografiei”.

„La Gomera” a fost filmat în România, Spania şi Singapore, în 2018, iar din distribuţie fac parte Vlad Ivanov, Catrinel Menghia (Marlon), Rodica Lazăr, Sabin Tambrea, Agustí Villaronga, Cristóbal Pinto şi Antonio Buíl. Este prima producţie semnată de Porumboiu care a fost filmată şi în afara României.

Cristi, un polițist român corupt implicat într-o afacere de 30 de milioane de euro cu mafia, ajunge în insula La Gomera, în Spania, pentru a învăța „El Silbo”, un limbaj fluierat folosit de localnici. Limbajul codat îl va ajuta să-l elibereze pe Zsolt, un traficant aflat în arest București, și singurul din bandă care știe unde sunt ascunși banii.

„La Gomera” este scris și regizat de Corneliu Porumboiu, iar imaginea este semnată de Tudor Mircea. Scenografia este realizată de Simona Pădurețu, designer de costume a fost Dana Păpăruz, iar Arantxa Etcheverria Porumboiu a fost responsabilă cu direcția artistică.

„La Gomera” este o producție 42 KM FILM în coproducție cu Les Films du Worso (Franța), Komplizen Film (Germania). Lungmetrajul a fost realizat cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei și Eurimages. Coproducători sunt și Arte Grand Accord, Film i Vast și Filmgate Films (Suedia). Producători sunt Marcela Mîndru (Ursu) și Patricia Poienaru. Coproducători sunt Sylvie Pialat, Benoît Quainon, Janine Jackowski, Jonas Dornbach și Maren Ade.

În România, filmul va fi lansat pe 13 septembrie, fiind distribuit de Ro Image.

Foto:  La Gomera , Corneliu Porumboiu, Rodica Lazar, Catrinel Marlon, Vlad Ivanov – facebook

11
/01
/15

Filmele "Birdman" şi "Boyhood" sunt marile favorite la Globurile de Aur, a doua distincţie ca importanţă din cinematografia americană după Oscaruri, ce vor fi decernate în noaptea de duminică spre luni, într-o gală la care participă nume mari de la Hollywood şi va fi urmărită în lumea întreagă.

10
/01
/15

CRONICĂ DE FILM „Mommy”, al cincilea lungmetraj al indecent de tânărului cineast canadian Xavier Dolan (25 de ani), este o „tectonică a sentimentelor” ambalată în încadraturi, culori și sunete electrizante, folosite cu o dezinvoltură frapantă.

09
/01
/15

“Orașul câinilor / White God” în regia lui Kornél Mundruczó, propunerea Ungariei la categoria Cel mai bun film străin, este inclus în programul “9 pentru Oscar” la Cinema Studio din București. Evenimentul are loc în capitală între 9 și 15 ianuarie, cu o săptămână înaintea anunțării nominalizărilor celei de 87-a ediții a premiilor Academiei Americane de Film. Cele două proiecții sunt programate duminică, 11 ianuarie, de la ora 14:00 și joi, 15 ianuarie, de la ora 20:00.

09
/01
/15

Debutul în lungmetraj al regizoarei Ana Lungu, "Autoportretul unei fete cuminți", va avea premiera mondială în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Rotterdam (21 Ianuarie- 1 Februarie 2015), secțiunea "What the F?!".

08
/01
/15

CRONICĂ DE FILM Scris de Bogdan Mirică și regizat de Igor Cobileanski, „Umbre”, noul serial produs și difuzat de HBO România, încearcă să altoiască pe sol românesc un format străin, însă eșuează undeva la mijloc.

08
/01
/15

„De ce eu?”, în regia lui Tudor Giurgiu, unul dintre cele mai așteptate filme românești din 2015, inspirat de un caz real care a zguduit România la începutul anilor 2000, cel al sinuciderii procurorului Cristian Panait, va fi lansat pe 27 februarie 2015 în cinematografele din toată țara.

08
/01
/15

Din 16 ianuarie, Russell Crowe revine în cinematografe în dublu rol: regizor și actor. Un tată în căutarea fiilor săi, într-un context istoric incert: la sfârşitul Primului Război Mondial, când lumea este încă devastată de oribilele sale consecinţe.

06
/01
/15

Filmele propuse anul acesta la Oscarul pentru Cel mai bun film străin de România, Republica Moldova, Ungaria, Rusia, Turcia, Polonia, Italia, Belgia și Canada vor fi proiectate la Cinema Studio din București, între 9 și 15 ianuarie 2015, în săptămâna dinaintea anunțării nominalizărilor la cea de-a 87-a ediție a premiilor Academiei Americane de Film.

05
/01
/15

Anul 2015 aduce în peisajul cinematografic noi proiecte ale unor regizori premiaţi la Cannes, Berlin şi Veneţia, printre filmele româneşti care vor fi lansate în cinema numărându-se thrillere politice, un western balcanic, un documentar animat, dar şi comedii, drame şi pelicule poliţiste.

02
/01
/15

Nedistribuite în cinematografe, văzute puțin în festivaluri, ignorate nejustificat, filmele de nonficțiune merită o mai mare atenție. La început de an, Ziarul Metropolis vă propune 10 documentare străine din 2013 și 2014, demne de reținut.

01
/01
/15

S-au ivit pe cerul teatrului stele care au lucit orbitor o vreme, care au stârnit admiraţie unanimă. Criticii au făcut prognoze artistice pe termen lung, însă, apoi, luminile lor s-au stins. Cu actorul Gheorghe Dinică nu a fost aşa.