Prestez servicii artistice: eu ce rol am?
https://www.ziarulmetropolis.ro/prestez-servicii-artistice-eu-ce-rol-am/

Prestez servicii artistice“ nu este doar un spectacol de teatru liber. Nu se joacă doar pe scenă şi categoric o să te implici – involuntar – în desfăşurarea lui, ajungând să faci parte din distribuţie. Totul debutează abstract; regizorul anunţă că spectacolul ce trebuia prezentat nu se va ţine şi cu scuzele de rigoare ne […]

Un articol de Ana-Maria Muşea|27 februarie 2014

Prestez servicii artistice“ nu este doar un spectacol de teatru liber. Nu se joacă doar pe scenă și categoric o să te implici – involuntar – în desfășurarea lui, ajungând să faci parte din distribuție.

Totul debutează abstract; regizorul anunță că spectacolul ce trebuia prezentat nu se va ține și cu scuzele de rigoare ne poftește să plecăm, pentru că „Visul unei nopți de vară“ nu este gata de pus în scenă. Prima dată te uiți chiorâș, ai crede că ți se joacă o festă, apoi te uiți din nou la bilet să te asiguri că nu l-ai cumpărat pentru un alt spectacol, iar cum nimeni nu pleacă, spectacolul își urmează cursul.

Dan Rădulescu îi dă viață regizorului tânăr, venit de pe alte meleaguri, plin de idei nonconformiste și extravagante, dar ridicole, dacă sunt privite prin prisma lui Valentin Teodosiu – actorul generației de aur care susține sus și tare că teatrul nu se face după cum îi cășună fiecărui nou venit de pe băncile facultății – cu idei fantasmagorice, precum interpretarea piesei „Visul unei nopți de vară” într-un singur personaj.

Conflictul dintre generații, dialogul savuros, plin de aluzii, divergențele create de ideile regizorului și de vehemența lui Valentin Teodosiu fac deliciul publicului. Ca totul să fie și mai tensionat, regizorul spune că lista distribuției este deschisă, asta după ce anunțul postat deja pe rețeaua de socializare Facebook cu detalii despre audiție îl face pe actorul matur să blameze și mai tare tânăra generație.

Asistenta interpretată de Diana Dumitrescu reprezintă tiparul actriței wannabe ce nu primește niciodată rolul pe care îl dorește. Dar totul se întâmplă ca în viață și, ca ironia să fie cât mai evidentă, rolul îl primește Manuela Hărăbor, soția directorului teatrului.

Prestez servicii artistice

Valentin Teodosiu, în spectacolul „Prestez servicii artistice“, regia Chris Simion

Umorul negru, sarcasmul fin și intriga fabuloasă împletite cu momentele dramatice ale monologurilor despre teatru, actori, carieră, actorie și viață te vor face să te gândești de două ori înainte să te amuzi de ceea ce este în jurul tău.

Totul pare că s-a calmat dar asta este, de fapt, doar iluzia liniștii de dinantea furtunii. Corina Moise apare intrând în teatru val-vârtej și dă totul peste cap. Ea interpretează o tânără actriță plină de zel, ce vine la audiții în urma postării de pe Facebook.

Proba pe care ea o dă reprezintă un semnal de alarmă, mascat de nota ridicolă a situației. Atitudinea ei în ce priveşte interpretarea operei lui Shakespeare într-un singur personaj stârnește râsul, dar te şi trezește la realitate şi te face să-ţi dai seama că linia dintre genialitate și penibil este foarte subțire.

Comicul nu este dat doar de diferențele de opinie sau de naivitatea actriței, ci și de participarea activă a publicului în spectacol. Cei din sală au ocazia să vadă cum se desfășoară repetițiile. Recuzita este la vedere, divergențele sunt în floare, iar actorii sunt toți nervoși și-și pierd răbdarea.

Într-un spectacol precum „Prestez servicii artistice”, cei din sală au ocazia să vadă ceea ce nu trebuie să se vadă – în mod normal -, ceea ce nu se expune niciodată. Repetițiile, pregătirile și mai ales neînțelegerile din culise sunt un subiect tabu, însă piesa dezminte acest mit și prezintă fără perdea tot ce se întâmplă când cortina este trasă.

Acest spectacol generează multe controverse. El însuși este o controversă, pentru că tratează probleme existențiale, sensibilizează și amuză publicul, dar, mai ales, ridică întrebări pe care unii oameni uită să și le mai pună.

Însă când piesa se va termina, sigur te vei întreba: Dacă viața este o scenă și noi suntem actorii, eu ce rol am?

Foto din spectacolul „Prestez servicii artistice“ – Compania D’AYA

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.

22
/01
/24

Art Safari revine în această primăvară cu o ediție ce marchează un deceniu de existență. În prim plan, marii maeștri ai artei românești: Eustațiu Stoenescu, Grigorescu, Tonitza, Luchian, Pallady, Baba, Petrașcu, Mützner, Dărăscu, Ressu, Iser. Noul sezon prezintă 5 expoziții de artă, ce pot fi văzute în perioada 8 martie-28 iulie, la Palatul Dacia-România de pe Lipscani.

22
/01
/24

Anul acesta, Teatrul Tamási Áron celebrează Ziua Culturii Maghiare prin deschiderea a trei spaţii de întâlnire : luni, 22 ianuarie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului, spectatorii din Sfântu Gheorghe pot urmări spectacolul "Voiam să mă revolt cu voi", o producţie a Teatrului Naţional din Târgu Mureş, în regia lui Aba Sebestyén; în aceeași zi, Trupa Tamási Áron joacă una dintre producţiile sale de succes, Floarea Soarelui, în regia lui Radu Afrim, pe scena Teatrului Naţional din Târgu Mureş; miercuri, 24 ianuarie, la Braşov, va fi lansată cartea despre viaţa actorului Nemes Levente, fostul director al Teatrului Tamási Áron.