Prestez servicii artistice: eu ce rol am?
https://www.ziarulmetropolis.ro/prestez-servicii-artistice-eu-ce-rol-am/

Prestez servicii artistice“ nu este doar un spectacol de teatru liber. Nu se joacă doar pe scenă şi categoric o să te implici – involuntar – în desfăşurarea lui, ajungând să faci parte din distribuţie. Totul debutează abstract; regizorul anunţă că spectacolul ce trebuia prezentat nu se va ţine şi cu scuzele de rigoare ne […]

Un articol de Ana-Maria Muşea|27 februarie 2014

Prestez servicii artistice“ nu este doar un spectacol de teatru liber. Nu se joacă doar pe scenă și categoric o să te implici – involuntar – în desfășurarea lui, ajungând să faci parte din distribuție.

Totul debutează abstract; regizorul anunță că spectacolul ce trebuia prezentat nu se va ține și cu scuzele de rigoare ne poftește să plecăm, pentru că „Visul unei nopți de vară“ nu este gata de pus în scenă. Prima dată te uiți chiorâș, ai crede că ți se joacă o festă, apoi te uiți din nou la bilet să te asiguri că nu l-ai cumpărat pentru un alt spectacol, iar cum nimeni nu pleacă, spectacolul își urmează cursul.

Dan Rădulescu îi dă viață regizorului tânăr, venit de pe alte meleaguri, plin de idei nonconformiste și extravagante, dar ridicole, dacă sunt privite prin prisma lui Valentin Teodosiu – actorul generației de aur care susține sus și tare că teatrul nu se face după cum îi cășună fiecărui nou venit de pe băncile facultății – cu idei fantasmagorice, precum interpretarea piesei „Visul unei nopți de vară” într-un singur personaj.

Conflictul dintre generații, dialogul savuros, plin de aluzii, divergențele create de ideile regizorului și de vehemența lui Valentin Teodosiu fac deliciul publicului. Ca totul să fie și mai tensionat, regizorul spune că lista distribuției este deschisă, asta după ce anunțul postat deja pe rețeaua de socializare Facebook cu detalii despre audiție îl face pe actorul matur să blameze și mai tare tânăra generație.

Asistenta interpretată de Diana Dumitrescu reprezintă tiparul actriței wannabe ce nu primește niciodată rolul pe care îl dorește. Dar totul se întâmplă ca în viață și, ca ironia să fie cât mai evidentă, rolul îl primește Manuela Hărăbor, soția directorului teatrului.

Prestez servicii artistice

Valentin Teodosiu, în spectacolul „Prestez servicii artistice“, regia Chris Simion

Umorul negru, sarcasmul fin și intriga fabuloasă împletite cu momentele dramatice ale monologurilor despre teatru, actori, carieră, actorie și viață te vor face să te gândești de două ori înainte să te amuzi de ceea ce este în jurul tău.

Totul pare că s-a calmat dar asta este, de fapt, doar iluzia liniștii de dinantea furtunii. Corina Moise apare intrând în teatru val-vârtej și dă totul peste cap. Ea interpretează o tânără actriță plină de zel, ce vine la audiții în urma postării de pe Facebook.

Proba pe care ea o dă reprezintă un semnal de alarmă, mascat de nota ridicolă a situației. Atitudinea ei în ce priveşte interpretarea operei lui Shakespeare într-un singur personaj stârnește râsul, dar te şi trezește la realitate şi te face să-ţi dai seama că linia dintre genialitate și penibil este foarte subțire.

Comicul nu este dat doar de diferențele de opinie sau de naivitatea actriței, ci și de participarea activă a publicului în spectacol. Cei din sală au ocazia să vadă cum se desfășoară repetițiile. Recuzita este la vedere, divergențele sunt în floare, iar actorii sunt toți nervoși și-și pierd răbdarea.

Într-un spectacol precum „Prestez servicii artistice”, cei din sală au ocazia să vadă ceea ce nu trebuie să se vadă – în mod normal -, ceea ce nu se expune niciodată. Repetițiile, pregătirile și mai ales neînțelegerile din culise sunt un subiect tabu, însă piesa dezminte acest mit și prezintă fără perdea tot ce se întâmplă când cortina este trasă.

Acest spectacol generează multe controverse. El însuși este o controversă, pentru că tratează probleme existențiale, sensibilizează și amuză publicul, dar, mai ales, ridică întrebări pe care unii oameni uită să și le mai pună.

Însă când piesa se va termina, sigur te vei întreba: Dacă viața este o scenă și noi suntem actorii, eu ce rol am?

Foto din spectacolul „Prestez servicii artistice“ – Compania D’AYA

02
/05
/22

Dacă sunteţi în căutarea unui spectacol de teatru nou, bun şi care să vorbească despre lumea în care trăim, vă facem trei propuneri din Bucureşti: "Cassandra", de Leta Popescu, "Sara/Mara", de Bogdan Theodor Olteanu, ambele la Apollo111, şi "Cel mai bun copil din lume", de Alina Şerban, la TNB.

02
/05
/22

Duminică, 8 mai 2022, la ora 19.00, pe scena Ateneului Român, în cadrul CellEAST Festival 2022, va avea loc un recital susținut de profesorii invitați în cadrul festivalului și la cursurile de măiestrie Future CellEAST și MiniCellos, violonceliștii Andrei Ioniță, Denis Severin, Valentin Răduțiu, Răzvan Suma, Ștefan Cazacu, Mircea Marian, Marin Cazacu, Atanas Krastev, Dragan […]

02
/05
/22

Consulatul General al României din Torino și IUSE – Institutul Universitar de Studii Europene, în colaborare cu Accademia di Romania și cu Institutul Cultural Român, organizează în perioada 29 aprilie – 10 mai 2022 expoziția de fotografie „Orașe în rezumat. Piețe din Europa și istoriile lor - Un proiect de antropologie vizuală”.

29
/04
/22

CRONICĂ DE FILM "Spioni de ocazie" (2021), noul documentar al Oanei Giurgiu, disponibil în cinematografe, aduce în atenţie o poveste fascinantă de spionaj din timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, care a vizat şi România. Formal, însă, filmul nu se ridică la înălţimea subiectului său.

29
/04
/22

„Future Laboratory” este un proiect prin care un consorțiu format din instituții de arte performative conectează artiști și publicuri pentru a descoperi narativele Europei de mâine.

29
/04
/22

Galeria Anca Poterașu împreună cu Asociația Română de Artă Contemporană (ARAC) anunță deschiderea expoziției „O zi întreagă, împreună / One Day Together” semnată de artistul Zoltán Béla. Vernisajul expoziției va avea loc în data de 4 mai începând cu orele 19:00, pe Strada Popa Soare 26.

28
/04
/22

Unul dintre spectacolele prezentate publicului în cadrul seriei de performance-uri work in progress din 2021, „Băiatul văduvă”, după „Tom à la ferme” de Michel Marc Bouchard, regizat de Eugen Jebeleanu, a intrat în repertoriul Teatrelli din luna ianuarie a acestui an.