Primele două zile ale Festivalului Classix, la Iași
https://www.ziarulmetropolis.ro/primele-doua-zile-ale-festivalului-classix-la-iasi/

Festivalul Classix şi-a deschis porţile duminică, în Catedrala Romano-Catolică „Sfânta Fecioară Maria, Regina” din Iaşi, cu concertul Classix Aeterna.

Un articol de Liliana Matei|16 martie 2021

În cadrul acestui prim concert, au interpretat: pianistul Dragoș Andrei Cantea, violoncelistul Filip Papa, violonistul Andrei Chirilă și clarinetistul Mihai Ailenei. Alegerea Catedralei ca prim loc de desfășurare al concertului nu este întâmplătoare: muzica clasică a luat naștere în biserică și mereu va reveni acolo, conectând trăirile noastre pământești, cu valorile noastre de zi cu zi și idealul divin.

În public au participat fizic 30% din capacitatea locurilor Catedralei conform reglementărilor actuale, iar la concertul difuzat live pe paginile organizatorilor a avut 10.000 de vizualizări ale transmisiei. Materialul poate fi vizionat în continuare pe pagina de Facebook a Classix Festival  de către cei care nu au avut posibilitatea să-l urmărească în direct.

Părintele Egidiu Condac, vicar general al Episcopiei Romano-Catolice Iași, menționează: „Transmițând salutul Preasfințitului Iosif Păuleț și binecuvântarea sa, ne-am simțit onorați să fim gazdele debutului celei de-a doua ediții a festivalului Classix. Printre temele enunțate a fost și aceea a renașterii. Într-adevăr, fiind în acest anotimp de primăvară, este un timp de renaștere. În al doilea rând, este un timp de renaștere fiind în continuare în acest parcurs de pandemie, avem atâtea motive de renaștere a speranței. Și nu în ultimul rând, o renaștere spirituală.

Concertul a fost prezentat sub noțiunea eternității timpului și spațiului. Acesta a marcat mult-întârziata premieră ieșeană a uneia dintre cele mai importante lucrări creștine din repertoriul cameral modern – Cvartetul pentru sfârșitul timpului de Olivier Messiaen, precedată de o meditație sonoră intitulată Oglindă în oglindă (orig. Spiegel im spiegel) sub semnătura lui Arvo Pärt.

Programul concertului

Spiegel im Spiegel (trad. n. – Oglindă în oglindă) este una dintre cele mai cunoscute și interpretate lucrări ale lui Arvo Pärt. Lucrarea prezintă propriul stil componistic al lui Pärt, tintinnabuli – o manieră a suprapunerii melodiei descendente cu acompaniament ascendent și figurații de clopot în stil minimalist. Fiind o uvertură festivalieră cu un puternic impact emoțional, aceasta face trimitere la oglinda infinitului și prezentarea eternității într-o balon melodic spațial-temporal.

Cvartetul pentru sfârșitul timpului este una dintre marile capodopere ale muzicii de cameră a secolului XX, inspirată dintr-un vers din Apocalipsa Sfântului Ioan Teologul, Capitolul X („că timp nu va mai fi”). Messiaen avea 31 de ani atunci când Franța a intrat în cel de-al Doilea Război Mondial. A fost capturat de armata germană în iunie 1940 și a fost încarcerat în Stalag VIII-A, un lagăr de război din Görlitz, Germania (astăzi Zgorzelec, Polonia). El a compus acest „exotic” ansamblu doar pentru instrumentele disponibile în lagăr (clarinet, vioară, violoncel și pian), dar chiar și așa, monumentala lucrare exprimă fără echivoc credința Catolică a compozitorului. În prefața partiturii, regăsim următorul program prezentat de însuși Messiaen:

„…Văzusem un alt înger puternic coborând din Rai, îmbrăcat cu un nor;

Și un curcubeu deasupra capului său – fața sa era precum soarele, iar picioarele piloni de foc.

A pășit pe mare cu piciorul drept, și pe pământ cu cel stâng…

Și și-a ridicat mâna spre Cer, și a anunțat în vecii vecilor… că nu ar trebui să mai existe timp.

Iar glasul celui de-al șaptelea înger, atunci când va vorbi, va desluși misterul lui Dumnezeu.”

Interpretarea lui Messiaen a acestui pasaj nu portretizează o viziune a Apocalipsei, și nici nu reprezintă o oglindire a situației sale ca prizonier de război, ci reliefează ideea sfârșitului timpului drept final al trecutului, iar viitorul marcat drept începutul eternității. Este un moment de renaștere. Discursul melodic a fost menit să prezinte o extensie a cuvintelor Îngerului Apocalipsei. Messiaen nu mai afișa niciun interes pentru ritmurile stabile și omogene, precum cele regăsite în muzica militară, astfel încât el aspira spre ritmuri în afara timpului.

Au interpretat:

Pianistul Dragoș Cantea, director artistic al festivalului Classix, este alumni al Academiei Norvegiene de Muzică din Oslo și concertează constant în Europa atât ca solist, cât și ca muzician de cameră. În afara scenei, Dragoș se implică activ în proiecte de caritate, în special în domeniile sănătății și educației.

Violoncelistul Filip Papa este membru fondator al Cvartetului Ad Libitum. Susține o bogată activitate concertistică, colaborând cu muzicieni de anvergură precum Bujor Prelipcean, Dan Prelipcean (Cvartetul VOCES), Martin Lovett și Norbert Brainin (Cvartetul Amadeus). Este profesor asociat al Universității de Vest din Timișoara și solist concertist al Filarmonicii de Stat din Iași.

Mihai Ailenei, clarinetist, îmbină activitatea concertistică cu cea pedagogică: este prim-solist clarinetist al Filarmonicii de Stat din Iași și profesor asociat al Universității Naționale de Arte „George Enescu”. A susținut concerte în România și restul Europei sub bagheta unor personalități percum Ion Baciu, Tiberiu Soare, Dietrich Scholler Manno sau Alfonso Calleya.

Violonistul Andrei Chirilă a devenit din 2003 membru al orchestrei Filarmonicii „Moldova”din Iași, iar în perioada 2008-2011 a ocupat poziția de șef partidă (vioara I) în cadrul orchestrei „Philharmonie der Nationen” din Germania, alături de care a susținut concerte pe plan internațional. S-a remarcat și în calitate de solist, concertând alături de orchestre de prestigiu, având în paralel o bogată activitate artistică în formații camerale. În prezent, deține poziția de concert maestru al filarmonicii ieșene.

Pasiune și curiozitate într-un caleidoscop #Classix

Cea de-a doua zi a festivalului Classix a îmbrățișat publicul în aventura clasică contemporană cu două premiere: lansarea online a cărții „Un An Magic. Muzică clasică în fiecare zi”, de Clemency Burton-Hill, tradusă de Ana-Maria Onisei și concertul „Trenduri Caleidoscopice”, desfășurat în Aula Bibliotecii Centrale Universitare „Mihai Eminescu” Iași și având drept invitați ansamblul Trio Artio.

Concertul a marcat debutul în România al Trio Artio, ansamblu vienez format din Judith Fliedl (vioară), Johanna Estermann (pian) și Christine Roider (violoncel) și a fost realizat cu sprijinul Forumului Cultural Austriac din București prin programul NASOM – New Austrian Sound of Music. Concertul a fost difuzat live pe paginile organizatorilor și a avut 4400 de vizualizări ale transmisiei, iar în public au participat fizic 30% din capacitatea locurilor Aulei, în conformitate cu reglementările actuale. Materialul poate fi vizionat în continuare pe pagina de Facebook a Classix Festival de către cei care nu au avut posibilitatea să-l urmărească în direct.

Programul concertului a inclus lucrările: Ludwig van Beethoven: Trio în si bemol major, op. 11 “Gassenhauer”, Kurt Estermann: Fragmente I for Violin, Violoncello and Piano și Antonín Dvořák: Trio Nr. 4 în mi minor, op. 90 “Dumky”. Compoziții vesele, satisfăcătoare ale audienței, evocatoare ale spiritului muzicii populare, peisaje sonore de culori schimbătoare au format caleidoscopul audibil al serii de 15 martie.

Lansarea cărții „Un an magic. Muzică clasică în fiecare zi” s-a desfășurat online pe paginile de Facebook ale Classix Festival, Cărturești, Editura Vellant, Radio Clasic, Radio România Cultural și Ana-Maria Onisei și a avut 2800 de vizualizări live. Au participat: Cristina Stănciulescu – jurnalist, Berti Barbera – jurnalist și publicist, traducătoarea cărții Ana Maria Onisei – jurnalist și om de comunicare, Dragoș Andrei Cantea, pianist concertist și director artistic al Classix Festival, și a fost moderată de Cătălin Sava. Volumul reprezintă prima lucrare de popularizare a muzicii clasice publicate în România, iar discuția invitaților a fost una deschisă, plină de candoare și prietenoasă cu publicul larg – mai ales cu cel tânăr.

© Classix Festival

„O carte caldă, plină de umor, și de emoție, dar și de povești necunoscute despre compozitori și despre muzica acestora. Este ușor de citit, umană, și, în același timp riguroasă – pentru că autoarea, Clemency Burton-Hill este la bază ea însăși muzician, violonistă. O carte de care se vor bucura și veteranii într-ale muzicii clasice, pentru că vor avea multe de descoperit, și cei care și-au dorit să se apropie mai mult de muzica clasică și n-au știut de unde să o apuce. Mai mult, este și o carte potrivită pentru cei mici și pentru tineri. A fost o onoare să o pot traduce în limba română și ca evenimentul de lansare al cărții să se petreacă tocmai în timpul unui festival de muzică clasică cum este Classix, care își propune același lucru: să vorbească despre muzica clasică pe limba noastră, a tuturor și să o apropie de public”, a declarat Ana-Maria Onisei, jurnalist și om de comunicare, traducătoarea cărții Un an magic. Muzică clasică pentru fiecare zi în limba română.

Programul festivalului continuă astăzi cu două evenimente: sesiunea online Classix In Focus: Nordic Cultural Entrepreneurship, de la orele 13:00 și cu concertul Tango Vs. Jazz, în foaierul Palatului Culturii, începând cu orele 19:00. Evenimentele vor fi difuzate live pe paginile de Facebook ale organizatorilor.

***

Asociația Industrii Creative este organizator al festivalurilor Rocanotherworld și Classix din Iași, având drept scop revitalizarea culturală a orașului, angrenarea comunităților creative și implicarea în viața civilă a societății prin acțiuni care promovează spiritul proactiv, contributiv și participativ.

Organizatori: Asociația Industrii Creative, Showberry

Presenting partner: Kaufland România

Sponsor: Basware

Parteneri diplomatici: Ambasada Regatului Norvegiei în România, Camera de Comerț Norvegiană – Română, Ambasada României în Norvegia, DAC Music Performance

Spații partenere: Episcopia Romano-Catolică Iași, Biblioteca Central Universitară „Mihai Eminescu” Iași, Palatul Culturii, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” Iași

Parteneri culturali: Forumul Cultural Austriac, Centrul Ceh, Institutul Francez, Centrul Cultural German, Academia Norvegiană de Muzică, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași, Fundația Dextra, Steinway & Sons, Act-in-Art

Parteneri de ospitalitate: Aqua Carpatica, Bellaria, Gramma, Time Out

Parteneri de mobilitate: Volvo – Premium Nordic Cars, Travis Tourism

Parteneri de promovare: Wink, Printco, Ambra Sign

Parteneri de vestimentație: Garage Rent A Dress, Seroussi Iași

Parteneri media: Radio România Cultural, Radio România Muzical, Radio Clasic, Radio Iași, Viva FM, Radio HIT, AGERPRES, Cațavencii, Wall Street, Spotmedia, Ziarul de Iași, Romania Journal, Zile și Nopți, Iqads, Life.ro, Ziarul Metropolis, Suplimentul de Cultură, Kudika, Garbo, PRwave, Bookblog, Fashion Premium Magazine, Un site de muzică

Parteneri din comunitate: Rotary Iași, Rotaract Curtea Domnească

Detalii pe: Website, FacebookInstagram.

 

 

31
/07
/22

„Nu datorez nimic României, nu am fost susținută de acest stat sau de instituțiile lui niciodată în cariera mea, dimpotrivă eu am susținut muzicieni și colegi români, invitându-i în concertele și spectacolele mele, pe onorarii importante, în toată cariera mea“, scrie soprana Angela Gheorghiu într-o postare pe contul ei de Facebook.

21
/07
/22

Cea de-a IV-a ediție a Festivalului SoNoRo Musikland va avea loc în perioada 22-31 iulie 2022 și continuă să aducă în atenția publicului, ca destinații culturale, orașele Brașov și Sighișoara, dar și câteva sate pitorești din Transilvania, unele dintre ele aparținând patrimoniului universal celebrat la nivel internațional: Prejmer, Hălchiu, Criț, Meșendorf, Viscri și Prod.

20
/07
/22

În perioada 20-22 iulie, se va desfășura pe coasta dalmată un festival original organizat și girat artistic de celebrul tenor, dirijor și compozitor de origine argentiniană José Cura, cu aportul a numeroși muzicieni români, mai precis Orchestra Metropolitană București și Corul artiștilor Operei Naționale București.

18
/07
/22

Peste 272.000 de participanți au celebrat muzica pe domeniul Castelului Banffy, la cea mai mare ediție din istoria festivalului