Primul episod din Istoria Alternativă a Cinemaului Românesc – ICAR
https://www.ziarulmetropolis.ro/primul-episod-din-istoria-alternativa-a-cinemaului-romanesc-icar/

La mijlocul lui decembrie, CINEPUB a lansat primul episod din Istoria Alternativă a Cinemaului Românesc – ICAR, intitulat sugestiv “Moromeţi” şi produs pentru Scena9, hotspotul cultural al BRD – Groupe Société Générale.

Un articol de Liliana Matei|29 decembrie 2015

Filmul, primul din seria de eseuri web care vor pune unele dintre cele mai importante momente din istoria filmului românesc într-un context diferit, ridică întrebarea: “Oare spiritul lui Moromete, ucis de semnarea adeziunii la colectivă, mai cutreieră cotloanele imaginarului național?”. Acest episod poate fi văzut exlusiv pe scena9.ro timp de o săptămână, apoi va fi disponibil pe cinepub.ro și pe site-urile partenere.

La 30 de ani de la producția filmului și 60 de ani de la ediția princeps a romanului lui Marin Preda, CINEPUB a dedicat luna decembrie discuțiilor, dezbaterilor, vizionării filmului și producerii de materiale, încercând să răspundă, împreună cu realizatorii și spectatorii filmului, la întrebarea: “Cât de actual mai este Ilie Moromete astăzi?”.
În urma lansării online a filmului (joi, 3 decembrie, ora 20:30), CINEPUB și Scena9 au organizat luni, 7 decembrie, un spectacol-dezbatere. Adaptarea liberă semnată Cătălin Ștefănescu, după „Moromeții” lui Marin Preda, pusă în scenă de Alexandru Dabija și interpretată de Marcel Iureș și de George Mihăiță, a fost urmată de o dezbatere, la care au luat parte atât realizatorii si actorii piesei de teatru (Cătălin Ștefănescu, Marcel Iureș, George Mihăiță), cât și ai filmului (Stere Gulea, Victor Rebengiuc, Luminița Gheorghiu, Vivi Drăgan Vasile).

Într-o discuție moderată de Lucian Georgescu, în care publicul a fost implicat activ, s-a discutat despre actualitatea “Moromeților”. S-a pus întrebarea dacă poate eroul arhetipal să moară și dacă da, unde se duce el: într-un raft uitat de bibliotecă sau un DVD de sertar? Dacă și cu ce sau cine e el înlocuit?

Dezbaterii i-au urmat discuții și interviuri realizate cu regizorul Stere Gulea și directorul de imagine Vivi Drăgan Vasile, pentru a încerca să captăm spiritul “Moromeților“. Și a ceea ce se află în spatele “splendidelor imagini alb-negru semnate de Vivi Drăgan Vasile” (Magda Mihăilescu, aarc.ro). Cei doi au vorbit despre cenzura în perioada comunismului și efectele acesteia asupra “Moromeților“, despre actorul Victor Rebengiuc și “toanele” sale, despre influența cărții lui Marin Preda asupra scenariului, imaginii și actoriei din film, despre condițiile de viață din perioada relizării filmului și “supremului fel de mâncare, parizerul prăjit”. Toate acestea pentru a oferi publicului o imagine altfel a “Moromeților”, așa cum este arătată în primul episod ICAR.

“Cred că mai există moromețianismul ăsta. Tipul de a sta de vorbă, la cârciumă. Eu cred că și acum regăsești modul hâtru, modul de a filosofa pe teme serioase, politice sau altele. Eu cred că sunt și acum Moromeți”, spune Vivi Drăgan Vasile în primul episod ICAR.

Despre ICAR

”Am denumit această mini-serie ”o istorie alternativă”, pentru a exclude ipostaza academică, sau – doamne-ferește – ”oficială”. ICAR nu își propune să epuizeze subiectul unei istorii a cinematografului autohton, pentru că punctele de vedere, modalitatea de receptare și mai ales de transmitere a acestora s-au schimbat radical.

ICAR este modalitatea prin care cinepub.ro își propune să susțină comunicarea premierelor de lung metraj de pe site și să extragă din acestea esența contextului istoric în care au fost create. Este o perspectivă diacronică, dar nu cronologică, axiologică, dar nu ierarhizantă. Episoadele ICAR nu sint filmulețe de sau pentru școală și nici documentare exhaustive, ci doar pastile de conținut video online, teasere web menite să intrige și să sporească apetitul pierdut pentru cinematograful românesc în toate formele lui de existență.

Discursul magistral de la catedră al profesorului George Littera, despre generozitatea actului receptării filmului, a dispărut din școala de film și din societatea românească odată cu marele filmolog și a fost înlocuit de monologul dictaturii stilistice unice. O nouă generație poate schimba punctul de vedere și starea de fapt, datorită neapartenenței sale la o istorie sau alta. Alternativ înseamna posibilitatea de a schimba neîncetat punctul de vedere, asta este definiția libertății, iar ICAR este un proiect liber”, Lucian Georgescu, cinepub.ro

Episodul 1 ICAR ”Moromeți” (6 minute) poate fi deja vizionat pe scena9.ro și tot acolo urmează să aibă loc premierele din serie. De asemenea, episodul-pilot ICAR (”Renașterea”) este disponibil online pe scena9.ro și este un video-eseu, (4 minute), o panoramă subiectivă a centenarului de film autohton, teaser subiectiv, diacronic și pseudo-non-discursiv, o introducere în unele dintre temele pe care seria le va dezbate în episoadele ulterioare, în contextul materialului originar: premiera de lung metraj selectată de pe cinepub.ro.

FOTO: Adi Bulboacă

07
/07
/20

PREVIEW Două cinecluburi în aer liber - F-SIDES şi CINEVARA - le oferă cinefililor din Bucureşti şansa să vadă filme realizate de femei şi filme din patrimoniul cinematografiei.

07
/07
/20

Mai bogată ca niciodată în premiere, selecția de filme românești de la cea de-a 19-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania cuprinde un număr record de 21 de lungmetraje și 16 scurtmetraje, care vor fi proiectate, în prezența realizatorilor, între 31 iulie și 9 august, la Cluj-Napoca.

05
/07
/20

CRONICĂ DE FILM Scris și regizat de Nicolas Bedos, „La Belle Époque” (2019), prezentat anul trecut la Cannes în afara competiției și programat să deschidă ediția amânată din acest a TIFF-ului clujean, este o comedie tipic franceză cu vedete. Eternul subiect al cuplurilor în criză este ambalat puțin diferit, însă fără nimic memorabil.

04
/07
/20

S-a deschis Grădina cu Filme – Cinema & More: film românesc, documentare despre mari coregrafi, muzicieni sau creatori de modă, concerte, teatru, spectacole de improvizație și dezbateri, într-un program special în aer liber.

01
/07
/20

O incursiune în lumea lui Ingmar Bergman, creionată de scriitoarea norvegiană Linn Ullmann, fiica regizorului, în romanul „Neliniște”, publicat în 2015 și apărut recent și în limba română, la Editura Polirom.

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

Pagina 1 din 26412345...102030...Ultima »