Prin timpuri închise
https://www.ziarulmetropolis.ro/prin-timpuri-inchise/

În condiţiile dificile actuale, arta se dovedeşte a fi legătura puternică a omului cu realitatea în care trăieşte.

Un articol de Felicia Acsinte|11 mai 2020

Găsind forme variate de a comunica, chiar și atunci când spațiul fizic de expunere le-a fost interzis, artiștii din diferite medii s-au unit în varii colaborări, luând astfel ființă proiecte care au scos arta din anonimatul impus, pentru a arăta, în esență, că arta reprezintă una dintre ferestrele deschise spre noi înșine.

În perioada izolării s-au derulat diverse proiecte online, în care artiști cu perspective diferite s-au unit într-un spirit comun. Lucrările semnate de artistul ieșean Manuell Mănăstireanu, au devenit surse de comprehensiune veridice ale travaliului interior al individului marcat de frământările vremurilor anxiogene pe care le trăim, fiind incluse în două proiecte artistice inedite.

Scriitorul american, Michael H. Hanson, a găsit în lucrările artistului, surse de inspirație pentru poemele sale ancorate în realitatea actuală. Pictura artistului, Pe o fereastră înghețată, a luat formă scrisă în poemul Sty At Home. Deși poemul scriitorului descrie experiența existențială anostă, a solitudinii și însingurării ființei, pictura în sine cuprinde o interpretare mult mai complexă ce merită atenție. Titlul lucrării confirmă dispoziția generală de tristețe, de angoasă, fiind un ecou al societății în care trăim. Reprezentând înghețurile din noi, așteptarea personajului fantomatic devine însingurarea individului disociat de existență. Suferința mută a femeii este văzută de artist în două ipostaze, cea a femeii-obiect, a condiției necunoscute a prostituatei, dar și a femeii-mame, supuse violenței fizice. Ambele ipostaze reprezintă durerea femeii neîntrebate, care stă sub stigmatul unei vieți adâncite în întuneric. Chipul sugestiv, al femeii, dezvăluie destinul unei dureri necunoscute. Jumătatea de chip ce nu se dezvăluie oferă libertate privitorului de a-și imagina și de a (re)compune personajul în întregime, amplificând și mai mult tensiunea lucrării în care necunoscutul accentuează sentimentul de frică.

Pe o fereastră înghețată reprezintă drama individului în perioada contemporană, semnul de întrebare rămânând chiar și atunci când semnificațiile lucrării sunt epuizate. Personajul ce privește, penetrant, în ochiul privitorului, ridică semne de întrebare asupra durerilor neștiute ale omenirii.  Paradoxal, apariția copilului accentuează și mai mult durerea personajului feminin, iar sugerarea discretă a unei alte uși ce apare ca o lumină scurtă în fundalul lucrării, poate fi o a treia prezență care participă la închegarea compoziției, dar care lăsă privitorul în incertitudinea luminii sau a întunericului.

Într-o lume indiferentă, când viața devine imposibilă, te vezi  de multe ori  în fața unei ferestre deschise către o lumină care te înjunghieafirmă artistul, ca epigraf al lucrării, rănile personajului fiind, în fapt, rănile fiecăruia dintre noi, ale sentimentelor de amenințare și apăsare cu care ne confruntăm.

Manuell Mănăstireanu caută prin lucrările sale o altă întrebuințare a existenței, oferind privitorului un canal de acces către procese inconștiente ce se vor a fi ignorate, negate sau uitate.

Cântec mut

Invitat în cadrul expoziției virtuale – ce va avea loc pe data de 16 mai-  găzduită de Asociația Culturală, Creative Spaces, din Caltanissetta lucrările expuse – Cântec MutÎnstrăinare și Ultimul Rege – completează parcursul personal al artistului, făcând și mai multă lumină asupra descifrărilor semiotice, respectiv trăirilor pe care artistul le provoacă privitorului.

Înstrăinare

Fiecare pictură a artistului corespunde oglinzilor sparte dinlăuntrul nostru, după cum însuși acesta afirmă.

Ultimul rege

Despre Creative Spaces

Creative Spaces reprezintă o asociație culturală, un concept ce reflectă ambiția unor tineri creatori, artiști, arhitecți și scriitori originari din Sicilia. Realizând de-a lungul timpului diverse proiecte culturale, festivaluri și expoziții de artă, în perioada dificilă în care ne aflăm, Asociația  Creative Spaces a implementat un proiect virtual inedit, realizarea unei galerii – CO.VI .3D GALLERY – care nu este o simplă galerie virtuală, ci un adevărat muzeu în care au loc activități artistice și culturale. În interiorul muzeului, medii vizuale diferite, de la pictură la sculptură digitală, de la fotografie la poezie, au posibilitatea de a organiza veritabile expoziții. Fiind inființat de un grup de tineri originari din Sicilia, fiecare cameră a muzeului este dedicată diferiților artiști și scriitori sicilieni, precum Gino Morici, Emilio Greco, Sala Salvatore Quasimodo și Andrea Camilleri. Vizitatorii au posibilitatea de a se cufunda în propria lor realitate, iar turul de 360° oferă posibilitatea privitorului de a vedea atât partea externă, din afara muzeului, cât și partea din interiorul muzeului.  Deși acronimul COVID,  specific zilelor tumultoase trăite la nivel global, te face inevitabil să te gândești  la  boală, moarte și durere, pentru Asociația Creative Spaces din Caltanissetta, acronimul COVID se transformă într-o incursiune în diversele stări pe care arta le oferă privitorului.  Aici, COVID devine CO.VI .3D, sau COntemporary VIsion în tridimensiunea unei adevărate galerii de artă.  Muzeul virtual realizat de Creative Spaces, nu se rezumă doar la participarea artiștilor italieni, ci are drept invitați peste cincizeci de artiști din întreaga lume, care s-au alăturat proiectului (Italia, Germania, Spania, Ungaria, România, Albania, America, Mexic, Australia, etc.)

În plină amenajare, periodic, creatorii conceptului inaugurează noi încăperi care, treptat, vor întregi muzeul în deplina lui autenticitate, asemenea  unui veritabil muzeu de artă.  Inițiatorii proiectului, Noemi Ballacchino și Eros Di Prima, alături de Antonella Ballacchino, Francesca Amico și Carlo Mastrosimone, Juri Di Prima, Eliezer Lombardi, Alfredo Dell’Utri, Valeria Lo Presti, au arătat că arta nu are granițe, profesionalismul și competențele fiecăruia unindu-se într-un spirit de echipă dedicat artei.

Într-un timp ce, parcă, testează limitele umane, fiecare dintre noi am încercat să găsim posibile ferestre de lumină. Paradoxal, am fost scoși din zumzetul exterior, însă am dat peste confuzia din interiorul nostru. Căzuți, parcă, într-un abis al disperării, am încercat, în felul nostru, să ne regăsim, confruntându-ne în același timp cu nuanțele întunecate, arcuite deasupra contrastelor lăuntrice. Cu toate acestea, am descoperit cât de adaptabili suntem și cum ne putem reinventa existența, chiar și atunci când totul pare fără ieșire.



28
/05
/18

Strada Mătăsari este cunoscută în capitală ca fiind strada unde prostituatele ieșeau „la lucru” pe înserat. Ideea festivalului Femei pe Mătăsari, fondat de Iulian Văcărean, a fost să facă această stradă cunoscută pentru lucruri mult mai pozitive, să invite femei și bărbați, organizații, să-și prezinte ideile și să le dea oamenilor ceva creativ în schimbul unei imagini de „strada unde totul este pierdut”.

25
/05
/18

Artistul român Hamid-Nicola Katrib își va împărtăși una dintre viziunile sale asupra artei moderne într-un cadru urban, părăsit și uitat de timp, care va anima locația într-o viziune suprarealistă plină de emoții. Amprenta artistului, atent conturată în Big Bang - vernisajul pe care îl pregătește pentru data de 7 iunie 2018, se va reflecta în 11 tablouri suprarealiste pictate de acesta în ulei, însă vedeta serii va fi instalația denumită „The End”.

24
/05
/18

Pe durata Festivalului Internaţional de Film Transilvania (25 mai - 3 iunie), Ziarul Metropolis vă va ține la curent cu cele mai importante evenimente de la Cluj.

22
/05
/18

Între 20 și 29 aprilie, la hub-ul cultural POINT a avut loc NOVA, festival de noi tehnologii în artele performative. La invitația POINT, peste 30 de creatori și artiști români și internaționali au ținut workshopuri, conferințe, performance-uri.

18
/05
/18

Se împlinesc, astăzi, 630 de ani de la sfinţirea Mănăstirii Cozia, construită pe vremea lui Mircea cel Bătrân, la îndemnul Sfântului Cuvios Nicodim de la Tismana, duhovnic al lui Mircea „întru cele Dumnezeieşti”. La Mănăstirea Cozia a luat fiinţă prima şcoală de copişti şi caligrafi din Ţara Românească şi tot acolo a trăit şi primul imnograf român, Filotei, mare logofăt al Țării Românești.

17
/05
/18

Joi, 17 iunie, în ziua Înălțării Domnului, România va sărbători și Ziua Eroilor. Cu această ocazie, vor fi organizate 172 de evenimente-sincron în diferite comunități (sate, comune, orașe, consilii județene, școli, licee, muzee, biblioteci, universități, asociații culturale și sociale, teatre, mănăstiri) din România și din Republica Moldova, având ca scop omagierea eroilor veterani și a foștilor deținuți politici, care au contribuit prin sacrificiul lor la crearea și menținerea României pentru noi, cei de astăzi, și pentru generațiile următoare.

16
/05
/18

În seara de 19 mai, cu ocazia celei de-a 14-a ediţii a evenimentului "Noaptea Muzeelor", publicul din întreaga ţară va avea posibilitatea de a vizita aproximativ 180 de muzee şi de a beneficia de pe urma unor activităţi culturale şi curatoriale propuse de peste 40 de prieteni ai muzeelor.

15
/05
/18

One Night Gallery, cea mai inovatoare galerie de artă vizuală din România, se extinde pentru cea de-a cincea ediție cu o expoziție intinerantă în care arta vine mai aproape de spectatori, într-o experienţă multisenzorială care foloseşte realitatea virtuală, realitatea augmentată și videomappingul. Pe data de 19 mai, Samsung aduce One Night Gallery la Teatrul Odeon, iar lucrările artistei Raluca Băraru vor transforma spațiul din Calea Victoriei 40, pentru o noapte, într-o scenă care se va remarca printr-un ludic noir, specific personajelor create de ea.

12
/05
/18

Muzeul Național de Artă al României, Muzeul Colecțiilor de Artă în colaborare cu Federaţia Română a Asociaţiilor, Centrelor şi Cluburilor UNESCO vă invită la vernisajul expoziției „Pictori comentaţi de Petre Oprea”, deschisă în perioadă 15 mai – 13 iunie la Muzeul Colecțiilor de Artă.

11
/05
/18

"După ce am fotografiat timp de doi ani distrugerea arhitecturală din epoca Ceaușescu, am decis să relatez fotografic viața de zi cu zi a oamenilor.", spunea, în urmă cu 5 ani, într-un reportaj BBC Andrei Pandele, fotograful (şi arhitectul) care a surprins, începând din 1970, România în vremea opresiunii comuniste.

08
/05
/18

Se împlinesc, astăzi, 115 ani de la moartea unuia dintre cei mai talentaţi, influenţi şi interesanţi artişti ai secolului al XIX-lea. În primăvara anului 2015, tabloul său “Nafea Faa Ipoipo?" ("Când te vei căsători?"), realizat în anul 1892, devenea cea mai scumpă operă de artă din istorie, după ce era achiziționat pentru suma de 300 de milioane de dolari. Recordul lui Gauguin a rezistat doar un an și jumătate, până în noiembrie 2017, când “Salvator Mundi”, pictura atribuită lui Leonardo da Vinci, era cumpărată cu 450,3 milioane de dolari.