Programul integral al Festivalului Internațional Film O’Clock
https://www.ziarulmetropolis.ro/programul-integral-al-festivalului-international-film-oclock/

Festivalul Internaţional Film O’Clock anunţă selecţia filmelor clasice din program şi punerea în vânzare a biletelor şi abonamentelor speciale.

Un articol de Liliana Matei|19 februarie 2021

Festivalul Internațional Film O’Clock anunță programul integral al primei sale ediții, ce va începe sâmbătă, 27 februarie,  iar biletele – disponibile online în număr limitat – sunt puse în vânzare pe platforma Festival Scope.

5 zile intense de filme de scurt și lung metraj din cele 5 țări participante – Lituania, România, Grecia, Egipt și Africa de Sud – propun publicului călătorii virtuale cinematografice curajoase.  Competiția de scurtmetraj, cu cele 15 titluri noi, produse în ultimii doi ani, este completată de 5 filme clasice, emblematice pentru țările participante:

Fata și ecoul (The Girl and The Echo), regia Arūnas Žebriūnas, 1964, 66’

Balanța, regia Lucian Pintilie, 1992, 105’

Zi liberă (Day Off), regia Vasilis Vafeas, 1982, 75’

Rugăciunea privighetoarei (The Nightingale’s Prayer), regia Henry Barakat, 1959, 109’

Katrina, regia Jans Rautenbach, 1969, 99’

 Cred că tocmai conceptul de program curatoriat va fi relevant în ceea ce privește tipul de filme pe care avem tendința de a arăta publicului nostru, în special cele clasice. Acest lucru va oferi o viziune mai extinsă asupra cinematografiei din diferitele țări în care se va putea vedea festivalul, cred că nu tot publicul știe care sunt comorile cinematografice ale altor țări. – Andrew Mohsen, delegat pentru Egipt

Pe lângă biletele clasice, valabile pentru vizionarea unui film de lungmetraj sau o colecție de scurtmetraje, Festivalul propune 3 tipuri de abonamente:

Shorts O’Clock Pass – valabil pentru toate cele 4 colecții de scurtmetraje, urmate de sesiuni de întrebări și răspunsuri cu invitați speciali, Cocktail-uri naționale și la Ceremonia de Acordare a Premiilor urmată de proiecția filmelor câștigătoare;

Classics O’Clock Pass – valabil pentru toate cele 5 filme de lungmetraj, urmate de  Q&A și Cocktail-urile naționale;

In love with cinema Pass – un abonament complex ce cuprinde acces la toate proiecțiile online ale Festivalului și evenimentele conexe;

Festivalul Internațional Film O’Clock propune spectatorilor transpunerea experienței de vizionare tipică sălii de cinema în mediul online, motiv pentru care filmele vor fi disponibile la o oră exactă, pentru un timp limitat, timpul petrecut împreună, chiar și în spații diferite, stând la baza conceptului festivalului.

Secțiunea de filme clasice include:

Fata și ecoul, în regia lui Arūnas Žebriūnas din 1966, reprezintă dramatizarea nuvelei Echo a lui Yuri Naghibin, care a semnat și scenariul, și spune povestea ultimei zile de vacanță de vară petrecute de Vika la bunic. O descriere strălucitoare, dar și dureroasă a bucuriilor și greutăților copilăriei, dezamăgirea maturizării și importanța relațiilor inter-umane  transformă pelicula într-o reală sărbătoare a artei, creativității și curiozității.

Balanța, semnată de Lucian Pintilie (1992), ne-o prezintă pe frumoasa și nesăbuit de sfidătoare Nela (Maia Morgenstern), al cărei tată, fost colonel în Securitate, tocmai a murit. Îndreptându-se spre pustia zonă rurală cu cenușa acestuia, Nela ajunge la un spital dărâmat și arhiplin, și începe o aventură cu Mitică, un doctor sclipitor, care, ca și ea, nu acceptă compromisurile și speră la o viață bună. O narațiune de o cursivitate admirabilă, o descriere tăioasă, extravagantă și amuzant de sălbatică a ultimelor stadii ale monstruoasei dictaturi comuniste a lui Ceaușescu.

Fascinat de poveștile umane cotidiene, Vasilis Vafeas, descrie în al său film Zi liberă, o zi din viața unui angajat al micii burghezii pe durata căreia protagonistul încearcă să realizeze mai multe obligații personale, experimentând o serie de situații tragicomice constituind o reală odisee. Pe parcursul zilei, nebunia care dăinuie asupra lumii înconjurătoare îl afectează din ce în ce mai mult până când, într-un final, îl oprește din a mai construi orice relație umană sinceră.

Rugăciunea privighetoarei, în regia lui Henry Barakat, numit în 2020 de către Peter Bradshaw de la The Guardian drept cel mai mare film din Africa din toate timpurile, descrie rolul femeii într-o societate dominată de figuri masculine.  O poveste convingătoare despre dragoste și trădare, situată în mediul rural din Egiptul de Sus, despre Amna care planifică răzbunarea asupra bărbatului care a distrus onoarea familiei sale. Henry Barakat folosește perfect locațiile pentru a arăta contrastul și distanța dintre personaje și amplifică tensiunea narativă prin utilizarea remarcabilă a imaginii alb-negru.

Controversatul Jans Rautenbach prezintă în al său film Katrina  povestea unei femei de culoare care renunță la relația cu părinții ei pentru a-i oferi fiului său o viață mai bună în sistemul Apartheid din Africa de Sud. Un film de referință în cinematografia sud-africană și o intensă examinare a politicilor rasiale nedrepte ale sistemului.

Mai multe informații: www.FoC-IFF.com | office@FoC-IFF.com.

Festivalul Internațional Film O’Clock este un eveniment inițiat de Mirona Radu, profesionist în industria filmului cu o experiență de aproape 10 ani în producție și distribuție de film, precum și festivaluri internaționale, organizat de Creatrix Fama și Culture Reality.

Proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

Parteneri: Festival Scope, MUBI, XR Journeys, Muzeul Național al Țăranului Român, Cinema Muzeul Țăranului, Centrul Național de Film Lituanian, Lithuanian Short Film Agency, Centrul Național de Film Grec, Romuva Cinema, Stranger Film, CătălinaRadu, Asociația Informală a Vocilor pentru Incluziune, Ambasada României în Lituania, Ambasada Greciei în România, Filmex Film, MK2.

Parteneri media: Rock FM, Music Channel, Hotnews, Agerpres, National Geographic, Spotmedia, Iqads, Romania Journal, Suplimentul de Cultură, Ziarul Metropolis, Liternet, Observator Cultural, Zile și Nopți, The Institute, Iqool, Cinemap, AARC, filme-carti.ro, SMARK.

*Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

 

 

15
/03
/21

CRONICĂ DE FILM Documentarele biografice mainstream nu prea au cum să ofere surprize formale. Au cam aceeaşi structură, iar diferenţele sunt marcate de personalitatea adusă în prim-plan. Produs şi lansat recent de Netflix, „Pelé” este un film cât se poate de convenţional. Însă e greu de criticat prea aspru: ni-l prezintă pe marele Pelé, aşa că patosul e mai uşor de trecut cu vederea.

11
/03
/21

CRONICĂ DE FILM Difuzat la 4 martie de postul de televiziune Cinemaraton, dar programat în aceeaşi seară şi la Cinematograful Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti, „Mai presus de orice” (1977) este o docudramă mai puţin ştiută, realizată de Dan Piţa şi Nicolae Mărgineanu, despre cutremurul din 1977.

07
/03
/21

Poți spune o poveste bună în mai puțin de 4 minute? Atunci e momentul să te înscrii în competiția românească a Festivalului internațional de foarte scurt metraj TRÈS COURT, coordonat de Institutul Francez din România!

05
/03
/21

Festivalul Internațional Film O'Clock, eveniment gândit ca o mișcare culturală și interculturală cinematografică, dar și de socializare internațională, prin care oameni iubitori de cinematografie din toate colțurile lumii să poată trăi și împărtăși experiențe comune interesante, și-a încheiat prima ediție pe 3 martie, cu decernarea premiilor pentru competiția de scurtmetraje.

04
/03
/21

Ziarul Metropolis vă recomandă: un film cu Catherine Deneuve și Juliette Binoche, două tablouri despre lumea de azi dintr-o galerie bucureșteană, un festival de muzică clasică la Iași, un roman plin de mister al unei tinere scriitoare britanice și cartea unui istoric optimist care-și propune să redea speranța.

02
/03
/21

CRONICĂ DE FILM După o serie de filme care investigau trecutul, Radu Jude revine cu „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” (2021), un lungmetraj polemic care atacă în primul rând ipocrizia societăţii româneşti prezente, mai ales în privinţa sexualităţii.

26
/02
/21

CRONICĂ DE FILM Problema dureroasă a tăierilor ilegale de păduri din România, pusă în legătură cu situaţii asemănătoare din alte ţări, devine în sfârşit subiectul unui documentar de cinema care îşi aşteaptă în acest an întâlnirea cu publicul larg, „Lemn” (2020), realizat de Monica Lăzurean-Gorgan împreună cu alte două cineaste, Ebba Sinzinger din Austria şi Michaela Kirst din Germania.

23
/02
/21

CRONICĂ DE FILM Cu noul său film, „Servants” („Servitorii”, 2020), distribuit şi la noi în câteva din cinematografele deschise, regizorul slovac Ivan Ostrochovský pare a spune că cinema-ul este în primul rând o chestiune de stil. Însă e suficient asta?