Prosecco, jocuri și focuri de armă
https://www.ziarulmetropolis.ro/prosecco-jocuri-si-focuri-de-arma/

Doi oameni: un bărbat şi o femeie. Un butoi, nişte soldaţi cărora li se dau onorul pentru că pleacă la război şi o mică poveste umană tumultoasă. Este vorba despre spectacolul „Doi într-un butoi” după o idee de Françoise Thomas, regizat de unul dintre dintre cei mai talentaţi regizori ai generaţiei tinere, Florin Liţă.

Un articol de Georgiana Ene|15 iunie 2022

Doi oameni: un bărbat și o femeie. Un butoi, niște soldați cărora li se dau onorul pentru că pleacă la război și o mică poveste umană tumultoasă. Este vorba despre spectacolul „Doi într-un butoi” după o idee de Françoise Thomas, regizat de unul dintre dintre cei mai talentați regizori ai generației tinere, Florin Liță.

Într-un loc de nicăieri există doi oameni: Emma (Florina Gleznea) și Auguste (George Rotaru) care își pun întrebări și așteaptă răspunsuri seară de seară, atunci când se întâlnesc într-un butoi.
Regizorul Florin Liță invită spectatorul într-o poveste din sfera absurdului, în care se petrec lucruri ciudate: știm, de exemplu că undeva, într-un sat părăsit, poate la periferia unui oraș, Emma se întâlnește în fiecare seară cu Auguste, într-un butoi. În realizarea metaforei singurătății, regizorul apelează la șarmul celor doi protagoniști și crează mediul propice unui joc absurd: în singurătate, de cele mai multe ori omul ajunge nebun, pentru că nu se are decât pe el. Emma se află și ea în această condiție de autoizolare în propriul coșmar retrăit parcă la infinit, de când soțul ei a plecat pe front. Ea trece de la rugăciuni false la bravadă, promisiuni și amenințări la adresa acestui bărbat, pe care nu știe dacă îl iubește sau îl urăște.

Într-un decor extrem de simplu, într-o casă de poveste – Casa scriitoarei Silvia Kerim, în care sufrageria a fost transformată în spațiu de joc și au fost utilizate la maximum toate căile de acces, Emma și Auguste își trăiesc viața în fiecare zi altfel, cu reușite și eșecuri, schimbă mereu raportul de putere amenințându-se reciporc cu un pistol, se iubesc și se joacă pentru a nu fi singuri într-un loc părăsit.

Pe Florina Gleznea, cunoscută publicului pentru meticulozitatea și profesionalismul în care își construiește rolurile, o vedem în această partitură consecventă în ludic, deopotrivă puternică și copilăroasă, un adevărat magnet pentru spectatori, carismatică, cu vocea care îi oscilează lejer între un ton ferm și unul glumeț și transformă o temă deloc confortabilă – aceea a signurătății și a morții până la urmă, într-un comic inofensiv.

Jocul ei este potențat și susținut la înălțime de George Rotaru, cumva dezamăgit de revelația că numai o nenorocire – moartea soțului pe front – l-ar putea apropia cu-adevărat de Emma, face un rol frumos supus în momentele de candoare și resemnare.

Cei doi se joacă pentru că vor să uite și vor să evadeze din realitatea de care Emma se dezice, într-un viitor incert, în care propriile lor trecuturi nu sunt prea clare. Jocul este condimentat cu prosecco și creează emoții despre personaje, emoții care sunt urmate de divertisment pentru a fi credibile și în care din cele două sigurătăți iese la iveală tandrețea.

Spectacolul este producție a Asociației culturale HEARTH, o organizație non-guvernamentală înființată în anul 2017, care și-a asumat ca misiune sprijinirea tinerilor artiști în procesul lor creativ, prin intermediul activităților de mentorat și prin crearea unui spațiu fizic, în care aceștia să beneficieze de sprijinul unei comunități de oameni like minded și de resursele minimale necesare pentru a-și pune în practică proiectele creative. Astfel, a fost activat un spațiu cultural multidisciplinar „Parfumeria”, care poartă numele acestei case din 1847, care a aparținut scriitoarei și jurnalistei Silvia Kerim și cineastului Mircea Veroiu, din strada Parfumului nr. 19, unde au fost inițiate diverse programe culturale și s-a dezvoltat o comunitate de artiști și spectatori interesați de aceste experimente creative. In felul acesta, Asociația HEARTH devine un liant între artiști și societate. 

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.

14
/03
/24

Unul dintre cei mai importanți regizori europeni, cunoscut pentru abordarea sa contemporană a pieselor clasice și montările provocatoare din punct de vedere politic și social, Thomas Ostermeier montează pentru prima dată un spectacol în România.