Protest mut în Centrul Vechi: „Salvaţi studioul de teatru Casandra!“
https://www.ziarulmetropolis.ro/protest-mut-in-centrul-vechi-salvati-studioul-de-teatru-casandra/

UPDATE / Protestul mut ”Salvaţi Studioul de Teatru Casandra”, anunţat pentru data de 10 noiembrie, ora 13:00, a fost amânat până după alegeri, anunţă
Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” (UNATC).

Un articol de Petre Ivan|7 noiembrie 2014

Organizatorii îi roagă pe participanţi să păstreze tăcerea pe toată durata protestului.

În cadrul campaniei „Salvaţi Casandra!“, UNATC a iniţiat o petiție online, care a strâns, în patru zile, un număr de 1.109 de semnături. „Acest fapt, alături de încurajările venite din partea personalităților din lumea artistică, a absolvenților și a studenților UNATC, ne determină să aducem și mai pregnant în atenția societății necesitatea salvării Studioului de Teatru Casandra“, spun reprezentanţii UNATC. „Dorim să intrăm, din nou, în posesia imobilului care a găzduit Studioul de Teatru Casandra. Dorim să renaștem Casandra ca reper a tot ceea ce înseamnă teatrul tânăr“.

Pentru semnarea petiției on-line accesați următorul link.

Generația actuală de studenți – viitori actori, regizori, scenografi și coregrafi, de la UNATC se află în impas. Le lipsește singurul teatru destinat în exclusivitate spectacolelor studențești, singurul spațiu unde, până acum câțiva ani, s-au întâlnit cu succes creația, cercetarea și experimentul, în fața unui public numeros și fidel.

Studioul a făcut parte din baza materială a UNATC „I. L. Caragiale”, reprezentând un reper cultural unic și oferind o rampă de lansare pentru noile generații de artiști. În anul 2012, ca urmare a unei decizii ilegale, universitatea a fost privată de acest spațiu foarte important, care a oferit vizibilitate pentru producțiile studenților timp de 50 de ani.

În viitorul apropiat, prin campania „Salvați Studioul de Teatru Casandra!” UNATC îşi propune să genereze o mișcare de susținere și sprijin din partea autorităților, a instituțiilor de cultură, a personalităților din sfera artistică și, totodată, a publicului larg.

Următoarele acțiuni vor fi: organizarea unor caravane pentru strângerea de semnături în locuri publice, lână instituții de cultură și universități; strângerea de mesaje din partea artiștilor care au jucat pe scena Studioului de Teatru Casandra și din partea publicului, prin intermediul site-ului oficial dedicat campaniei; filmarea unor testimoniale cu actori, regizori, scenografi, coregrafi – personalități marcante ale teatrului românesc, în vederea sprijinirii campaniei online, demararea campaniei pe posturi de radio și televiziune.

Ce au spus rectorii UNATC I.L.Caragiale, despre Casandra

1953 – 1970
Costache Antoniu (1900 – 1979) – artist al poporului, prof. univ
„La «Casandra» studenții repetă ca orice actor profesionist. Trebuie menționat îndeosebi eleanul şi dăruirea care îi caracterizează. Febrilitatea căutării de mijloace noi de expresie atistică.“

1970 – 1972
George Dem Loghin (1919 – 1987) – prof. univ. emerit, regizor
„CASANDRA” este cutia miracolelor de unde se ivesc, an de an, speranțele de azi, certitudinile de mâine ale teatrului românesc.”

1972 – 1976
Eugenia Popovici (1914 – 1986) – artistă emerită, prof. univ.
„STUDIOUL este un teatru unde în primul rând se învață și apoi se dau spectacole pentru public. Este un laborator de formare a talentelor, nu un podium de afirmare a posibilităților definitive și definite.”

Mircea Drăgan (1976 – 1980) – regizor de film, prof. univ. dr.
„Menirea STUDIOULUI este de a-l pune pe student în relație cu publicul, condiție esențială a oricărui spectacol teatral. Fără cunoașterea acestei relații – care are legile sale destul de complicate – absolventul va fi expus multor primejdii în primii ani ai exercitării profesiunii de actor.”

Octavian Cotescu (1980 – 1985) – prof. univ. dr.
„Spectacolele «CASANDREI» devin evenimente, nu atât în măsura în care propun noi experimente, ci, mai ales, atunci când reușesc să impună pe podiumul celei mai tinere scene noi nume de actori adevărați.”

Ileana Berlogea (1985 – 1991) – prof . univ. dr., critic de teatru, istoric și memorialist
„Ce înseamnă pentru mine «CASANDRA»? Înseamnă imens… Impresii emoționante, descoperiri ale celor mai mari talente ale țării la primii lor pași pe scenă.”

Victor Rebengiuc (1991 – 1996) – actor
„Au și trecut 50 de ani!
Când, Doamne?
Va să zică, interpreții primelor producții inaugurale ale CASANDREI se apropie la rândul lor de aniversarea de 50 de ani de teatru. De 50 de ani, CASANDRA prima scenă, rămâne prima dragoste.”

Florin Mihăilescu (1996 – 2000) – operator imagine, prof. univ.
„CASANDRA este ultima scenă de școală și prima scenă profesionistă. Normalitatea funcționării ei este semnalul normalității teatrelor noastre.”

Florin Zamfirescu (2000 – 2008) – actor, prof. univ. dr.
„Studioul «CASANDRA» este pentru toți actorii români un reper definitiv, pentru că este primul, este o matrice care formează. Din cauza asta este atât de important în viața artistică românească, și de neuitat.”

UPDATE – Protestul, amânat până după alegeri

Protestul mut ”Salvați Studioul de Teatru Casandra”, anunțat pentru data de 10 noiembrie, ora 13:00, a fost amânat până după alegeri, anunţă organizatorii.

Dorim ca protestul să aibă vizibilitate de sine stătătoare și să nu existe posibilitatea de a fi asimilat politic, în aceste momente de tensiune electorală. De asemenea, eforturile conjugate și susținerea pe care am primit-o ne-au adus în condiția redeschiderii dialogului necesar pentru rezolvarea problemei.

Feedback-ul primit ne-a fost extrem de necesar pentru a înțelege că încampania electorală, fără intenția noastră, protestul ”Salvați Studioul de Teatru Casandra” ar putea să capete o coloratură politică, cu posibilitatea de a fi asimilat de o tabără sau alta, lucru pe care nu ni-l dorim.

Mai mult, această manifestare, pe care noi o programasem pentru ziua de luni, 10 noiembrie, nu ar dobândi gradul de vizibilitate onest pe care ni l-am propus.

Drept urmare, am decis să amânăm Protestul mut ”Salvați Studioul de Teatru Casandra” fără a renunța la obiectivul propus, acela de a recupera un spațiu investit de 50 de ani de teatru românesc.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.

22
/01
/24

Art Safari revine în această primăvară cu o ediție ce marchează un deceniu de existență. În prim plan, marii maeștri ai artei românești: Eustațiu Stoenescu, Grigorescu, Tonitza, Luchian, Pallady, Baba, Petrașcu, Mützner, Dărăscu, Ressu, Iser. Noul sezon prezintă 5 expoziții de artă, ce pot fi văzute în perioada 8 martie-28 iulie, la Palatul Dacia-România de pe Lipscani.

22
/01
/24

Anul acesta, Teatrul Tamási Áron celebrează Ziua Culturii Maghiare prin deschiderea a trei spaţii de întâlnire : luni, 22 ianuarie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului, spectatorii din Sfântu Gheorghe pot urmări spectacolul "Voiam să mă revolt cu voi", o producţie a Teatrului Naţional din Târgu Mureş, în regia lui Aba Sebestyén; în aceeași zi, Trupa Tamási Áron joacă una dintre producţiile sale de succes, Floarea Soarelui, în regia lui Radu Afrim, pe scena Teatrului Naţional din Târgu Mureş; miercuri, 24 ianuarie, la Braşov, va fi lansată cartea despre viaţa actorului Nemes Levente, fostul director al Teatrului Tamási Áron.