Publicaţia Indiewire laudă noul film al lui Corneliu Porumboiu
https://www.ziarulmetropolis.ro/publicatia-indiewire-lauda-noul-film-al-lui-corneliu-porumboiu/

Cel mai recent film al lui Corneliu Porumboiu, „Când se lasă seara peste Bucureşti sau metabolism“, proiectat în competiţia Festivalului de la Locarno, reprezintă „cinema-ul românesc în cea mai pură formă“, fiind însă „puţin probabil să fie lansat în cinematografe“, scrie publicaţia Indiewire.

Un articol de Corina Vladov|12 august 2013

Cel mai recent film al lui Corneliu Porumboiu, „Când se lasă seara peste Bucureşti sau metabolism“, proiectat în competiţia Festivalului de la Locarno, reprezintă „cinema-ul românesc în cea mai pură formă“, fiind însă „puţin probabil să fie lansat în cinematografe“, scrie publicaţia Indiewire.

„Oricine a urmărit direcţiile din cinematografia mondială în ultima decadă a remarcat tendinţele stilistice apărute în Noul val românesc, care a câştigat capital de imagine în 2008, cu aclamatul «4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile», unul dintre numeroasele filme româneşti care arată o predilecţie pentru cadre lungi şi filmări în timp real. Însă, dacă regizorul «4,3,2», Cristian Mungiu, a avut mai multă expunere, el nu este atât de evident român precum Corneliu Porumboiu“, scrie publicaţia Indiewire.

Citiţi şi: VIDEO Hollywood Reporter: Noul film al lui Porumboiu – provocator şi în acelaşi spirit al Noului val românesc

Vorbind despre primele două lungmetraje ale lui Porumboiu – „A fost sau n-a fost“ şi „Poliţist, adjectiv“ -, Indiewire scrie că regizorul a excelat în „prezentarea înclinaţiilor estetice ale Noului val românesc în cea mai distilată formă“. Însă cel de-al treilea film, „Când se lasă seara peste Bucureşti sau metabolism“, face ca cele două pelicule anterioare să fie marcate, prin comparaţie, de un „escapism superficial“.

Politică şi nuditate

Filmul – despre un regizor care are o aventură cu o actriţă ce joacă un rol secundar în filmul său şi decide să scrie în ultimul moment o scenă de nuditate pentru aceasta – este compus din aproximativ 17 cadre, multe dintre ele implicând discuţii despre tehnicile pe care însuşi Porumboiu le foloseşte în peliculele sale. De altfel, scrie Indiewire, în primul cadru lung, regizorul din film, Paul (Bogdan Dumitrache), vorbeşte despre „valoarea unui cadru lung”.

Citiţi şi FOTO/VIDEO Primele imagini din cel mai nou film al lui Corneliu Porumboiu, prezentat la Festivalul de la Locarno

Indiewire mai scrie că „Metabolism” conţine „numeroase momente care răsplătesc răbdarea” spectatorului, lăudând interpretarea actorilor. „Paul este o creaţie realizată splendid, tipul de vizionar aspirant pierdut în pretenţiile sale”, un soi de personaj întâlnit la regizorul coreean Hong Sang-soo.

Publicaţia adaugă că filmul lui Porumboiu poate părea, pentru cei care nu sunt familiarizaţi cu cinematografia română contemporană, „o scufundare extrem de explicită într-o formă de narare distinct inovatoare”, adăugând că, “în cele din urmă, «Metabolism» este mai puţin incitant de vizionat decât un alt film realizat similar, unde munca vorbeşte de la sine, fără a apela la scuze“, notează Mediafax.

De asemenea, Indiewire este de părere că „pare puţin probabil ca filmul să fie lansat în cinematografe”. Filmul lui Corneliu Porumboiu, cu titlul întreg „Când se lasă seara peste Bucureşti sau metabolism”, îi prezintă în distribuţie pe Bogdan Dumitrache, Diana Avrămuţ, Mihaela Sîrbu şi Alexandru Papadopol şi a rulat în premieră mondială la Festivalul de la Locarno (7 – 17 august), vineri. Este una dintre puţinele pelicule din festival filmate şi proiectate pe peliculă de 35 mm.

Bogdan Dumitrache

Corneliu Porumboiu este unul dintre cei mai importanţi regizori din noua cinematografie românească, alături de nume precum Cristi Puiu, Cristian Mungiu şi Radu Muntean. A luat premiul pentru debut Camera d’Or la Festivalul de Film de la Cannes în 2006, pentru „A fost sau n-a fost?”, o comedie despre cum a fost trăită revoluţia din 1989 într-un oraş de provincie. S-a întors la Cannes, în secţiunea Un Certain Regard, în 2009, cu „Poliţist, adjectiv”. Filmul a primit premiul FIPRESCI şi premiul juriului secţiunii Un Certain Regard.

Foto: © Festival del film Locarno / Massimo Pedrazzini

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.