Publicaţia Indiewire laudă noul film al lui Corneliu Porumboiu
https://www.ziarulmetropolis.ro/publicatia-indiewire-lauda-noul-film-al-lui-corneliu-porumboiu/

Cel mai recent film al lui Corneliu Porumboiu, „Când se lasă seara peste Bucureşti sau metabolism“, proiectat în competiţia Festivalului de la Locarno, reprezintă „cinema-ul românesc în cea mai pură formă“, fiind însă „puţin probabil să fie lansat în cinematografe“, scrie publicaţia Indiewire.

Un articol de Corina Vladov|12 august 2013

Cel mai recent film al lui Corneliu Porumboiu, „Când se lasă seara peste Bucureşti sau metabolism“, proiectat în competiţia Festivalului de la Locarno, reprezintă „cinema-ul românesc în cea mai pură formă“, fiind însă „puţin probabil să fie lansat în cinematografe“, scrie publicaţia Indiewire.

„Oricine a urmărit direcţiile din cinematografia mondială în ultima decadă a remarcat tendinţele stilistice apărute în Noul val românesc, care a câştigat capital de imagine în 2008, cu aclamatul «4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile», unul dintre numeroasele filme româneşti care arată o predilecţie pentru cadre lungi şi filmări în timp real. Însă, dacă regizorul «4,3,2», Cristian Mungiu, a avut mai multă expunere, el nu este atât de evident român precum Corneliu Porumboiu“, scrie publicaţia Indiewire.

Citiţi şi: VIDEO Hollywood Reporter: Noul film al lui Porumboiu – provocator şi în acelaşi spirit al Noului val românesc

Vorbind despre primele două lungmetraje ale lui Porumboiu – „A fost sau n-a fost“ şi „Poliţist, adjectiv“ -, Indiewire scrie că regizorul a excelat în „prezentarea înclinaţiilor estetice ale Noului val românesc în cea mai distilată formă“. Însă cel de-al treilea film, „Când se lasă seara peste Bucureşti sau metabolism“, face ca cele două pelicule anterioare să fie marcate, prin comparaţie, de un „escapism superficial“.

Politică şi nuditate

Filmul – despre un regizor care are o aventură cu o actriţă ce joacă un rol secundar în filmul său şi decide să scrie în ultimul moment o scenă de nuditate pentru aceasta – este compus din aproximativ 17 cadre, multe dintre ele implicând discuţii despre tehnicile pe care însuşi Porumboiu le foloseşte în peliculele sale. De altfel, scrie Indiewire, în primul cadru lung, regizorul din film, Paul (Bogdan Dumitrache), vorbeşte despre „valoarea unui cadru lung”.

Citiţi şi FOTO/VIDEO Primele imagini din cel mai nou film al lui Corneliu Porumboiu, prezentat la Festivalul de la Locarno

Indiewire mai scrie că „Metabolism” conţine „numeroase momente care răsplătesc răbdarea” spectatorului, lăudând interpretarea actorilor. „Paul este o creaţie realizată splendid, tipul de vizionar aspirant pierdut în pretenţiile sale”, un soi de personaj întâlnit la regizorul coreean Hong Sang-soo.

Publicaţia adaugă că filmul lui Porumboiu poate părea, pentru cei care nu sunt familiarizaţi cu cinematografia română contemporană, „o scufundare extrem de explicită într-o formă de narare distinct inovatoare”, adăugând că, „în cele din urmă, «Metabolism» este mai puţin incitant de vizionat decât un alt film realizat similar, unde munca vorbeşte de la sine, fără a apela la scuze“, notează Mediafax.

De asemenea, Indiewire este de părere că „pare puţin probabil ca filmul să fie lansat în cinematografe”. Filmul lui Corneliu Porumboiu, cu titlul întreg „Când se lasă seara peste Bucureşti sau metabolism”, îi prezintă în distribuţie pe Bogdan Dumitrache, Diana Avrămuţ, Mihaela Sîrbu şi Alexandru Papadopol şi a rulat în premieră mondială la Festivalul de la Locarno (7 – 17 august), vineri. Este una dintre puţinele pelicule din festival filmate şi proiectate pe peliculă de 35 mm.

Bogdan Dumitrache

Corneliu Porumboiu este unul dintre cei mai importanţi regizori din noua cinematografie românească, alături de nume precum Cristi Puiu, Cristian Mungiu şi Radu Muntean. A luat premiul pentru debut Camera d’Or la Festivalul de Film de la Cannes în 2006, pentru „A fost sau n-a fost?”, o comedie despre cum a fost trăită revoluţia din 1989 într-un oraş de provincie. S-a întors la Cannes, în secţiunea Un Certain Regard, în 2009, cu „Poliţist, adjectiv”. Filmul a primit premiul FIPRESCI şi premiul juriului secţiunii Un Certain Regard.

Foto: © Festival del film Locarno / Massimo Pedrazzini

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

18
/01
/24

CRONICĂ DE FILM Bizară, dar şi simptomatică decizia realizatorilor filmului "Klaus & Barroso" de a semna cu "regie colectivă", nenumită. Asta ar putea sugera că toţi cei trei scenarişti - Adrian Nicolae, Cosmin "Micutzu" Nedelcu şi Bogdan Theodor Olteanu -, dintre care primii doi sunt şi actori în roluri centrale, s-au ocupat de regie.